Af: Esben Skrumsager / d. 6. september 2019
Der er gyldne tider på vej for de danske kørelærere, for nu bekræfter Rigspolitiet over for bilejernes organisation, FDM, at politiets systemer er klar til at håndhæve de regler, som et enigt Folketing vedtog i slutningen af 2018.
Udfordringer med at samkøre politiets IT-systemer har betydet, at bilister indtil nu kun har fået en bøde, men fra tirsdag den 10. september er det altså slut.
Reglerne betyder, at man ikke længere slipper med en bøde, hvis man bliver snuppet med en mobiltelefon i hånden under kørsel. Og ser man på antallet af overtrædelser i dén kategori hos færdselspolitiet, vil de nye regler formentlig sende en stor portion nye kunder ud til kørerlærerne for at generhverve kørekortet.
De nye regler fra 2018 slår fast, at det skal koste et klip i kørekortet, hvis man lader sig distrahere af sin mobiltelefon under kørsel – fx ved at holde den i hånden. Det er dog ikke alene håndholdte mobiltelefoner, der slås ned på. Du må nemlig heller ikke benytte andre former for elektronik – fastmonteret eller ej – hvis det forstyrrer eller tager opmærksomheden fra kørslen.
For selvom færdselslovens § 55a lyder: ”Førere af køretøjer må under kørsel ikke benytte sig af håndholdt teleudstyr og andre håndholdte kommunikationsapparater”, så skal man huske tilføjelsen, som kræver, at du altid skal ”optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres”.
For at det er lovligt at bruge udstyr som fx mobiltelefon under kørslen kræver det ifølge Rådet for Sikker Trafik:
1. At du bruger udstyret uden fysisk berøring af dets egne knapper eller display.
Du må altså gerne kigge på det, bruge stemmestyring, betjene eftermonterede knapper/display på fx køretøjets instrumentbræt, eller betjene headset.
2. At mobiltelefon/GPS/tablet mv. er anbragt i en holder, der er fastgjort i/på køretøjet.
Hvis udstyret er anbragt i en fastgjort holder må du gerne trykke på knapper/display. Det må dog ikke fjerne din opmærksomhed fra trafikken. Husk altid at være opmærksom og vis hensyn til andre i trafikken, så brug altid mobiltelefonen med omtanke.
Formodningen om jublende kørelærere, der kan se frem til flere generhvervelsen-kunder i biksen bygger på det faktum, at selvom antallet af uddelte bøder for forseelsen er faldet pænt de seneste år, så lykkedes det trods alt politiet at snuppe langt over 20.000 bilister med fingrene klistret til røret i 2018.
2018: 22.434
2017: 19.916
2016: 31.675
2015: 40.947
2014: 43.661
Bøder er givet for kørsel i bil, bus, varevogn, lastbil, bus og knallert.
Kilde: Rigspolitiet
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.