Honda CR-V
august 22, 2018

Første test: Hårde hug til hæderlig Honda

Den nye Honda CR-V gør mange ting rigtigt. Verdens mest solgte SUV har fået syv praktiske sæder og leverer overraskende komfortabel kørsel. Alligevel er redaktøren ikke ligefrem imponeret.

Tekst: Esben Skrumsager / Foto: Honda
Sted: Salzburg / Dato: d. 22. august 2018

Den seneste generation er ifølge Honda den mest populære SUV i verden. Nu er en splinterny udgave af Honda CR-V ved at være klar til danskerne.

Eller… Ny og ny er måske så meget sagt.  Allerede for to år siden kunne du købe bilen i USA. Og for et år siden var det kinesernes tur. Men selvom vi må erkende, at det europæiske marked ikke står højt på listen hos Honda, så har de trods alt tilpasset bilen en anelse, så den passer bedre til det europæiske marked. Stærkere bremser og affjedring blandt andet.

TIL SALG: Søg efter brugte CR-V’er på Bilbasen

Og hvordan kører den så? Det får du blandt andet svaret på herunder. Men vi begynder lige et andet sted.

Hvordan er kabinen?

Når du på en smart restaurant får serveret pølser lavet af kødet fra en due, så ved du godt, det mere handler om, at kokken gerne vil lave noget anderledes, end at de flyvende rotter rent faktisk smager bedre end grisekød. Samme tilgang synes Honda at have til design. Det behøver ikke være kønt. Det skal bare være anderledes.

Den nye Honda CR-V er ingen undtagelse. Instrumenteringen er futuristisk – og en anelse legetøjsagtig – i sit udtryk, mens resten af kabinen byder på en smule mere afdæmpet design. I hvert fald i testbilen, som er udstyret med mørkt indtræk.

SE OGSÅ: Ny eller gammel racer? Honda Type R vs. Honda Type R

Men der er alligevel noget, der springer i øjnene. Og det er en række detaljer i imiteret træ. Både midterkonsollen og instrumentbrættet prydes af det falske naturmateriale, så indtrykket af kabinen bliver en spøjs blanding af noget digitalt og noget klassisk – noget rumskib og noget Morris. Det er mere specielt, end det er kønt.

Generelt virker kabinen til at være skruet fint sammen. Og både hvad angår plads og praktik er Honda CR-V stærkt kørende. Der er masser af aflægningsplads omkring de forreste pladser, mens bagsædet byder på fine pladsforhold.

Som noget nyt fås bilen også med syv sæder. Som sædvanligt er pladsen ikke imponerende på bagerste sæderække, men de kan til nøds bruges, når du hænger på en køretjans til sønnikes fodboldkamp.

Hvordan kører den?

Den kører godt. Honda CR-V er både komfortabel og ubesværet at manøvrere, så uden at levere en decideret interessant køreoplevelse er førersædet alligevel et sted, du sagtens kan opholde dig i adskillige timer.

Bilen fås kun med én motor – en 1,5-liters benzinturbo – som leverer 173 hk med manuelt gear eller 193 med automatgear (CVT). Senere på året lanceres en benzin-hybrid, mens den populære dieselmotor er aflivet.

LÆS OGSÅ: Nye biler: Her er de mest populære modeller i Danmark

Og ja, den udskældte CVT-gearkasse lever altså stadig hos de japanske bilproducenter. Du ved, det er den der gearkasse, som får dig til at lyde som en døv pensionist bag rattet, der leder efter koblingspunktet, hver gang du snitter speederen.

Men den trinløse gearkasse er usædvanligt velfungerende i Honda CR-V. Og det skyldes, at den ikke længere er trinløs. Honda har nemlig lagt syv simulerede trin ind, hvilket fungerer fint i praksis – og i hvert fald en langt bedre løsning end eksempelvis hos Toyota.

Til gengæld er den manuelle gearkasse noget hø. Gearing er hysterisk lav, så ved almindelig rolig kørsel beder gearskifteindikatoren dig om at sætte bilen i sjette gear allerede omkring 50 km/t. Og så er der altså ikke flere gear at tage af.

Det betyder, at du ved almindelig landevejskørsel mangler mindst et par gear mere, hvis omdrejningerne skal holdes nede. Heldigvis bød testruten i Østrig ikke på decideret motorvejskørsel, for det kan hverken være en støjsvag eller brændstoføkonomisk oplevelse med så lav en gearing.

Priser på Honda CR-V

Den udgående model koster fra ca. 290.000 kroner. Den nye Honda CR-V lanceres til oktober, men den danske importør har endnu ikke offentliggjort priserne på bilen.

Blandt de 120 brugte CR-V-modeller på Bilbasen er der i øjeblikket adskillige eksemplarer med priser mellem 150- og 200.000 kroner. Den billigste er en 18 år gammel sag med knap 400.000 kilometer på tælleren. I den anden ende af skalaen finder vi en særdeles veludstyret CR-V fra 2015 med blot 15.000 tilbagelagte kilometer. Den kan du se her.

Hvad er det bedste?

De praktiske egenskaber gør det nemt at være familie på tur. Masser af aflægnings- og opbevaringsplads, strømstik til ungernes gadgets og muligheden for syv sæder er kvaliteter, som enhver familie vil sætte pris på i hverdagen.

LÆS OGSÅ: 5 grunde til at købe en SUV – og 2 til at lade være

Bagagerummet sluger officielt 561 liter, og de bagerste sæder kan nemt foldes ned, så kapaciteten øges markant.

Hvad er det værste?

Foruden den manuelle gearkasse er den mest alvorlige akilleshæl de ”smarte” assistentsystemer. Den adaptive fartpilot sørger for at holde afstanden til forankørende, men den har udfordringer med at holde en stabil hastighed.

Endnu værre står det til med bilens aktive vognbaneassistent, som i bedste fald er helt ubrugelig (og i værste fald livsfarlig). Den skulle kunne holde bilen på rette kurs, men i praksis har den meget lidt respekt for de hvide striber. Den skærer konsekvent over midterlinjen i venstresving, og på lige strækninger skulle man tro, sensorerne sad monteret i dækkene, for den vil helst ligge ovenpå de hvide striber. Det gjaldt begge de eksemplarer, Bilbasen fik stillet til rådighed ved præsentationen i Østrig.

LÆS OGSÅ: Top 10: Her er mærkerne med de mest tilfredse bilejere

Vi må håbe, japanerne får rettet op på systemet, inden bilen lander i Danmark. Ellers er det nærmest værre end ingenting, og den slags kan formodentlig koste en heftig afskrivning i gensalgsprisen.

Konklusion

Honda’s slogan er “The Power of Dreams”. Hvis du decideret drømmer om en CR-V, er du måske ved at nå til et punkt, hvor din læge vil ordinere nogle stoffer, som kan være med til at stimulere din fantasi. Det er altså på ingen måder en drømmebil.

MEN den har sine åbenlyse kvaliteter. Både som en komfortabel og praktisk familiebil i klassisk Honda-stil. Så hvis du af forskellige årsager har afskrevet konkurrenter som VW Tiguan, Hyundai Tucson, Audi Q3 og Ford Kuga, og du er fløjtende ligeglad med moderne assistentsystemer, så får du med Honda CR-V en velkørende SUV, der sagtens kan rumme hele familien.

 

HUSK: Denne anmeldelse er lavet på baggrund af nogle få timers kørsel i bilen. Der er således tale om et førstehåndsindtryk. Hvis du er interesseret i bilen, anbefaler vi altid, du booker tid hos den nærmeste forhandler og prøver bilen på egen hånd.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder.

Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.

Esben har en forkærlighed for de tyske bilmærker. Porsche er blandt favoritterne, og privat fragter han familien rundt i en BMW 3-serie fra 2014 (F31). Når vejret tillader det, foretrækker han dog ofte sin motorcykel.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS