Det er tid til at vinke farvel til vores G9. Over fire måneder har vi langtidstestet den store SUV og udsat den for hverdagens prøvelser, langtur til Norge i sne og is og Morten har sågar haft den spændt for en campingvogn.
De fire måneder har givet et rigtig godt indblik i, hvad der fungerer ved bilen og hvad der ikke gør, og vi er klar til at afgøre, om bilen kan anbefales, eller om den ikke kan.
Se med i videoen her hvor vi konkluderer på langtidstesten af XPeng G9.
Alt det gode
Et af de absolut bedste argumenter for at vælge XPeng G9 er det gode, gamle udtryk; bil for pengene. Selvom XPeng G9 er steget i pris, siden den blev introduceret, er der ingen tvivl om, at pengene rækker langt.
G9 er en stor, lækker og velbygget SUV med masser af standardudstyr. Selv den billigste G9 har luksus som panoramaglastag, døre med softclose samt bagsæder med varme og tiltfunktion.
Man sidder også godt på bagsæderne, for der er masser af plads, ligesom der er oceaner af plads i bagagerummet. Og så er kabinen med lækre materialer fra top til bund og rigtig godt skruet sammen.
I det hele taget er oplevelsen af XPeng G9 meget komfortabel med en velafstemt undervogn og et støjniveau i kabinen, der er holdt på et minimum.
Og så er der selvfølgelig de tekniske funktioner, som tikker de bokse, du gerne vil have tikket af i en elbil.
For det første kan G9 lade lynhurtigt med helt op til 300 kW, og så er der samtidig en rigtig fin rækkevidde. Long Range-varianten er opgivet til 570 km.
Det mindre gode
Når man kører mange kilometer i en bil og lever med den til daglig, opdager man også de svage sider. Og det er XPeng selvfølgelig ikke foruden. Det er op til dig at vurdere, om de er graverende nok til at afholde dig fra G9.
For det første er assistentsystemerne bare ikke gode nok. Siden introduktionen er systemerne klart blevet bedre med løbende opdateringer, men det er stadig langt fra perfekt.
Eksempelvis er vejbaneassistenten, der skal holde bilen midt imellem vejstriberne, alt for aggressiv og griber for voldsomt ind. Det samme gælder den adaptive fartpilot, der skal sørge for at holde afstand til den forankørende. Det foregår med konstante ryk i stedet for den ønskede glidende bevægelse. Og det er uanset hastighed. Selv ved kø-kørsel er assistenten klodset.
Et andet irritationsmoment er bilens Bluetooth, hvor det kan være meget svært for modtageren at høre, hvad du siger i bilen.
Sidst men ikke mindst fungerer klimaanlægget kun middelmådigt. Du kan nemlig ikke regne med, at fordi du stiller temperaturen på 20 grader, at bilen holder 20 grader året rundt. Temperaturen i kabinen svinger alt efter temperaturen udenfor bilen. Er det koldt udenfor, skal du stille temperaturen på eksempelvis 24, og er det meget varmt udenfor, vil du skulle stille temperaturen på 18.
Derudover larmer blæserne fra klimaanlægget rigtig meget og det er synd, fordi bilen i sig selv er yderst støjsvag. Et blæserniveau på over 2 er svært at holde ud i længden og det betyder, at man ender med ikke at kunne bruge klimaanlæggets ‘Auto-funktion’, da blæserniveauet vil blive skruet for højt op.
Se med i videoen og find ud af, om XPeng G9 kan anbefales eller ej.
Bliv endnu klogere på lantidstesten
Herunder følger vores artikler vi har skrevet i forbindelse med langtidstesten af XPeng G9.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Volvo EX30 blev udråbt til at være en sensation – en elektrisk Volvo til få penge. Den var spået storhed i Danmark, men interessen er forsvundet, lige så hurtigt som den opstod.
Mazda har lovet, at den kinesiske elbil EZ-6 med baghjulstræk skal lanceres i Europa, måske som Mazda 6e, og den europæiske udgave får formentlig premiere i løbet af november.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.
Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.
Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.