12 CUPRA Raval Dynamic
Test og anmeldelser
28. november 2025

Første tur: Cupra Raval er en lille elbil med enorm køreglæde

Det er første gang, vi prøver den lille elbil Cupra Raval - og første gang, vi prøver en bil på VW-koncernens platform MEB+. Det lover godt. Virkelig godt.

Morten B. Bek

Morten Bek

Hvad kan man nå på 40 minutter? Man kan koge brune ris. Det er tid nok til at gå tre-fire kilometer. Muligheden for at ligge på sofaen og tage en lur er bestemt også indenfor rammerne. Eller man kan sidde op i sofaen og se et afsnit af Løgnen eller en anden TV-serie.

Man kan også kører 40 minutter i den virkelig spændende nye lille elbil Cupra Raval. Det er lukket land for næsten alle, men jeg er blevet indkaldt til Cupra-hovedkontoret i Martorell i nærheden af Barcelona for at køre den nye minibil for første gang.

Det er første gang, Cupra lader andre end deres egne folk køre Raval. Det er også første gang, Cupra leger med det såkaldte covered drive-koncept: der er stadig et par måneders udvikling tilbage, før bilen er helt færdig, så den er kamufleret både ude og inde - og så får nogle få journalister lov at køre bilen og give deres besyv med.

Der sidder en fyr fra udviklingsteamet i passagersædet, da vi forlader Martorell for at køre den 40 minutter lange rute på motorvej og, bedre endnu, på nogle af de fine lokale bjergveje, hvor et sving virkelig er et sving - og ikke en let ændring i vejens forløb.

Jeg vil ikke kaste nogen under bussen, men det virker til at have været en lang dag for herren fra Cupra. Han gaber gang på gang, og hver gang jeg spørger til bilen, så svarer han lidt luftigt og skifter emne. Han kan godt lide at surfe, så han vil gerne til Klitmøller. Jeg selv elsker Thy, så vi har da noget at tale om, selv om jeg faktisk meget hellere vil tale om bilen.

03 Cupra Raval
FOTO: Cupra

Et lækkert pladsvidunder

Der eksisterer ikke billeder af interiøret i den kompakte Raval, der ser lidt større ud end de 405 centimeter, den fylder i længden. De kommer først til premieren i februar. Men jeg har ikke den dårligste hukommelse, så jeg kan gengive det, jeg ser.

Det er VZ-udgaven, topmodellen, jeg har mellem hænderne. Den har store, skålformede sæder og sågar, alt andet end kutyme i klassen, adaptiv undervogn. Mere om den senere. Der er en stor touchscreen på omkring 12-13”, og ret uventet er der stadig touch-listen foran skærmen til volumen og kabinetemperatur.

Det meste andet er dækket til, så jeg kan ikke se, om der også er rigtige knapper - men jeg tvivler, når touch-listen fra ældre modeller er bevaret. Jeg kan mærke lækre materialer på toppen af dørene, en gennemgående LED-liste til stemningsbelysning og advarsler fra assistentsystemerne, som er prydet af, så vidt jeg husker, Cupra-logoer.

Den digitale instrumentering er ny og langt større end den, der sidder i Born og Tavascan. En rigtig skærm, som måske måler de sædvanlige 10,25”, der er standard for mange modeller.

Jeg når at se bagsædeplads og bagagerum inden afgang. Bagsædet ser fint ud til to voksne, og bagagerummet er decideret stort: 430 liter, fortæller en anden Cupra-mand. Det skyldes, at Raval har forhjulstræk og elmotoren foran, mens Born og Tavascan har en motor, der tager plads under bagagerummet.

18 CUPRA Raval Dynamic
FOTO: Cupra

Den første MEB+

Raval er i overført betydning større end som så. Cupra har på en eller anden måde fået kringlet det sådan, at de har fået lov at være først til at debutere med en elbil på den nye platform i VW-koncernen, MEB+.

MEB+ er en videreudvikling fra den originale MEB, som indtil videre kun er til brug i små biler. Det er et skift fra baghjulstræk til forhjulstræk, til andre batterier og til produktion, der hænger bedre sammen økonomisk set for koncernen.

Raval går i produktion inden længe, og så følges den af VW ID. Polo, VW ID. Cross og Skoda Epiq, som alle kommer i løbet af 2026. Længere fremme kommer den endelige VW ID.1, der forventes i 2027 med et “rigtigt” navn som ID. Up eller ID. Lupo.

Det er meget småt med egentlige fakta om MEB+, men nogle ikke så lidt vigtige ting er da kommet ud fra både Cupra og Volkswagen. Topmodeller, som den Raval VZ jeg sidder i og ID. Polo GTI, har 226 hestekræfter og 290 Nm. Rækkevidden er i den mundering omkring 400 kilometer, og opladning vil kunne køre med op til omkring 133 kW.

Men det er længere nede, det skal blive spændende, for Raval VZ (og ID. Polo GTI) bliver ikke biler til det lille budget. Et trin ned ad stigen kommer Raval Dynamic Plus og Raval Dynamic med 210 hestekræfter og en rækkevidde, der efterlader biler som Renault 5 E-Tech og Firefly i støvet: cirka 450 kilometer - fra en endnu ukendt batteristørrelse.

Det er niveauet i bunden, jeg er mest spændt på. Udgaver med et mindre batteri. Jeg har intet at basere det på, så jeg tænker højt: 140-170 hestekræfter, rækkevidde omkring 325 til 340 kilometer. Netop de billigste, de mest basale, kommer først et godt stykke efter, at vi før sommerferien ser Raval i Danmark.

11 CUPRA Raval Dynamic
FOTO: Cupra

Klassens mest velkørende?

Hvis man så tror, at skiftet fra at have elmotoren siddende bagi til at den sidder foran er den tilbagegang, så har man ikke prøvet Raval. Cupra har ikke taget mig med ud på nogle noget så indbydende bjergveje for at lade mig køre i en lille elbil, der understyrer og ikke rigtig kan være med.

Foran er tropsføreren hurtigt af sted i en Tavascan VZ med firehjulstræk og 340 hestekræfter. Der kommer ikke sved i hænderne eller store anstrengelser for at følge den overvægtige kinesiske Tavascan - jeg har en meget lettere bil med spærredifferentiale og et meget bedre styretøj mellem hænderne. I Cupra-køreindstilling er biddet kraftigere, og undervognen krænger minimalt.

Styretøjet er progressivt, som mærkerne i VW-koncernen har øvet sig på i mange år, og progressivt er lige præcis, hvad det er. Helt neutralt og som der træder helt i baggrunden på motorvejen, hurtigt og tillidsvækkende når forhjulene samtidig skal enes om at have det bedste greb i den ru asfalt i de seriøse hårnålesving.

Der er ikke selv den mindste lyd fra elmotoren, som jeg har glemt er tæt på mig, ude foran. 226 hestekræfter er en dosis, der bare passer. I Cupra-indstilling er den lynhurtig på speederen, i Comfort voksen og nem at dosere.

08 Cupra Raval
FOTO: Cupra

Omkring 200.000 kr., men ikke lige med det samme

Cupra-repræsentanten spørger, hvad jeg synes. Måske han har set et lille smil, men i de korte mellemrum mellem hans gab ved jeg det ikke. Det er som forventet, siger jeg. Jeg siger, at det skal han tage som noget meget positivt, for jeg havde virkelig heftige forventninger til MEB+ og Raval.

Tilbage på motorvejen til Martorell i Comfort-køreindstilling, så affjedringen slapper mere af. Hvis den indpakkede Raval VZ kan overføres bare otte tiendedele til modellerne under den, hvor adaptiv undervogn og elektronisk spærredifferentiale vil være fraværende, så vil Raval være en lille perle.

Cupra kommer ikke til at gå efter de lavest hængende frugter blandt danske bilkøbere. Den bliver dyrere end Renault 5 E-Tech -med også med mere plads, så den kan bruges som en lille familiebil.

Under 200.000 kr. er der ikke grund til at håbe på for en basismodel med det lille batteri, som endnu slet ikke er på tapetet. VZ-modellen, håber jeg, kan komme under 275.000 kr. Ikke småpenge for en lille elbil, men så vil køreegenskaberne altså også være lige til at smile over.

11 CUPRA Raval Dynamic
FOTO: Cupra

DEN FORELØBIGE DOM

Cupra Raval er bilen, der åbner ballet for den nye platform i Volkswagen-koncernen, MEB+ - med forhjulstræk og nye batterier. Og hvis Raval er niveauet, så har vi virkelig meget at glæde os til i forhold til køreegenskaber og affjedring.

40 minutter i topmodellen Raval VZ med 226 hestekræfter er kun delvist repræsentativt for de biler, jeg tror, de fleste vil komme til at købe i Danmark. De har færre kræfter og sandsynligvis mere tilbagelænede køreegenskaber - men det kan meget vel blive lige så fede at køre i.

Raval er rummelig, selv om den er lille. Lækker og med perfekt kørestilling, selv om den er lille. Ja, Raval kan blive en virkelig moden elektrisk minibil, men kedelig, det bliver den alligevel ikke.

Cupra Raval VZ

Motor: Elmotor (for) Ydelse: 226 hk/290 Nm 0-100 km/t: Ikke oplyst Tophastighed: 175 km/t Forbrug: Ikke oplyst Rækkevidde: cirka 400 kilometer Batteristørrelse: Ikke oplyst Ladekapacitet: 133 kW Mål (L/B/H): 405/178/152 cm Køreklar vægt: Ikke oplyst Trækvægt: Ikke oplyst Bagagerumsvolumen: 430 liter Prisgæt: 275.000 kr. (prisgæt på frapris på Raval: fra cirka 200.000 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant