oktober 3, 2019

Chefdesigner afslører: Sådan blev den frække KIA til virkelighed

Præsenteres i samarbejde med


Sexede biler er bare sjovere. I hvert fald hvis du spørger designchefen hos KIA. Han står bag en lang række biler, som kun bliver lavet til det europæiske marked, og nu er en ny model klar til at tage danskerne med storm. Kom med bag kulissen og få historien om den frække familieforøgelse.

Som den mest solgte model hos KIA i Danmark er der ingen tvivl om, at Ceed er en uhyre vigtig model. Særligt som stationcar har bilen med sine syv års garanti været et populært valg for blandt andet børnefamilier, hvor rummelighed, sikkerhed og tryghed spiller en afgørende rolle. Garantien er der stadig, men med en frisk udvidelse af modelprogrammet har KIA i høj grad skiftet fornuft ud med følelser.

Sådan lyder det fra Gregory Guillaume, der er chef for designafdelingen i KIA’s europæiske hovedsæde i Frankfurt. Han har givet designerne lov til at slippe tøjlerne, og det er der ifølge den erfarne bildesigner kommet usædvanligt interessante resultater ud af – blandt andet en model ved navn KIA ProCeed, der faktisk blev en realitet som det kreative modsvar til ledelsen i KIA, der ellers havde som intention at mindske Ceed-familien.

Chefdesigneren fortæller her historien om hvordan én af de – ifølge ham – mest sexede KIA-modeller i verden blev til virkelighed.

Vild konceptbil skabt i trods

Bilen er ny, men navnet til den nye model er knap så originalt. For selvom vi på de danske veje primært kender Ceed som en traditionel hatchback med fem døre eller som stationcar, så har den også eksisteret i en tredørs variant med navnet Pro_Cee’d.

Gregory Guillaume lægger ikke skjul på, at den sportslige 3-dørs udgave af Ceed var favoritten hos designerne:

– Som designer er det ofte mest interessant at arbejde med de sportslige modeller, hvor designet skal afspejle de dynamiske egenskaber. Der blev ikke solgt nok til at forsvare den fortsatte eksistens af en 3-dørs hatchback, men i designteamet ville vi ikke acceptere, at den sportslige udgave bare skulle aflives. Så jeg bad designerne om at genfortolke, hvad ProCeed er, fortæller Gregory Guillaume og uddyber:

– Det behøver jo ikke være en 3-dørs hatchback. De grundlæggende elementer for mig er, at den skal være ungdommelig, sportslig og på den måde være den stærkeste ambassadør for Ceed-familien. Det kan vi ikke opgive. Så jeg bad designerne være kreative og lave en anden slags bil. Den skulle se ud som om, den er en del af familien, men de måtte gerne gå nye veje. De kom op med forskellige muligheder, hvoraf den ene blev til konceptbilen, der banede vejen for den coupé-formede stationcar.

Tysk afdeling sørger for særlige biler til Europa

Den seneste tilføjelse til Ceed-familien er både designet, udviklet og produceret i Europa, og ifølge Gregory Guillaume er det en væsentlig del af årsagen til Ceed’s succes:

– Mellemklassebilerne – det såkaldte C-segment – hvor Ceed hører hjemme, er den mest populære i Europa, fordi biltypen som udgangspunkt ser kompakt ud, samtidig med at den kan rumme det meste. Det er meget vigtigt for europæiske bilejere, og derfor er Ceed-familien meget vigtig for os, hvis vi skal gøre os gældende på det europæiske marked, siger Gregory Guillaume til Bilbasen.

FAKTA | Se priser og specifikationer på KIA ProCeed

Størstedelen af arbejdet med de nye biler foregår på hovedkontoret i Frankfurt, mens en ingeniør-afdeling holder til få kilometer derfra i Rüsselsheim. Og selvom størstedelen af bilerne til resten af verden produceres i hjemlandet, så bliver en lang række af de europæiske modeller nu produceret på en fabrik i Slovakiet.

– Det er efterhånden 15 år siden, vi besluttede os for at tage det europæiske marked meget seriøst. Vi prioriterede at ansætte et stærkt designteam her i Europa, som kunne bidrage til modelprogrammet med et unikt europæisk fokus. I dag produceres Ceed-familien faktisk kun til det europæiske marked, og det gør, at vi kan fokusere på at levere biler, der både hvad angår køreegenskaber og design passer til ønskerne hos de europæiske bilister. Og her er ProCeed nu et af vores stærkeste kort. Den ser sportsligere ud, men den er samtidig blevet mere praktisk. Den er meget mere sexet, fastslår den franske chefdesigner.

Designchefen anerkender, at den hældende taglinje og dynamiske former blandt andet koster gevaldigt på udsynet bagtil, men han understreger, at det er en præmis, når man vil lave biler, der fokuserer på følelser frem for fornuft:

– Jeg er sikker på, de nye biler beviser, at KIA har mere at byde på. Vi har med ProCeed fået en langt mere følelsesbetonet model, som kommer til at puste positivt til KIA’s brand og ikke mindst Ceed-familien. Det er jo let at argumentere med mere plads til bagage, ben og hoved, men det kræver mod at gå efter følelse, og derfor er jeg meget stolt over, at vi har skabt KIA ProCeed, som den ser ud i dag, slutter Gregory Guillaume.

Du kan se flere billeder og læse meget mere om KIA ProCeed her på den danske importørs hjemmeside.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen

Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS