LeapmotorB03X-3
Nyheder
21. november 2025

Leapmotor B03X kan blive meget billigere end Renault 4 E-Tech

Den kompakte elektriske crossover Leapmotor A10 får i Europa navnet B03X. Rækkevidden bliver omkring 410 kilometer, og prisen kan give konkurrenterne hovedpine.

Morten B. Bek

Morten Bek

Leapmotor, en delvist Stellantis-ejet kinesisk producent, skal først nu til at sælge sin første bilmodel i Danmark, men udsigterne er umiddelbart gode. For det første har elbilen B10 givet os et første positivt indtryk, især i forhold til en pris fra 199.990 kr., og for det andet har Leapmotor hele 47 forhandlere i Danmark.

Der er endnu ingen udmelding fra den danske importør om, hvornår den eller de næste modeller kommer til Danmark. Der er flere at tage af med bl.a. den nye Kia EV4-konkurrent B05 og Skoda Enyaq-konkurrenten C10 - og i dag er endnu en kommet til i Leapmotors modelprogram.

I Kina er den lille elektriske crossover præsenteret med navnet A10, som også ville give mening i Europa: Leapmotor navngiver sine modeller ud fra størrelse, hvorfor B05 er mindre end B10, og B10 er mindre end C10.

Men i Europa skal A10 ikke hedde A10, men derimod B03X. Den er betydeligt mindre end B05 og B10, men meget større end T03, og hvorfor Leapmotor har smidt et X på navnet, forstår vi ikke helt. Simpelt er bedre, og B03X er ikke et simpelt navn.

LeapmotorB03X-2
FOTO: Leapmotor
LeapmotorB03X-4
FOTO: Leapmotor
LeapmotorB03X (1)
FOTO: Leapmotor

Op til 410 kilometer på en opladning

Leapmotors navngivning får selvfølgelig ingen indflydelse på salget, når bilen engang lander i Danmark: man køber bil ud fra design, udstyr, rækkevidde - alt andet end modellens navn.

B03X køres i stilling som en direkte konkurrent til nogle af de mindre elektriske crossover-modeller på markedet, og indtil videre er det biler som Ford Puma-Gen E og Renault 4 E-Tech, der passer ind i det segment. I 2026 kommer både Skoda Epiq og Volkswagen ID. Cross på markedet som to meget væsentlige modeller i segmentet.

Den nye kinesiske model er kompakt, men ikke lille: 420 centimeter lang, 180 centimeter bred og 160 centimeter høj. Designet er let fordøjeligt, og selv om den i profil helt tydeligt deler noget med B10, så er den alligevel sin egen.

Leapmotor bruger den senest opdaterede udgave af sin LEAP-platform, og det betyder en masse sikkerheds- og komfortudstyr som standard. Der bruges et LFP-batteri med høj ydeevne, som skulle sikre en rækkevidde omkring 410 kilometer (omregnet fra kinesisk CLTC-rækkevidde på 500 kilometer). Hvor mange kræfter bilen har, afslører Leapmotor ikke.

LeapmotorB03X-3 (1)
FOTO: Leapmotor
LeapmotorB03X-Front
FOTO: Leapmotor
LeapmotorB03X-Profile
FOTO: Leapmotor
LeapmotorB03X
FOTO: Leapmotor
LeapmotorB03X-Rear
FOTO: Leapmotor
LeapmotorB03X-3
FOTO: Leapmotor

Endnu en prisbombe?

Selv om B03X bliver proppet til randen med udstyr, bl.a. med "svævende" glastag og brug af kunstig intelligens i infotainmentsystemet, så går Leapmotor efter at tilbyde kunderne en premium-bil uden at prisen siger premium. - Sådan er også oplevelsen af B10, der har en indretning, der på alle måder overgår forventningerne til en bil til 200.000 kr.

Med udgangspunkt i, at B03X skal være betydeligt billigere end B10, og også underbyde B05 i pris, så er det ikke urealistisk, at den lille elektriske crossover kan tilbydes til priser fra 160.-170.000 kr.

Det vil gøre den betydeligt billigere end alle andre biler i samme segment. Renault 4 E-Tech starter på 206.990 kr., og Ford Puma Gen-E på 229.990 kr. - Der er meget langt fra 170.000 til 210.000 eller 230.000 kr.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant