BMW i3 2026
Nyheder
5. september 2025

Første officielle billede: den nye BMW i3

Fra 2026 kommer BMW i3 som elektrisk 3-serie med voldsom rækkevidde. Efter den nye iX3 er den anden BMW på Neue Klasse-arkitekturen med 800V.

Morten B. Bek

Morten Bek

Den funklende nye BMW iX3 er en ting. Den er første medlem af en meget stor familie, hvor alle biler kører på den nye Neue Klasse-arkitektur med lynhurtig opladning, ekstremt effektive elmotorer og meget lang rækkevidde.

Men for ægte BMW-fans er det det ikke iX3, men derimod næste familiemedlem i rækken, der virkelig er den spændende elbil. Det er elbilen, der svarer til den ikoniske 3-serie, produceret siden 1975, som for mange er den "rigtige" BMW.

Bilen kommer, og det er næppe nogen overraskelse, til at hedde i3. Selv om i3 jo oprindeligt var en uortodoks hatchback, så er det nu ved at være længe siden, den lille elbil udgik - det var, helt præcist, i 2022. Hvis BMW havde vidst i dag, hvad de ved nu om elbilernes fremstød, havde den originale i3 helt sikkert fået et andet navn - og i3 havde været reserveret til den elektriske 3-serie.

BMW iX3 50 xDrive
Foto: BMW PR

900 kilometer er indenfor rækkevidde

Ved verdenspremieren på den nye iX3, som Bilbasens egen Simon Hallenslev var med til, kom i3 på scenen i en let kamufleret udgave. Kamuflage eller ingen kamuflage: bilen på billedet har et færdigt design, og sedanen har klassiske, muskuløse BMW-proportioner. Heldigvis ikke det tunge design, som den store i5 slæber rundt på.

Det er svært at afkode frontdesignet på den kamuflerede i3, men umiddelbart ser det ud til, at nyrerne i fronten et fladere end på iX3. Men det kan være kamuflagen, der snyder os. Billedet herover viser interiøret i iX3, men med få ændringer vil opskriften være den samme i i3.

Dengang i 1970'erne var sedaner ofte meget upraktiske og med to døre. Der kommer helt sikkert en helt ny i4-generation, som coupé, cabriolet og Gran Coupé, men i3 bliver først og fremmest en klassisk sedan. Vi er helt sikre på, at en Touring (stationcar) står klar i kulissen. Det samme gør en væsentlig konkurrent til den nye i3: Mercedes-Benz C med EQ Technology, som også får premiere i 2026.

Med alt det gode fra den nye Neue Klasse-arkitektur og fra iX3, som byder på lynladning op til 400 kW, effektive elmotorer og batteri på op til 108,7 kWh. Det er et meget stort batteri for en sedan i mellemklassen. Hvis i3 får så stort et batteri, så vil en officiel rækkevidde på 900 kilometer være indenfor rækkevidde.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant