Toyota Hilux er en legende. En hårdfør arbejdshest, skabt til at tage det tunge læs, men som på tværs af otte generationer, 27 millioner solgte eksemplarer og ikoniske optrædener i Top Gear har opnået reel kultstatus.
Nu er niende generation klar, og alene generationsskiftet er en overskrift værd. Det er nemlig over ti år siden, vi sidst fik sådan et. Læg dertil, at Hilux for første gang lanceres som fuldelektrisk, og så begynder det at lugte af en lille sensation.
På papiret er meget, som det plejer, og robustheden er som forventet kompromisløs. Til gengæld sætter den samme robusthed nogle grænser andre steder. Vi tager første kig på Hilux Electric i kælderen under Toyotas hovedkvarter i Søborg.



Rammens begrænsninger
Den niende generation Toyota Hilux lanceres ikke kun som elbil. Den vil også kunne købes som en god, gammeldags og trækvillig diesel, en mere moderne 48V mild hybrid og sågar som brintbil på et senere tidspunkt. Der er med andre ord alternativer for dem, for hvem en Hilux Electric ikke er tiltalende.
Det kunne eksempelvis være dem, der gerne vil køre længere end 240 kilometer på en opladning. Det er nemlig den anslåede rækkevidde i Toyota Hilux Electric, der vægter robustheden højest og nøjes med et batteri på 59,2 kWh.
Uanset hvilken Toyota Hilux man vælger, er det en såkaldt body-on-frame-konstruktion, som det altid har været med Hilux. Rammen er den bærende struktur med karrosseriet monteret ovenpå, hvilket kort sagt sikrer størst mulig robusthed ved vridning, tungt læs og hårdt terræn.

Sådan skal det bare være med en Hilux. Men for at beskytte et sårbart (og dyrebart) batteri bygges dette direkte ind i rammen. Et vandkølet, modulært litiumionbatteri, der er udviklet specifikt til Hilux, og som ikke kan være større end 59,2 kWh, fordi det er dét, rammen tillader.
Læg dertil, at en Hilux også forpligter permanent firehjulstræk. Derfor er der en 200 Nm elmotor på forakslen og en 270 Nm elmotor på bagakslen til at suge strøm fra det i forvejen kompakte batteri, og så begrænses rækkevidden til 240 kilometer. Ladehastigheden på DC er 150 kW, så Toyota anslår en opladning fra 10 til 80 procent på 30 minutter.
Toyota Danmark har med data fra synsrapporter fundet, at den gennemsnitlige Hilux (efter 2010) kører 86 kilometer på en arbejdsdag, hvorfor 240 kilometer jo burde være alt rigeligt. Tallet er bare lavt nok til, at det kan afskrække flådeejerne, som Hilux Electric er tiltænkt som hverdagens arbejdshest.
Og apropos arbejdshest, så er lasteevnen på ladet 715 kg og 1.600 kg på krogen, hvilket i begge tilfælde er i den lave ende for sådan én. Det er ærgerlige begrænsninger, der hægter Hilux af konkurrencen fra begyndelsen, og som hverken en dygtig PR-indsats eller løfter om robusthed kan gøre helt op for.





Robustheden intakt
Akilleshælen i batteriets størrelse er, som nævnt, skabt i ren og skær kompromisløshed, når det kommer til robustheden i Hilux. Det er ikke kun tydeligt ud fra det faktum, at Toyota Hilux Electric er konstrueret som body-on-frame, men også fra præstationerne, der følger.
Toyota Hilux Electric har en frihøjde på 20,7 cm, ind- og udgangsvinkler på henholdsvis 29 og 25 grader samt en vadedybde på 70 cm. Det er tal, der lover stor terrænduelighed.
Elmotorerne arbejder desuden sammen gennem et avanceret system kaldet Multi Terrain Select, der tilpasser sig underlaget og skal imitere spær i akslerne. Hvordan dét tager sig ud i praksis, ser vi frem til at prøve kræfter med, når Hilux lander i Danmark til foråret.





Robustheden er dog tydelig selv i stillestående tilstand, når man først åbner døren. Den udstillede Hilux Electric er en indgangsvariant uden unødigt pomp – præcis som det arbejdende folk vil bestille den. Og her mødes man af stofsæder, indstigningsgreb og uanede mængder aflægningsplads til mesters organiserede rod eller lærlingens sjusk.
Vigtigst er dog de befriende hårde plastmaterialer. Det virker som noget, der tåler tæsk. Altså med undtagelse af skærmene til instrumentering og infotainment, der illustrerer den næste generation Hilux med klar opløsning og hurtige systemer. Også rattet er nyt; taget direkte fra den nye Toyota Land Cruiser.
Toyota Safety Sense, der repræsenterer en bred vifte af assistentsystemer, samt Connected Services, der giver mulighed for fjernstyring og monitorering fra smartphones, understreger Hilux' indtræden i en moderne tidsalder.


Kun som Double Cab
Den seneste generation Toyota Hilux kunne bestilles i tre forskellige størrelser: Single Cab, Extra Cab og Double Cab. Med denne niende generation er valgmulighederne færre, da den i Europa kun vil blive udbudt som Double Cab – altså den største konfiguration med fire hele døre til kabinen.
Det skyldes ifølge Toyota, at størstedelen af de leverede Hilux i Europa alligevel var Double Cab. I Danmark skaber det dog den lidt skøre situation, hvor man har døre til et bagsæde, der ikke eksisterer, fordi langt størstedelen herhjemme leveres som gulpladebiler.
Toyota Hilux Electric kommer til Danmark i foråret 2026, mens en 48V mild hybrid-diesel følger i sensommeren. På Bilbasen ser vi frem til at få fingrene rigtigt i den.




