Kan et navn blive slidt op? Det kan i hvert fald miste betydning, fordi navnet får ny mening. Jeg er gammel nok til at have kørt Renault Espace, da Espace stadig var en unik og finurlig, så den var umulig at elske, selv om den var meget… fransk.
Espace landede i 1984 som et rumskib midt i trist europæisk bilproduktion. Sikke en underlig varevogn med en masse sæder, har mange nok tænkt. Mange andre kunne se, hvad idéen var: ultimativ komfort for hele familien.
Det var den spæde start på MPV-bevægelsen, som voksede og voksede. Til den ikke voksede længere og visnede. Espace var med det meste af vejen med fire ægte MPV-generationer fra 1984 til 2015 og så en crossover fra 2015 til 2023. Den sidste havde stadig noget min-bil-er-ikke-som-de-andres over sig, og den føltes stadig som en Espace.
Espace er ikke længere, hvad Espace engang var. Den nye er et hult marketingstunt, der kører på fortiden uden at bringe nogle af fortidens glæder med sig. Den nye Espace burde ikke have haft navnet Espace, og jeg er i tvivl om, om den overhovedet burde eksistere.
Så hellere glemme navnet
Renault kører ikke en nostalgibutik, hvor der laves varer, som ikke kan sælges. Det er hård business, så cheferne har set, at Espace-navnet lige så godt kunne følge en ny syvsæders SUV. Genkendeligt navn giver flere penge i kassen. Renault skulle have ladet Espace dø i fred, når afløseren er en lettere uformelig SUV, der hverken har det moderne udtryk som den nye Scenic har, noget unikt over sig eller det stærkt genkendelige, der er skabt med den nye elbil med tallet 5.
I Danmark er den mellemstore SUV med benzinmotor og syv sæder et produkt, der er ved at have nogenlunde ingen betydning. Til en halv million eller mere vil vi have elbiler, og så kan sydeuropæerne beholde deres benzinbiler. Hvis så bageste sæderække i den nye Espace var luftigt, rummeligt og godt, ville den nok være fed i Spanien eller Frankrig. Men kun akrobater kan komme om på sidste række, og kun børn kan sidde der – og kun hvis det todelte sæde på række to skubbes frem, så der heller ikke rigtig er plads til nogen.
Det er svært at forstå, at folk som har designet den elektriske Megane, og også den fine Clio, er kommet på Espace-designet. Espace passer rigtig god sammen med Talisman, Megane stationcar og den gamle Scenic. Gamle biler, som ingen kan huske, hvordan ser ud, for de er uklare og kedelige.
Renault bevæger sig ud i hajfyldt farvande uden et beskyttelsesbur. Der er blod i vandet og lunser af fisk, så jeg tror, hajerne slår til hurtigt. Renault har sjældent bevæget sig i prisklassen omkring 550.000 kr., og det er meget sjældent gået godt. Hvorfor skulle de få succes med en bilmodel, hvor Skoda Kodiaq har taget kunderne til sig selv, når bilmodellen er forglemmelig?
Udstyr for pengene
Jeg fornemmer, at Renault i Danmark er blevet tvunget til at tage Espace hjem, fordi det er sådan, man gør, når fabrikken siger, man skal. Måske importøren bare har haft lyst til at gøre forsøget. Der er nok forhandlere, som kan overtale nogle kunder.
De kan sige til kunderne, at man får meget bil for pengene. For det gør man. Et hybridsystem med 200 hk og god brændstoføkonomi. Syv sæder. Stort og fedt infotainmentsystem med Google indbygget. Massage i førersædet. Masser af udstyr.
Men massagen i sædet er meget sigende for hele bilen; massagen er der, men den fungerer bare ikke så godt, som den burde. Ingen af de tre indstillinger eller tre styrker kan virkelig mærkes i ryggen, og det er bare ikke godt, når man ikke kan mærke, om den er tændt eller ej.
I Megane eller Austral, som har samme indretning omkring førerpladsen, er materialerne fine og interessante. Det er samme snak i Espace, men Espace koster meget, meget mere, og så ser det hele kun lige godt nok ud, når jeg virkelig kigger efter.
Hybrid med lyde
Danskerne kan ikke vælge selv, når de skal vælge Espace. En motorvariant, et udstyrsniveau. Tre stykker ekstraudstyr plus metallak. Nemt og meget overskueligt, hvis sælgeren får fanget dig ind, og du er forsvarsløs. Så skal du bare vælge rød, hvid eller blå.
Hybridsystemet er en Renault-specialitet med en 1,2-liters motor med tre cylindre, der laver 130 hk. Den elektriske del består af en elmotor med 70 hk, der kan køre bilen på strøm, og en mindre elmotor/generator, som starter benzinmotoren, når det er nødvendigt. Den skifter også gear, og der er 15 kombinationer for gearingen. Elmotoren har to gear, og benzinmotoren fire gear.
Det er kompliceret. Så meget så det virker overvældende, men det fungerer faktisk ret godt. Selv under acceleration op til omkring 65 km/t kan Espace køre udelukkende på strøm, hvis det lille batteri på 2 kWh er fyldt op. Det bliver det hurtigt under nedbremsninger.
Espace kan drives alene af elmotoren med 70 hk, men den kan også drives af benzinmotoren, der så samtidig lader batteriet. Når den gør det, lyder det som et køleskab, hvor generatoren starter, og der går vibrationer gennem bilen. Der er lyde, jeg ikke kan forklare, men intet af det lyder som en egentlig mislyd.
Affjedringskomforten er god. Den er, som den skal være i en SUV, og den er ikke for gammeldags fransk ved at være duvende, gyngende og vaklende. Køreegenskaberne har Espace ret godt kørende for sig – også fordi man under kørslen hører meget lidt støj udefra.
Mange om buddet
Espace skal vækkes ved hjælp af en agressiv speederfod, hvis det skal gå rigtig hurtigt. Sådan lidt hurtigt, i hvert fald, og så har den overskud nok uden at brænde store mængder benzin af. Det med benzinen er en fordel for Espace, og selv om det officielle gennemsnitsforbrug er 21,3 km/l, og det ikke bliver på min vagt, så kan man nok godt ramme 17 km/l.
Jeg tror ikke, Renault skal regne med at ret mange af de kunder, der trods alt stadig er til den mellemstore SUV med syv sæder og benzinmotor, kommer til at købe en Espace. Den store Renault er, med få ord, en ret så ligegyldig bil med et navn, der lover for meget.
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.