Hyundai Ioniq 9 MBB 447
Test og anmeldelser
6. september 2025

Første tur: Hyundai Ioniq 9 stræber opad

Hyundai Ioniq 9 fylder godt i landskabet som koreanernes konkurrent til Kia EV9 og Volvo EX90. Rummeligheden er fremragende, køreegenskaberne er afslappede og komfortorienterede - præcis som de skal være.


Morten B. Bek

Morten Bek

Bilbasen var inviteret til Aarhus af Hyundai Danmark.

Der er ingen regel, der siger, hvor stor en Hyundai må være. Så koreanerne skubber nu til den hidtidige grænse for, hvor stor en bil koreanerne vil sælge i Europa. Med Ioniq 9, den nye elektriske topmodel, når Hyundai toppen.

Det kommer ikke til at blive større hos Hyundai, og det er godt det samme: mere end fem meter lang, bastant, kantet elektrisk SUV udgør en psykologisk grænse for, hvad der passer ind på landets veje.

BMW iX, Kia EV9, Volvo EX90 - og nu Ioniq 9. Så store elbiler, at en stærkt begrænset del af den danske befolkning kan være med - eller overhovedet ønsker at være med. Hyundai er ikke Volvo, så selv om koreanerne går svenskerne (kineserne?) i bedene, når det kommer til størrelsen, så sker det ikke på prisen.

Hyundai Ioniq 9 MBB 508
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 530
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 528
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 505
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 496
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 470
FOTO: Morten B. Bek

200.000 kr. op til Volvo EX90

534.995 kroner for rigtig meget af det hele. Sågar rigtig meget rækkevidde. Hyundai har ikke, i hvert fald her og nu, intet lille batteri til Ioniq 9, som Kia har det i den nært beslægtede EV9. Det er lige så massivt som selve bilen med i alt 110,3 kWh, der giver op til 620 kilometer på en opladning.

På den måde presser Ioniq 9 RWD, den mest basale til 534.995 kr., sig forbi Volvo EX90 Single Motor RWD med 608 kilometer rækkevidde til 735.706 kr.

Den trækker også forbi med en større campingvogn: 1.600 kilo hos Hyundai, kun 1.200 kilo hos Volvo. Og bare 750 kilo i baghjulstrukne udgaver af EV9, som jeg er overbevist om må koste Kia nogle kunder.

Intet er helligt. En Hyundai kan være bedre end en Volvo, selv om den er meget billigere. Men vil nogen overveje en Ioniq 9, hvis de overvejer en EX90? Eller omvendt? I enkelte tilfælde, men ikke i rigtig mange tilfælde. Ioniq 9 kan være bedre end EX90 på alle punkter, selv om den er meget billigere, men prestige har en stor betydning, når priserne er høje.

Jeg siger ikke efter et par timer i selskab med Ioniq 9, at den er bedre end EX90, men jeg kan på tydeligste vis mærke, at man får overordentligt meget SUV, elbil og luksus for pengene. Det kan godt være, det ikke sælger 1.000 eksemplarer om året i Danmark, men et par hundrede kan Hyundai sagtens være glad for.

Hyundai Ioniq 9 MBB 431
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 438
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 452
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 472
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 490
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 492
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 513
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 528
FOTO: Morten B. Bek

De helt store forhold

Tænk, en SUV kan faktisk blive mere kantet end en EX90. Hyundai fortæller dog, at Ioniq 9 alligevel er mere aerodynamisk end den store Volvo, selv når den ikke er udstyret med kamerabaserede sidespejle.

De er ikke i testbilen, de digitale sidespejle, men det er til gengæld det kamerabaserede bakspejl, som i regnvejret bliver forvrænget og grumset. Jeg vipper over til klassisk spejl-visning, som ikke kræver andet, end at bagrudeviskeren kører, for at udsynet er godt.

Pladsforholdene er endnu mere overdådige i Ioniq 9, end de er i EX90. Bagagerumsplads er der, selv om alle syv sæder er i brug (man kan også vælge seks sæder med to enkeltstående på række to). Der er virkelig plads til voksne på række tre, selv om der sidder voksne på række to, og sidder der ingen på hverken række to eller tre, kan sæderne lægges ned og vige pladsen for i alt 2.419 liters bagagerum.

På Ultimate-udstyrsniveau, der er midten af modelprogrammet med Advanced i bunden og Calligraphy øverst, er der læder på sæder, massage i førersiden, el-justerbart rat, head-up display, Bose-lydanlæg og ventilation i sæderne på række et og to.

Kun fordi basismodellen Advanced ikke har 360 graders kamera og adaptive matrix-LED-forlygter vil jeg anbefale Ultimate-udstyrsniveauet, hvor man for 17.995 kr. kan tilkøbe et stort panoramaglastag, som endda kan åbnes.

Hyundai Ioniq 9 MBB 478
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 462
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 459
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 465
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 457
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 480
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 455
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 487
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 485
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 489
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 498
FOTO: Morten B. Bek
Hyundai Ioniq 9 MBB 500
FOTO: Morten B. Bek

Grøn og grå? Sort i sort?

Der er hele fire farvekombinationer i kabinen at vælge mellem på Ultimate-niveau - fra sort i sort over grå i sort, mørkerød i grå til mørkegrøn i grå. På basisniveauet Advanced har Hyundai lært af Volvo: i den er sæderne betrukket delvist med uld. Men Hyundai tager ikke en krone ekstra for det, mens Volvo sælger en uld- og polyesterblanding som ekstraudstyr.

Hyundai sætter en ære i rigtige knapper, hvor Volvo hellere vil lade folk famle i blinde. Derfor kan du dreje på en lækker knap, hvorefter klimaanlægget skifter temperatur, og du kan rulle på en knap i rattet for at skrue op og ned for musikken.

Interiøret i Ioniq 9 er ikke nordisk inspireret, men det kunne meget vel være inspireret af den danske (møbel-)tradition for solide materialer. Der er en rigtig tyngde i alle paneler og materialer, jeg rører ved. Det bliver endda finere endnu end i testbilen. Den fineste udgave, Calligraphy, har blandt andet paneler i rigtig aluminium og nappalæder.

Hyundai Ioniq 9 MBB 504
FOTO: Morten B. Bek

Op til 428 hestekræfter

Man kan prøve så hårdt, man vil, men end ikke den stærkeste, mest veludstyrede Ioniq 9 med firehjulstræk og 428 hestekræfter kan andet end lige nå op på den pris, Volvo tager for sin billigste EX90 med baghjulstræk.

Midt i modelprogrammet er Ioniq 9 med firehjulstræk og svagere samlet ydelse på 308 hestekræfter, men jeg har en evig interesse for et modelprograms “svageste” repræsentanter. Det vil sige baghjulstræk og blot 218 hestekræfter i Ioniq 9, som trykker i vejen med omkring 2,6 tons.

Herligt, at det denne gang viser sig, at det store koreanske skib flytter sig velvilligt og med lethed. Op til 50 km/t friskt, op til 130 km/t uden at bruge ret lang tid på det. Vi er to ombord, så hvad yderligere cirka 600 kilo, som man kan læsse i Ioniq 9, måtte gøre ved kræfterne, kan jeg af gode grunde ikke sige.

I Ioniq 9 er der ingen tricks i affjedringen. Ingen adaptive støddæmpere, luftaffjedring, bagakselstyring eller anti-krængningssystem. Det klarer den sig så fint uden. Med 20” hjul med kraftige dæk (19” er standard) har den et bolværk mod mængder af forskellige ujævnheder, vejbump og større huller i underlaget.

Ioniq 9 føles som det mest luksuriøse, mest komfortable, mest voldsomme, Hyundai endnu har lavet. Der står ikke Volvo eller BMW på den, men smider man sin mærkefiksering overbord, så vil man opleve, at Hyundai også kan være med blandt de helt store.

Hyundai Ioniq 9 MBB 526
FOTO: Morten B. Bek

DEN FORELØBIGE DOM

Endnu en stor elbil, som passer rigtig godt til næsten alle danske familier. Men som få procent af dem har råd til at købe. Sådan er Hyundai Ioniq 9, og det første møde med den store koreanske model tyder på, at de forholdsvis få heldige kan køre af sted i en lækker elbil med god rækkevidde.

Det bringer ingen jubel, at man kan købe en stor elektrisk SUV med 620 kilometer rækkevidde til 535.000 kr., men Hyundai fortjener faktisk en form for ros for den pakke.

Det er ikke kun, hvis pengene er “små”, og der ikke er råd til en Volvo EX90, at den store Hyundai kan være interessant. Det kan den også helt uden at skulle sammenlignes med andre biler.

Hyundai Ioniq 9 RWD Ultimate

Motor: Elmotor (fortil) Ydelse: 218 hk/350 Nm 0-100 km/t: 9,4 sekunder Tophastighed: 190 km/t Forbrug: 19,9 kWh/100 km Rækkevidde: 620 kilometer Batteristørrelse: 110,3 kWh Ladekapacitet: Cirka 260 kW Mål (L/B/H): 506/198/179 cm Køreklar vægt: 2.545 kilo Trækvægt: 1.600 kilo Bagagerumsvolumen: 338-2.419 liter Pris: 589.995 kr. (Ioniq 9 fås fra 534.995 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 49.995/7.395 kr. (Ioniq 9 fås fra 49.995/6.695 kr.)* Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst * Privatleasing på 36 måneders kontrakt med 15.000 kilometer om året inkluderet. Ioniq 9 fås med 10.000 kilometer om året til en lavere månedlig ydelse.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant