Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Første tur: Citroën Ë-C4 X er en elektrisk sedan til lavpris

Citroën er leverandør af særprægede løsninger, og nu har franskmændene lavet den elektriske Ë-C4 som crossover-sedan. Første tur i den lange Ë-C4 X.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Sedanen, den lange model med det separate bagagerum, er ved at få et comeback. Ingen biltype er bedre til at levere lang rækkevidde i en elbil end den lave bilmodel med fire døre. Sedanen må gerne være designet, så den ikke ligner en Ford Taunus fra den kantede fortid for meget.

Som Tesla har designet Model 3 og Mercedes-Benz har designet EQE, ligner sedanerne mere fastbacks, som i Taunus’ tid bare hed hatchbacks. Aerodynamiske forhold er det, der giver sedanerne en ny tur i manegen.

LÆS OGSÅ | Citroën ë-C4 X har lav pris og lidt udstyr

En elektrisk sedan som overrasker mig, er den nye Citroën Ë-C4 X. Fordi den kommer fra et bilmærke, jeg ikke forventede, den ville komme fra. Men Citroën er Citroën med særpræg og fransk finurlighed, så Ë-C4 X kunne ikke bare ligne en almindelig sedan.

Ë-C4 eller den nye Ë-C4 X? Forfra er der ingen forskel, så først fra siden ser man, at Citroën – igen – har leget med bilklasserne og skabt en crossover-sedan

Lav pris har sin pris

Designerne måtte starte med at kigge på den almindelige C4 og se, hvad de kunne få ud af den smarte hatchback. At stå foran Ë-C4 X er som at stå foran Ë-C4, og jeg sætter pris på besparelserne i designafdelingen, for de er medvirkende til at den 460 cm lange sedan med god bagsædeplads og bagagerum på 510 liter kan sælges i Danmark til 280.000 kr., når den dukker op hos forhandlerne i februar.

Akselafstanden er da også præcis den samme, og 267 cm mellem forreste og bageste aksel giver nogle lange udhæng. Men omvendt har Ë-C4 X design, som skal ses i virkeligheden. Der passer det hele bedre sammen end på billeder.

LÆS OGSÅ | Duel: Kia Sportage vs. Citroën C5 X – fed familie-plug-in på to måder

Ë-C4 X er en crossover af den meget sjældne slags, som kun nogle få mærker, Subaru og Volvo, tidligere har forsøgt sig med. En sedan krydset med en SUV. Derfor er Ë-C4 X ingen helt almindelig sedan, men en sedan pakket ind i bule-reducerende sort plast og med en karrosserihøjde på 152 cm også højere end sedaner er flest.

Billeder er ikke den bedste måde at se den nye sedan på. Når man ser den i virkeligheden, fungerer det bedre, at designerne har smidt en stor kasse på sin kompakte C4 for at lave en mellemstor sedan

Stort bagagerum på gammeldags maner

Den store del, Citroën har sat på bagenden af sin elbil har naturlige fordele, men også naturlige ulemper. 510 liter til oppakningen er meget brugbare 130 liter mere end i hatchback-søsteren, så sammenlagt er der god plads til bagage og passagerer.

Men rummet er langt, bagklappen kort og mens bagsæderyglænet kan fældes ned, og der bliver plads til 1.360 liter, så er bageste del af rummet stadig kun til flade ting og ikke til flyttekasser. I Ë-C4 hatchback kan man udvide bagagerummet ind i kabinen, så man tryller 1.250 liter ud af de 380 liter, man starter med.

LÆS OGSÅ | Nyt Citroën-logo går tilbage til fremtiden

Bagklappen, som er uden indre beklædning og derfor giver et ordentligt thonk!, når man smækker den i, viser at pengene ikke har siddet løst under udviklingen af sedanen: Den har store kuffertknusere. Altså fritstående bøjler, som ikke gemmes væk i en kasse, når bagagerummet er lukket. De stjæler plads, kvaser bagagen. Afdækningsrum til bøjlerne ville koste plads, hydrauliske dæmpere penge.

