oktober 8, 2022

Test: Power for pengene i Polestar 2

For 50.000 kr. opgraderes Polestar 2 ikke bare med 20” hjul, Brembo-bremser og justerbare Öhlins-støddæmpere – men også med 68 hk. Men andet udstyr gør den dyr.

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Hvis du skal have ekstra kræfter ud af benzinmotoren i din bil, så kan det være mere besværligt end at komme gennem telefonkøen for at opsige et internetabonnement. Og hvis bilen stadig har fabriksgaranti, skal du passe på. Den kan ende med ikke at dække, hvis du går for hårdt til tuningbuffeten.

Med elbiler åbner sig en ny verden, hvor flere kræfter er lettere at få. Softwareopdateringer kan ikke bare åbne op for mere af batterikapaciteten, men også give mere power og hurtigere acceleration.

LÆS OGSÅ: Polestar 2. Nu (lidt) mere bæredygtig

Polestar er en af elbilsproducenterne, som har softwarebaseret tuning som mulighed i Polestar 2. Ejer (og ikke leaser) man en Polestar 2 Long Range Dual Motor, den med i forvejen pænt prangende 408 hk, kan man udløse ekstra 68 hk via et køb i infotainmentsystemet. De 68 hk og 20 Nm ekstra koster kun 7.500 kr.

Performance-opgraderingen fås også ab fabrik, indbygget fra starten, hvor prisen så er en helt, helt anden: 50.000 kr. Der er, delvis, mening med galskaben.

Hvorfor skulle man da vælge mulighed nummer to?

Der er mere til den fabriksindbyggede Performance-opgradering, end der er til den, man kan trykke ja tak til senere i infotainmentsystemet. Hardware, masser af hardware.

Softwareløsningen til 7.500 kr. er netop bare det – hverken mere eller mindre. Flere kræfter, intet andet. Hvis man gerne vil have, at resten af bilen følger med, skal man tage Performance-pakken med, når man køber Polestar 2.

LÆS OGSÅ: På skiferie i elbilen Polestar 2

20” alufælge med opgraderede sommerdæk erstatter de 19” fælge med aerodynamisk design, som sidder på standardbilen. Inde bag fælgen monterer Polestar dertil ventilerede Brembo-bremser med, som bliver lidt af et kendetegn for bilen. Kaliberne er malet i en gylden farve, og det samme er ventilhætterne – og i kabinen går farven igen på selerne.

LÆS OGSÅ: Reserver din Polestar 6 roadster med 884 hk for 183.000 kr.

Det mest interessante ved pakken til 50.000 kr. er den mere sportslige undervogn og de manuelt justerbare Öhlins-støddæmpere. Det er ikke bare et tryk på en knap, der justerer de støddæmpere. Det skal gøres manuelt ude ved hvert enkelt hjul. Det lyder som noget, de færreste vil gøre, men det er virkelig værd at forsøge sig med indstillingerne for at finde den perfekte balance.

Kan man mærke de ekstra 68 hk?

Når man trækker 68 hk og 20 Nm ekstra ud af to elmotorer, som til at starte med er født med 408 hk, så er det flødeskum med ekstra flødeskum og et lille sødt kirsebær ovenpå. Det ekstra skud fra de to elmotorer fører til en lidt bedre 0-100-tid. 4,4 sekunder i stedet for de 4,7 sekunder, man må leve med i Polestar 2 med 408 hk.

Men du skal ikke købe pakken med kræfterne for at vinde en lyskrydsduel. Det gør du i 9 ud af 10 tilfælde i forvejen. Performance-opgraderingen betyder først og fremmest en gevinst i mellemaccelerationer, som overhalingen fra 70 km/t eller 110 km/t. Det går, i begge tilfælde, rigtig hurtigt.

LÆS OGSÅ: Polestar 3 afsløret – crossover kører 600 km på en opladning

Polestar gør opmærksom på, at Performance-delen skal tages seriøst, når det kommer til rækkevidde. Det har, tror jeg, mest med de større fælge og sommerdækkene med højere rullemodstand at gøre. Der er ingen officiel forskel i rækkevidden mellem 408 og 476 hk, som med 465 kilometer på en opladning (WLTP), hverken er imponerende eller ringe.

Polestar 2 ligner en Volvo, fordi den er en Volvo – designet skulle oprindeligt være brugt til en ny Volvo-model

Virker Polestar 2 stadig frisk?

Polestar 2 er blevet et almindeligt syn i Danmark, og mærket har etableret sig usædvanligt hurtigt i folks bevidsthed. Der er trygheden ved tilhørsforholdet til Volvo – og trygheden ved, at 2’eren ligner (og grundlæggende er) en Volvo. Priserne har også noget at sige for populariteten, og da Polestar 2 på et tidspunkt kunne fås fra 349.000 kr., fik den ekstra medvind.

Polestar 2 har begrænset “funktionalitet” som familiebil. Egentlig er den en praktisk hatchback, men den er også trang i kabinen, mest af alt på bagsædet. Jeg elsker Volvo-sæderne, som giver komfort og støtte dagen lang, og Google-infotainmentsystemet er overskueligt og nemt at bruge.

LÆS OGSÅ: Polestar 5 bliver et elektrisk bæst med 884 hk

Styretøjet kan, som støddæmperne, justeres. Tre niveauer – Let, Standard og Stramt – er nemme at fortolke, men de reklamerer med mere, end de kan levere. Styretøjet går tungere i Stramt, men jeg oplever det ikke som decideret præcist. Fra tidligere ture i modeller med forhjulstræk husker jeg styretøjet som værende i bedre balance.

Som langtursbil er Polestar 2, i hvert fald for to voksne, både velfungerende og komfortabel. De opgraderede sommerdæk larmer lidt for meget, men bilens stabilitet og komfort på motorvejen er helt udmærket.

Kommende Polestar-modeller, som den nye 3’er, vil adskille sig langt mere fra Volvos biler end 2’eren gør

Skal man købe opgraderingen fra fabrikken?

Polestars prisopbygning er simpel og lige til. Du vælger en af tre motorvarianter – 231 hk med forhjulstræk og enten stort eller lille batteri eller den store med 408 hk, firehjulstræk og stort batteri.

Priserne er attraktive. Basismodellen med rækkevidde op til 475 kilometer koster fornuftige 370.100 kr., og med større batteri og rækkevidde op til 551 kilometer er prisen også fin med 395.100 kr. Derfra er der ikke langt op til den med to elmotorer og 408 hk – den står i 420.100 kr.

LÆS OGSÅ: Video: Polestar 1 – den sjældne, svenske raket

Så er det bare at vælge en af to eller tre udstyrspakker. Men her bliver det også rigtig dyrt. Ingen Polestar har adaptiv fartpilot, varmepumpe eller trådløs smartphoneopladning som standard, og de vigtige dele er placeret i pakker.

Bag klappen gemmer sig et bagagerum, som med sæderne lagt ned kun rummer 1.095 liter

Pilot Lite med adaptiv fartpilot, blind vinkel-system, 360 graders kamera og en række yderligere sikkerhedssystemer koster 25.000 kr. Plus-pakken er omfattende med varmepumpe, glastag, trådløs opladning, Harman Kardon-lydanlæg, el-justerbare forsæder, varme i rattet og flere ting til, men koster også 40.000 kr.

Polestar 2 er rigtig godt kørende med de to pakker, men priserne er så også til den høje side. Med 476 hk og de to pakker ender Polestar 2 i 585.000 kr. Med mindre man sætter pris på selv at pille ved støddæmperne, giver det mere mening at skrotte Performance-pakken og skrue op for ydelsen, når først man har købt bilen.


SPECIFIKATIONER

Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance 

Motor: To elmotorer (for og bag)
Ydelse: 476 hk/680 Nm
0-100 km/t: 4,4 sekunder
Tophastighed: 205 km/t
Forbrug: 19,8 kWh/100 km
Batterikapacitet: 78 kWh
Rækkevidde: 465 kilometer
Mål (L/B/H): 461/186/148 cm
Køreklar vægt: 2.123 kilo
Bagagerumsvolumen: 405-1.095 liter (+ 35 liter foran)

Pris: 480.224 kr. (Polestar 2 fås fra 370.100 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 15.000/5.498 kr. (Polestar 2 fås fra 15.000/4.298 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt Polestar


Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS