Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Af: Morten Bek /d. 31. december 2021
Bilbasen vil gerne give sit bidrag og være med til at fejre det gamle år. Kavalkader med kendte i tv for at sige farvel til 2021, Dronningens nytårstale, kransekage og bobler. Så ved vi, at nytåret er på vej.
Bilbasens journalister siger tak for 2021 med en kavalkade med kendisser. Ikke sportsstjerner, skuespillere og musikere, men biler. Opgaven var lige til: vælg de tre største favoritter blandt de nye biler, som blev præsenteret i 2021.
Ingen begrænsninger, ingen hæmninger. Ingen hensyntagen til, om der er plads til store indkøb, bagage, barnesæder – eller om bilen kører på el, diesel eller brint.
Godt nytår – og godt 2022!
Toyota GR Yaris
En lykkepille på fire hjul. Sådan beskrev jeg Toyota GR Yaris, da jeg testede den i sommer. Det er en bil, der stadig sidder i mig, og når jeg tænker tilbage på året der gik, er det stadig de gode stunder bag rattet af den, der står klarest. Det er en bil, der putter underholdningsværdi frem for alt, og som er bygget til dem, der kan lide at køre bil
Toyota GR Yaris er upraktisk, så det basker, og tæt på ulidelig når man skal på langfart. Men når benene strækkes på den rallyorienterede hot-hatch, er det lykke i ufortyndet form. Den tre-cylindrede motor, firehjulstrækket, den manuelle gearkasse – det hele går op i en højere enhed, når man byder GR Yaris op til dans på en sommerlun landevej.
LÆS OGSÅ | TEST: Toyota GR Yaris er ufortyndet lykke på fire hjul
Porsche Taycan Sport Turismo GTS
Det er ikke et krav, at man har kørt de biler, man udvælger. Jeg har eksempelvis ikke haft glæden af en Porsche Taycan Sport Turismo GTS, men den får alligevel en plads i min top 3. Det gør den, fordi den instinktivt slår mig som den ultimative stationcar.
Den er fremtidsikret, fordi den er elektrisk. Den er megahurtig. Den er praktisk. Den er megasmuk. Og så er den en Porsche, hvilket betyder, at den er gennemsyret af no-bullshit-løsninger, der virker. Den kan i min optik lidt af det hele, og blev jeg multimillionær i morgen, var det ikke en Lamborghini Aventador, jeg købte først. Det var en Porsche Taycan Sport Turismo GTS.
Hyundai Ioniq 5
I den stik modsatte boldgade fra de to andre har jeg en anden favorit i Hyundai Ioniq 5. En på alle måder afdæmpet, komfortabel og vellykket elbil, der endda kan fås for anstændige penge. Da jeg først kørte den tilbage i september, var det første, jeg sagde til redaktør Jacob Dalby efter endt test: “Den dér bliver Årets Bil 2022”. Og jeg fik ret.
Selvom designet utvivlsomt deler vandene, falder det lige i min smag. Det er den perfekte blanding af retro og futuristisk. Herudover er den som elbil ganske rækkeviddestabil, og kan med sin 800V-teknologi lade bankehamrende hurtigt. Hyundai Ioniq 5 er i min optik den bedste elbil til folket lige nu, hvorfor den selvfølgelig er i min top 3.
BMW M4 Competition
Den er grim som arvesynden, men så er det jo fedt, at du bare VIL sidde bag rattet af den. BMW M4 er noget af det bedste, der er kommet fra gutterne hos M i laaaang tid, og hvis du har noget dyrebart at sælge for at få råd til den, så SÆLG! Der kommer sikkert både en lettere CS-version, og der er også en åben, men den nye M4 rækker for mig som Competition.
LÆS OGSÅ | VIDEO: Sælg huset, hunden og kæresten og køb en BMW M4!
Dacia Spring
Den har lige fået 1 stjerne i Euro NCAP, men hva’ – den kan jo heller ikke trække skindet af en død mink. Så hvis man kommer galt af sted, så er det fordi, man kører for hurtigt ned ad bakke. Jeg synes, vi skal klappe i hænderne over, at man kan få en billig, no-nonsense elbil, som bliver noget af en sjældenhed. For der er nok ikke mange, der vil købe den efter den NCAP-test…
Mercedes-Benz EQS
Jeg havde det svært, at den nye S-Klasse prøvede at tage livet af mig i sommer ved at låse passagersædet helt oppe foran, men jeg tilgiver Mercedes-Benz. De har tydeligvis brugt al krudtet på den elektriske limousine. Den har et kæmpe batteri, kæmpe skærme, kæmpe det hele. Den er ustyrligt fed, den EQS.
Ferrari 812 Competizione
Frit valg, siger du? Modtaget! Lad os bare starte på øverste hylde. Ferrari 812 Competizione; wow! Jeg har af naturlige årsager (som Jacob IKKE synes er fair) ikke kørt den produktionsbegrænsede Ferrari, men jeg har kørt forgængeren Ferrari F12 TDF på vådt og tørt. Et uhyre af et automobil.
Jeg kan kun forestille mig, at 812 Competizione er mindst lige så underholdende og fantastisk. Og så er det måske den sidste Ferrari med V12 uden nogen form for hjælpemidler. 830 hk, 0-200 km/t på 7,5 sekunder og 9.500 omdrejninger i minuttet. Fantastisk.
Land Rover Defender
Vi tager lige et pitstop i en helt anden kategori af biler. Jeg har i år brugt lidt tid i den nye Land Rover Defender på vejen såvel af vejen – og jeg er tæt på forelsket. Nogen vil mene, at den er for langt fra originalen, men jeg mener, at den er al den bil, jeg har brug for i det daglige.
Det er også en af de biler, som jeg ikke kan lade være, når jeg ved, den står nede på gaden og venter. Helt vildt fedt design, komfortabel og så fås den med V8 (hvorfor Jacob har fået lov at ha’ den med på 2021-favoritlisten, selv om vi fik den nye Defender i 2020). Sign me up! Endelig er tanken om, at man kan passere hvad det skulle være i terræn yderst tilfredsstillende. Of course.
LÆS OGSÅ | TEST: Ny Porsche GT3 får os til at savne på forhånd
Porsche 911 GT3
Tilbage i kategorien af hurtige biler mest til bane. Porsche 911 GT3, som jeg også har været så heldig at have nøglerne til nogle dage i år. Der er noget hjemmevant over Porsche, som trykker på alle mine rigtige knapper. Alt synes udført med den største præcision, og alt synes de at have tænkt over. Det varmer helt ind i det inderste.
Samtidig er GT3 begunstiget med et sæt køreegenskaber, der rammer mig så hårdt i hjertekulen, at jeg konstant får lyst til at piske den rundt på Nordsløjfen på Nürburgring og jagte tiendedelene for at blive hurtigere og hurtigere.
”Men så har du ingen elbil med?” siger du måske? Nej, der er simpelthen ikke plads på en top 3 – endnu. Lad os se, når vi mødes igen om et år.
Hyundai Ioniq 5
2021 blev året, hvor elbilerne opfyldte den forudsigelse, som vi har hørt på i flere år: Elbilerne kommer stærkt, og udbredelsen eksploderer. Lige pludselig sælges mange elbiler i Danmark, og Ioniq 5 er et fremragende bevis på, at elbiler kan rumme det hele. Den har designet, pladsen, rækkevidden, gode priser og meget, meget mere.
Mercedes-Benz C-Klasse
Baby Benz, den “lille” Mercedes-Benz, C-Klassen, er moderne og klassisk på samme tid. Den er solid og kører fremragende, og så holder den pengene hjemme, når den skal sælges videre. Som diesel er den et særdeles komfortabelt og nøjsomt motorvejslokomotiv.
LÆS OGSÅ | TEST: Mercedes-Benz C-Klasse som dieseldrevet langtursdrøm
Toyota Yaris (årgang 2018)
En fire år gammel Yaris? Jeg har ikke helt tabt sutten. En Yaris bare kører og kører og kører, som man sagde om Boblen i gamle dage. Tag sådan en hybrid med nogle år på bagen, og den vil fungere og opføre sig som en ny bil. En tre-fire år gammel Toyota er mit bud på en bil i 2021, som alle kan være med på.
BMW 2 Coupé
Af hjertet tak, BMW. Det er en dejlig gave at have fået i 2021, som ellers har været… et træls år, som vi siger i Jylland. Den nye 2-serie Coupé er klassisk, så det varmer og giver mig troen på mange ting tilbage (selv om jeg ikke har prøvet den endnu). Ikke noget med forhjulstræk og en overdimensioneret jeg-æder-dine-børn-grill her.
Nej, platform som i 3-serie, så baghjulstræk og endda en R6-motor til de heldige. Jeg kan nøjes med en firecylindret, men jeg venter på, at BMW sender en stærkere end 220i med 184 hk af sted. En 230i med 265 hk ville være helt perfekt.
Lamborghini Countach LPI 800-4
Jeg har på fornemmelsen, andre på redaktionen tror, jeg hader superbiler og hestekræfter. Bare fordi jeg er sikker på, en Tesla Model 3 ville kunne klare sig med 250 hk, og jeg mener, en Dacia Duster ikke skal have mere end 130 hk… Men i mit stille sind elsker jeg Lamborgini. Et blødt punkt sidder dybt inde, og det har været blødt, siden jeg kørte Gallardo Spyder på en ovalbane i Miami for længe siden.
Og nu er jeg endnu blødere, for se lige den nye Countach. Og så holder jeg meget af, at de tre anonyme bogstaver LPI står for Longitudinale Posteriore Ibrido. Lyder det ikke betagende (point for at finde den danske oversættelse)?
Toyota Mirai
Der er ikke i mangel af bedre, at der ingen elbil er på min favoritliste. Jeg kunne sagtens have Hyundai Ioniq 5 med på listen, som flere af mine kolleger, eller Polestar 2. Eller den nye Renault Megane E-Tech Electric. Men jeg har lige brugt en uge på at køre langt i brintbilen Toyota Mirai. Det er ikke kun, at det tager 5 minutter at tanke den (jo, jo, der kan være langt til tankstationen), og at den kører så smooooth som enhver anden elektrisk bil.
Det er også det, at den kører som en Lexus, der koster dobbelt så meget som de omkring 500.000 kr., Toyota tager for den. Den er en drøm at køre i – lange eller korte ture. Jeg vil hellere have den end en Audi A6 (og Mirai er en bil, folk vender sig om efter på gaden).
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.