Elbilmessen i Herning kører lige nu på højtryk, og i messehallerne kan man møde kendte bilmodeller - og helt nye, som man måske aldrig nogensinde har hørt om. De netop præsenterede luksusbiler fra Exlantix er to af de ukendte, som allerede i november kan købes her i landet.
Noget senere kommer en bil fra samme koncern, kinesiske Chery, til landet. Jaecoo J5 EV. Man er rigtig godt undskyldt, hvis det navn ikke ringer en klokke: Jaecoo er søstermærke til Omoda, som kom til Danmark tidligere i år. J5 EV er så søstermodellen til Omoda 5 EV - en kompakt elektrisk crossover med syv års garanti.
J5 EV ligger til introduktion i det tidlige forår hos de samme forhandlere, som varetager Omoda. Omoda-modellen er en rund og ikke virkelig mindeværdig model, mens Jaecoo-modellen er den næsten ekstremt Land Rover-inspirerede og mere kantede model.










Pris under 240.000 kr.
Der gemmer sig ikke avanceret teknologi i hverken Omoda 5 EV eller Jaecoo J5 EV, men der er enkelte forskelle i teknikrummet mellem de to modeller. En af forskellene er væsentlig, og det er ladekapaciteten ved DC-laderne; Omoda-elbilen er langt under dagens standard med bare 80 kW på toppen - Jaecoos model kører med 130 kW som det maksimale, så den vil kunne klare 10 til 80 procent på ned til 27 minutter.
Elmotoren er faktisk også lidt stærkere med 211 hestekræfter, som går direkte til forhjulene. Det er ingen større stigning i kraftressourcerne: Omoda 5 EV har 204 hestekræfter.
Batterikapaciteten er helt den samme som i Omoda-modellen, og det er ensbetydende med 61 kWh, som i kraft af et forbrug i den høje ende kan oversættes til en WLTP-rækkevidde omkring 400-402 kilometer.
Den danske importør har valgt, at J5 EV kommer til landet i den fineste og bedst udstyrede af to udstyrsvarianter. Det er den såkaldte Luxury-udgave, der har 18" alufælge, el-betjent bagklap, ekstra støjdæmpende ruder, forsæder med el-justering, varme og ventilation, panoramaglastag med elektrisk solskærm, Sony-lydanlæg og infotainmentsystem med 13,2" skærm i portrætformat.
Til at starte med har J5 EV også et frunk, men det lever på lånt tid: producenten er i gang med at udstyre elbilen med varmepumpe, og mens de første biler i Danmark ikke har den potentielt strømbesparende teknologi, vil bilen senere komme med den. Varmepumpen skal så ligge der, hvor der lige nu er et frunk.
Jaecoo-importøren, Nic. Christiansen Group, har ingen endelig pris på den nye model, men lover, at prisen kommer "under 240.000 kr."
Alene siden Omoda 5 EV blev introduceret til 239.900 kr., har det danske marked for nye biler rykket sig - og en konkurrent som Leapmotor B10 er kommet til. J5 EV skal et godt stykke under 240.000 kr., nærmere 215.-220.000 kr., hvis Jaecoo mener det alvorligt.



