Test: Velbygget MG Cyberster er ikke den sportsvogn, man håber
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Jeep har aldrig været en stor spiller på det europæiske marked. Bilerne har i mange år været enten været utidssvarende, dyre eller uøkonomiske. I Danmark gik det en kort overgang – i 2021, for at være helt præcis – fint, da 527 Compass og 104 Renegade kom på gaden.
I 2021 blev danskerne åbenbart mættet af Jeep, for i 2022 fik kun 189 Compass og 29 Renegade (hvide) plader på. I Europa, samlet set, var 2022 også et kapitel, Jeep ikke kan have lyst til at bladre tilbage til.
LÆS OGSÅ | Jeep Avenger er Årets Bil i Europa 2023
Vi tør godt vove den påstand, at 2023 er starten på en ny tid for Jeep. Vi tror på, at Jeep går fra at være en sjældenhed i Danmark til at være noget, danskerne vil flokkes om. Det skyldes én bilmodel, og det er den nye Avenger.
Avenger er Jeeps første elbil, og den er lavet til europæerne, produceres i Europa – og den meget kompakte, 408 cm lange bil (VW Polo-længde) passer perfekt ind i tidsånden og markedet. Den kommer til Danmark i foråret, og priserne er nu faldet på plads.
Prisniveauet har stor betydning for, om en helt ny bilmodel bliver til noget, eller den bare sygner hen hos forhandlerne. Den nye Peugeot 308 er, desværre, et godt eksempel på en bil, der er prissat helt forkert. Jeep-forhandlerne, som Danmark har 24 af, kommer ikke til at stå med en Avenger, der vil samle støv.
Priserne er nemlig helt rigtige. De starter ved 279.990 kr. I et marked hvor MG ZS EV kommer med kortere rækkevidde og 1-faset, langsom opladning til 264.999 kr., og søstermodellen til Avenger, Citroën ë-C4 , som har færre hestekræfter og et ældre batteri med kortere rækkevidde, koster fra 259.990 kr. uden nævneværdigt udstyr, står den nye Jeep skarpt.
LÆS OGSÅ | Test: Strømført Jeep Wrangler 4xe er svær at forsvare
Peugeot e-2008, også en søster til Avenger, har som ë-C4 en svagere motor og kortere rækkevidde, og den starter lige nu på 304.990 kr.
Når man skal vælge Avenger, skal man kun koncentrere sig om at vælge udstyrsniveau. Drivlinjen er låst fast fra starten, og den går igen i de tre udstyrsvarianter, elbilen kommer i: Elmotor foran med 156 hk/250 Nm, batteri på 54 kWh og en rækkevidde på cirka 400 kilometer.
Mens man stadig i nogle billige elbiler spises af med 1-faset opladning, som giver langsom opladning (de billigste udgaver af Opel Corsa-e og MG ZS EV), så har også den billigste Avenger 3-faset opladning, så den kan lade med 11 kW ved en hjemmelader. Alle udgaver har også varmepumpe som standard.
Explore er basismodel i det danske setup – til 279.990 kr. LED-forlygter, 16″ alufælge, p-sensorer bagtil, infotainmentsystem med 10″ touchscreen, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, 7″ digital instrumentering, startknap, automatisk klimaanlæg med to zoner, fartpilot, el-sidespejle og diverse køreprogrammer (bl.a. Sport, Snow og Mud) er standard. Et læderrat mangler i Explore, men det er noget, en sadelmager eller autopolstrer nemt kan klare. Manglende sædevarme, derimod, er svær at gøre noget ved.
LÆS OGSÅ | Elektrisk Peugeot 3008 med 700 km rækkevidde kommer i 2023
Adventure til 309.990 kr. bringer rigtig meget med sig, og det er udgaven, der set mest anbefalelsesværdig ud. Her er alufælgene størrelse 17″, og der er adaptiv fartpilot, sædevarme, læderrat, 10,25″ digital instrumentering, el-betjent bagklap, bakkamera, nøglefri betjening, trådløs opladning af smartphones, USB-C-ladestik ved bagsædet og opvarmet forrude.
Summit er toppen af modelprogrammet (Summit er engelsk for toppen af bjerget), og her stiger prisen til 339.990 kr. Avenger Summit har 18″ alufælge, mere avancerede LED-forlygter, velkomstlys på jorden fra sidespejlene, el-foldbare sidespejle, kø-assistent, blind vinkel-system, stemningsbelysning i kabinen og læderindtræk.
LÆS OGSÅ | Første tur: Citroën Ë-C4 X er en elektrisk sedan til lavpris
Jeep Avenger blev for nylig kåret som Årets Bil i Europa 2023, og i efteråret får den chancen for også at tage titlen som Årets Bil i Danmark 2024. Hvis Avenger kan mere end se godt ud og stå til en skarp pris, har den en god chance.
Brugte biler fra Jeep til salg på Bilbasen
Se flere brugte biler fra Jeep på Bilbasen
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
Den første nye minibil med forbrændingsmotor i mands minde er kinesisk og en stærk hybrid. Med 194 hestekræfter er MG3 Hybrid+ kraftig, men ikke alt er, som det burde være.
Prisen for at lade elbilen op på farten svinger rigtig meget og du kan ende med at betale alt for meget for strømmen. Se med og find ud af, hvordan du billigst får strøm på elbilen på farten.
I et evigt prisfokuseret marked tager Cupra konsekvensen og lancerer en ny basisvariant af Tavascan – og sænker priserne generelt. Den spansk fætter til VW ID.5 kan nu fås fra 299.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.