Skal vi tale facelift?

Med ærlighed kommer man længst og får flest øretæver. Jeg vil være ærlig og sige, at selv med et rimeligt proportioneret design og det store bagagerum, er Citroën sluppet for nemt om ved at lave Ë-C4 X. Det eneste nye, Ë-C4 X-ejere kan se frem til i forhold til den flere år gamle hatchback er et nyt og bedre infotainmentsystem, som er nemmere at bruge og hurtigere.

Det er usandsynligt, at ingen hos Citroën har ønsket at lave synlige forbedringer eller ændringer. Jeg kan komme på to ting, som taler for, at der nok skal ske noget på et tidspunkt, men næppe før den tilsvarende hatchback skal have et facelift.

LÆS OGSÅ | Test: Komforten er stadig suveræn i Citroën C5 Aircross

Tilbage til starten. Det er en grund til, at Citroën kan sælge Ë-C4 X til en lav pris. Lav pris er da noget mange danskere handler bil ud fra, men Ë-C4 X har sine største markeder udenfor EU. Afrikanske lande, Tyrkiet og Mellemøsten. De elsker bare sedaner, og en sedan fra Citroën skal komme med en lav pris i de regioner.

Altid på el

Citroën Ë-C4 X er hos os i Danmark og 13 andre EU-lande programsat kun som elbil. I andre lande og regioner kan man vælge sig en benzinmotor, men jeg savner ikke muligheden. Den elektriske udgave af C4 er den bedste i kuldet, for den er mere komfortabel og mere støjsvag, og så koster den ikke uhyrligt meget mere end med benzinmotor.

For nu er Ë-C4 X en prisbillig elbil med et lille batteri, middelmådig rækkevidde og 136 hk. Elmotoren er så støjsvag som i meget dyrere elbiler, og selv om Ë-C4 X har usædvanligt få hestekræfter for en elbil i den størrelse, så sidder kræfterne i en let elbil. På spanske motorveje med 130 km/t, tre personer ombord, har elbilen mere at give af.

LÆS OGSÅ | Jeep Avenger er Årets Bil i Europa 2023

Forbruget, som i mange af de især tunge elbiler er for højt, ligger på 17-18 kWh for hver 100 kilometer, og det inkluderer bjergveje og motorvejen, og det er der intet at udsætte på.

Batteriet er på 50 kWh, og rækkevidden i bedste fald 358 kilometer på en opladning. Den gennemsnitlige dansker kører 42 kilometer i gennemsnit om dagen, så det giver jo masser af muligheder for svinkeærinder. Men man kan, og det er helt rimeligt, blive angst for at bruge en elbil med den rækkevidde på langturen.

LÆS OGSÅ | Peugeot e-208 rammer 400 kilometer

Ë-C4 X er taget som gidsel i introduktionen af forbedret elmotor og større, mere effektivt batteri i andre biler på samme platform. Bilen kommer forsinket på markedet, så den har ikke det nye batteri på 54 kWh, elmotoren med 154 hk eller rækkevidden på omkring eller lidt over 400 kilometer.

Alle de fornyelser kommer på markedet her i 2023 i en række biler på samme platform (Peugeot e-208 og e-308, Opel Mokka-e, Jeep Avenger), og det får den nye Citroën til at lugte af discount, at den allerede er forældet på det punkt.

Men den skal nok få nyt batteri og ny elmotor, er jeg meget sikker på. Hvornår er så en anden snak, som Citroën helst undgår, for Ë-C4 X skal sælges nu og som den er.

Bagagerummet i den elektriske Citroën er stort – 510 liter – men den lille bagklap gør, at adgangen er ret trang. Man kan lægge sæderne ned og udvide til transport af lange, men ikke klodsede ting

Ë-C4 X flyder af sted på motorvejen

Ë-C4 X er en let bil, der er en sejlende og understyrende, hvis man overskrider en grænse, der ikke er helt veldefineret. Det er en grænse, der ikke får mig til at kaste bilen hurtigt omkring på bjergveje omkring Madrid, for det er svært at føle gennem forakslen og styretøjet, hvor grænsen er. For meget fart på, og jeg tager mig selv i at bruge hele kroppen på at læne bilen i modsatte retning for at kompensere for både krængning og følelsen af kræfter, der trækker mod udkanten af vejen.

LÆS OGSÅ | Peugeot lover meget lavt forbrug i elektrisk E-308

Men vejgreb er der, og når jeg besinder mig og kører Ë-C4 X, som det den er lavet til, er den stabil og mest af alt komfortabel og afslappende.

Citroëns fornemmeste kunnen er kørsel motorvejen. Det rolige styretøj viser god retningsstabilitet, og kast dertil udmærket støjisolering og den smidige, komfortorienterede undervogn ind i mikset, og Ë-C4 X klarer sig fornemt på motorvejen. Mere rækkevidde ville være en god ting, når den nye sedan klarer sig så godt ved 110-130 km/t.

Basismodellen Concorde skal man simpelthen holde sig fra. Den mangler for meget og ikke kun komfortting: Den har 1-faset opladning, så den lader virkelig langsomt. For 15.000 kr. mere får man alt det, basismodellen mangler

Basismodellen bør afskaffes

Det er en usædvanligt stor elbil, Citroën sælger til priser fra 279.990 kr. Rækkevidden er et klart minus, men den slags er, som designet, et spørgsmål om smag og behag. Det er også et minus, godt nok et mindre, at Ë-C4 X i Danmark er 20.000 kr. dyrere end Ë-C4, mens en tysk køber får de to biler til samme pris.

Sådan har jeg det ikke med den basisvariant af Ë-C4 X, Citroën sælger til 279.990 kr. Soltag, p-sensorer, soltag, adaptiv fartpilot og head-up-display kan sådan set nemt undværes, men Concorde-udgaven lader med 1 fase, som sørger for, at en nat i hjemmeladeren slet ikke er nok til at lade Ë-C4 X helt op. Den kan lade med 100 kW ved en lynlader, men hvad nytter det, når de fleste lader hjemme?

LÆS OGSÅ | 69 procent flere elbiler i Danmark på 1 år

Varme i forsæderne, alufælge, bakkamera og Apple CarPlay. Basisudgaven har hverken det ene eller det andet. Den helt rigtige Ë-C4 X er gemt som et punkt i ekstraudstyrslisten som udvidelse af basisudgaven. Premiere Pack til 15.000 kr. er lige den medicin, bilen har brug for: 3-faset opladning, 18” alufælge, sædevarme, bakkamera, p-sensor bagtil og trådløs Apple CarPlay. Ingen Ë-C4 X bør forlade forhandleren uden den pakke, hvis du spørger mig.

Soltag, adaptiv fartpilot, navigation og Alcantara-indtræk støder til i Palais Sky til 329.990 kr., men så forlader Ë-C4 X det prisleje, hvor den har en chance. Det er en pris, som nærmer sig VW ID.3, Polestar 2 og Tesla Model 3. Der skal mere end et stort bagagerum til, hvis man vil være med i det selskab.


SPECIFIKATIONER

Citroën Ë-C4 X Concorde Premiere Pack 

Motor: Elmotor (fortil)
Ydelse: 136 hk/260 Nm
0-100 km/t: 9,5 sekunder
Tophastighed: 150 km/t
Batterikapacitet: 50 kWh
Rækkevidde: 358 kilometer
Forbrug: 15,1 kWh/100 kilometer
Ladekapacitet: 100 kW
Mål (L/B/H): 460/183/152 cm
Køreklar vægt: 1.659 kilo
Trækvægt: Ikke oplyst
Bagagerumsvolumen: 510-1.360 liter

Pris: 294.990 kr. (Ë-C4 X fås fra 279.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke fastlagt
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke fastlagt


Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.