MGS5 Dynamisk 53
Test og anmeldelser
28. maj 2025

Første tur: MGS5 EV starter karrieren under stort pres

Med MGS5 EV har MG den meget populære Skoda Elroq i kikkerten. Den kinesiske elbil kommer til lave priser og med lækkert interiør, men der er ting, som ikke stemmer.

Morten B. Bek

Morten Bek

Bilbasen var inviteret til Skodsborg af MG Motors Danmark MGS5 EV er afløseren for Danmarks billigste elbil - MG ZS EV. Men MGS5 EV er så langt fra at være Danmarks billigste elbil, fordi kineserne har andet og mere end pris i tankerne: de pønser på at gøre livet surt for Skoda, som lige nu badet i succes med Elroq.

Det er ikke noget, man bare lige gør. Elroq er skudt til succes med raketfart, og det er ikke på Skodas ry alene, men også fordi Elroq er perfekt for mange, god til de fleste: rummelighed, rækkevidde, pris, køreegenskaber - den elektriske Skoda kan det hele.

Med MGS5 EV vil MG matche konkurrenten. Den er rummelig, veludstyret, stærk og underbyder Elroq på pris. Til 229.999 kr. starter MGS5 EV 20.000 kr. under Elroq, og med syv års fabriksgaranti har man to års ekstra sikkerhed i forhold til den tjekkiske model.

Et første rendezvous med den nye MG på nordsjællandske veje giver mig en idé om elbilens kvalifikationer - og kinesernes mulighed for at nappe noget af Elroqs succes.

MGS5 Statisk 33
FOTO: MG PR
MGS5 Statisk 29
FOTO: MG PR
MGS5 Interior-detaljer 36
FOTO: MG PR
MGS5 Interior-detaljer 41
FOTO: MG PR
MGS5 Interior-detaljer 40
FOTO: MG PR
MGS5 Interior-detaljer 31
FOTO: MG PR

Det starter med en stor skuffelse

Før selve køreturen i Nordsjælland er der møde med information om bilen og dens placering i forhold til konkurrenterne. Der er et væld af nyttige oplysninger, som at MGS5 EV har baghjulstræk og er baseret på samme platform som MG4 Electric, og at bagagerummet er både stort og variabelt.

Men på en lang række slides i det store slideshow ser jeg en ting, som slet ikke bliver nævnt: den billigste MGS5 EV kan AC-lade med 3,6 kW. Det vil sige, den kan udnytte cirka en tredjedel af den kraft, laderen hjemme i carporten giver fra sig - og uendeligt lidt af de 22 kW, som mange af byernes offentlige ladere leverer.

Med 3,6 kW, som er lig med et-faset opladning, tager det 13 timer at lade MGS5 EV 49 kWh Comfort op. Strømmen er meget sjældent billig så mange timer i streg i Danmark. Og at blokere en offentlig ladeplads i 13 timer er heller ikke okay.

Mange siger, at kineserne, sådan helt generelt, er foran på software og teknologi. Det her svarer til, at man her i 2025 vil streame en film med en dataforbindelse fra 1995. Jeg ved ikke, hvad MG har tænkt på, og så vidt jeg kan tyde på ansigterne hos de danske MG-folk, så ved MG det heller ikke selv.

Rækkevidden i basismodellen med batteri på 49 kWh er 340 kilometer. Det er svært at finde ringere i klassen - hos Skoda starter Elroq med mindst 375 kilometer. Basisudgaven står som en bil, der ikke burde eksistere, så jeg vil sige, at det egentlige modelprogram starter ved 249.999 kr.

MGS5 Statisk 04
FOTO: MG PR
MGS5 Statisk 06
FOTO: MG PR
MGS5 Statisk 25
FOTO: MG PR
MGS5 Dynamisk 09
FOTO: MG PR
MGS5 Statisk 23
FOTO: MG PR

480 kilometer og en frisk elmotor

De 20.000 kr. skal man vælge at bruge. Der er simpelthen ingen undskyldning. For det første giver batteriet på 64 kWh en rækkevidde på 480 kilometer, og for det andet kan opladning ske med op til 11 kW ved en almindelig lader. For det tredje: at sælge en brugt MGS5 EV med 3,6 kW AC-opladning bliver som at sælge sand i Sahara.

Der er godt nok ingen varmepumpe i MGS5 EV 64 kWh Comfort, men der er den fornuftige rækkevidde, en kraftig elmotor med 231 hestekræfter og rimeligt udstyr til samme pris som for Elroq 50 med 170 hestekræfter og 375 kilometer rækkevidde.

Den blå MGS5 EV 64 kWh Luxury, som jeg tager på rundtur i, koster yderligere 20.000 kr., så i alt 269.999 kr. plus 6.000 kr. for metallak (rød er uden merpris). Her kommer varmepumpen til, men det er også først her, man får regnsensor, trådløs mobilopladning og el-betjent bagklap.

Der er mærkværdigheder i kabinen, som man ikke finder i Elroq. Forsæderne, som her i topudgaven er beklædt med stof og kunstlæder, har en alt for kort hynde, som er en gammel opskrift på ondt i knæene på længere ture. Det el-justerbare førersæde kan ikke vippes fortil, og passagersædet har end ikke højdeindstilling.

Jeg er glad for at se rigtige knapper i den lille konsol foran infotainmentskærmen, hvor man kan skrue op og ned for temperaturen. Rigtig godt. Men forklar mig så lige, hvorfor der ikke er en auto-knap til klimaanlægget, men i stedet en til at skrue op og ned for blæseren - og en til at slukke anlægget helt. Jeg har svært ved at se, hvor tit man har brug for at lukke helt ned for anlægget.

Det automatiske klimaanlæg har kun en enkelt zone, og den store infotainmentskærm er ikke rigtig hurtig til at reagere. Der er point for materialekvalitet, design og, ikke mindst, en mulighed for at vælge personlig indstilling af de forskellige assistentsystemer, så sporassistent eller skiltegenkendelse hurtigt kvæles.

MGS5 EV 06
FOTO: MG Motors PR
MGS5 Interior-detaljer 07
FOTO: MG PR
MGS5 Interior-detaljer 18
FOTO: MG PR
MGS5 Interior-detaljer 11
FOTO: MG PR
MGS5 Interior-detaljer 05
FOTO: MG PR
MGS5 Interior-detaljer 09
FOTO: MG PR
MGS5 Interior-detaljer 03
FOTO: MG PR
MGS5 EV 02
FOTO: MG Motors PR
MGS5 Interior-detaljer 43
FOTO: MG PR

Tager svingene med ro

Noget af det første, jeg gør på turen er at køre på motorvejen med MGS5 EV. Det er kun omkring fem kilometer, jeg kører, og med 110 km/t, men på den tid når jeg at mærke en sitrende affjedring og en let uro i rattet. Ikke noget nær det niveau, man møder i Elroq, desværre.

Det er ingen endegyldig dom om elbilens egenskaber på motorvej, for strækningen kan være dårligt asfalteret eller på anden møde anderledes, så selvfølgelig skal MGS5 EV på et senere tidspunkt, under en længere test, udsættes for flere kilometer på motorvej.

Støjniveauet virker umiddelbart lavt, også ved 110 km/t, og umiddelbart er mit indtryk også, at MGS5 EV virker sikker og stabil på store som små veje. Den er måske lidt for stiv i affjedringen i forhold til, at målgruppen næppe går efter dynamiske biler, men det kræver også en længere test at være helt sikker på.

Med baghjulstræk er der kun udskridninger med bagenden, hvis alle 231 hestekræfter kaldes frem på en gang, så de kan løbe bilen i gang - eksempelvis til venstre i et T-kryds over en befærdet hovedvej. ESC-systemet fanger hurtigt bilen, så alt er, som det skal være.

Køreegenskaberne viser altså gode takter, som vi på Bilbasen inden længe skal afprøve yderligere. Men det er svært at se ud over skuffelsen med basismodellen, der udover en attraktiv pris ikke har meget kørende for sig. Ærgerligt, for det er helt sikkert ikke sådan, man stjæler kunder fra Skoda.

MGS5 Dynamisk 01
FOTO: MG PR

DEN FORELØBIGE DOM

MGS5 EV er på en og samme tid en god nyhed i klassen og en stor skuffelse. At en bilproducent vælger at sende en helt ny elbil på markedet i Europa med 3,6 kW AC-opladning, kan ikke bortforklares. Det giver ingen mening.

Havde basisudgaven stået med 11 kW AC-opladning og en rækkevidde på 380-400 kilometer til 230.000 kr., så kunne den noget. Men den kan ikke noget og er ikke værd at bruge kræfter på. Reelt set starter den nye MG først på 250.000 kr., og det er stadig en rimelig pris, men ikke en skelsættende pris.

På områder som pladsforhold, interiørkvalitet og garanti er MGS5 EV rigtig godt med, og når vi om kort tid får bilen til test, vil det vise sig, om den kinesiske elbil også er godt med på andre områder.

MGS5 EV 64 kWh Luxury

Motor: Elmotor (bagtil) Ydelse: 231 hk/350 Nm 0-100 km/t: 6,3 sekunder Tophastighed: 164 km/t Forbrug: 16,5 kWh/100 km Rækkevidde: 480 kilometer Batteristørrelse: 64 kWh Ladekapacitet: 139 kW Mål (L/B/H): 448/185/162 cm Køreklar vægt: 1.680 kilo Trækvægt: 750 kilo Bagagerumsvolumen: 453-1.441 liter Pris: 269.999 kr. (MGS5 fås fra 229.999 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: