Hyundai Inster Cross – det nuttede med det grove
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Meget snart kan Simon Hallenslev afsløre, om den helt nye Honda Civic har, hvad der skal til for at få Civic tilbage i kampen om danske kunder, som er ude efter en ny bil i Golf-klassen. Hvordan kører den? Er der god plads i den? Og fungerer hybridsystemet? Simon giver dig snart svaret.
LÆS OGSÅ | Ny Honda Civic – elegant hybrid med 184 hk
Allerede nu er der information, som kan være med til at afgøre fremtiden i Danmark for Civic: Priserne. De er lige landet, og sammen med udstyrsniveauer – og standardudstyr – kan du dykke ned i dem her.
I Danmark introduceres den nye Civic i det kommende efterår, og indstigningsmodellen vil koste 355.900 kr.
Honda har skiftet strategi, og alle nye modeller er som minimum hybrider. Det er derfor slut med manuel gearkasse og turbomotorer i Civic (den kommende Type R bliver en undtagelse).
Så at vælge en ny Civic er nemmere end nogensinde før. Den fås kun som hybrid, og der er kun en udgave: 2-liters benzinmotor og el, og ydelsen er 184 hk.
LÆS OGSÅ | Test: Effektivitet og komfort i højsædet i hybriden Honda HR-V
Basisudgaven Elegance er, fordi den nøjes med 17″ hjul og har mindre udstyr, versionen der kører længst på en liter benzin. I snit er WLTP-forbruget 21,3 km/l, og CO2-udledningen er lav med 108 gram/km.
De to andre udstyrsniveauer, Sport og Advance, kører med 18″ hjul, og de har et forbrug, der i snit er på 20 km/l (CO2: 113-114 gram/km).
Civic e:HEV Elegance er basisudgave med et prisskilt, som siger 355.900 kr. Elegance er lig med LED-forlygter, 17″ alufælge, el-klapbare sidespejle, automatisk klimaanlæg, varme i forsæderne, infotainment med 9″ touchscreen og trådløs Apple CarPlay, bakkamera, p-sensorer for og bag, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot, el-justerbar lændestøtte (førersædet) og fire USB-stik.
Civic e:HEV Sport er udgaven over Elegance med en pris på 388.900 kr. Sport-versionens funktioner er ikke at tilbyde markant mere komfortudstyr end basismodellen – men at give et sportsligt indtryk. Den har derfor sorte 18″ alufælge, sorte eksteriørdetaljer og sæder med betræk i kunstlæder og stof.
Man får dog også trådløs opladning til smartphones og luftdyser ved bagsædet med i Civic Sport i forhold til Civic Elegance.
Civic e:HEV Advance er topudgaven, og det kan ses på både udstyr og pris. Den står i 439.900 kr. I forhold til Civic Sport er Advance peppet op med adaptive LED-forlygter, fulddigital instrumentering, panoramasoltag, varme i rattet, Bose-lydanlæg med 12 højttalere, el-justerbare forsæder og indtræk i sort læder.
LÆS OGSÅ | Honda og Sony sammen om elbiler
Den nærmeste konkurrent til den nye hybrid-Civic er Toyota Corolla 2,0 Hybrid med samme ydelse på 184 hk. Den er i udgangspunktet billigere (fra 346.990 kr.), men basisudgaven har langt mindre udstyr end den billigste nye Civic hybrid. En plug-in hybrid som VW Golf eHybrid med 204 hk fås fra 366.895 kr.
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
En kedelig tendens breder sig hos bilproducenter verden over. De sender raskt væk ufærdige og fejlbehæftede elbiler på gaden – og kunderne står som sorteper.
Sealion 7 er – endnu – en mellemstor elektrisk SUV fra BYD. Sealion 7 er dog langt mere tidssvarende end Seal U, så den kan lade meget hurtigere.
Sådan vælger du det rette tidspunkt at sælge din bil på – og undgår store værditab.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.