Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Lexus UX 300e har rigtig mange af de elementer, der kan gøre en elbil populær. Den har et friskt design, en god størrelse. Den har også ent lækker, virkelig komfortabelt interiør, rigt sikkerhedsudstyr, udmærket affjedring og en elmotor med punch – 204 hk.
UX har sågar en pris, der er overraskende lav i forhold til eksempelvis Mercedes EQA (starter på 424.000 kr.). – Dagens prisliste siger 372.500 kr. for Comfort-varianten med LED-lygter, el-justerbare forsæder, aktiv støjreducering, bakkamera og mange andre gode sager.
Men UX 300e er ikke populær. Den har ikke vundet det re-introducerede Lexus mange kunder i Danmark, for den har en eklatant fejl: Rækkevidden.
WLTP-rækkevidden er maksimalt 314 kilometer, og det gælder kun basisudgaven. Det vil og skal ingen leve med, når en Cupra Born, alt efter batteristørrelse, kører op til 548 kilometer på en opladning.
LÆS OGSÅ: Lexus går efter Audi med den elektriske RZ 450e
To år efter den internationale lancering, og lidt mere end et år efter den danske introduktion, er der et nyt og større batteri i UX 300e. 40 procent længere rækkevidde er resultatet. Rækkevidden er nu, som den burde have været fra starten.
WLTP-rækkevidden stiger med 136 kilometer med det nye og større batteri. Batteriet på 54,3 kWh er udtjent, og ind er i stedet kommet en batteripakke med en kapacitet på 72,8 kWh.
450 kilometer er langt mere overbevisende end 314 kilometer, og UX 300e nærmer sig da også Mercedes EQA 250 i den seneste optimerede udgave. EQA har en rækkevidde på 493 kilometer, og den fås i en version, 250+, med 530 kilometer i batteriet.
LÆS OGSÅ: Test: Fem plusser, fem minusser ved Mercedes-EQ EQA 350 4Matic
EQA har en mere effektiv drivlinje, for hvor gennemsnitsforbruget i den opdaterede UX 300e er 16,7-16,9 kWh/100 kilometer, leverer EQA 250 et forbrug på 15,3-15,5 kWh/100 kilometer.
Hvis Lexus kan bevare sit prisniveau, som det er i dag, vil UX 300 endelig have en chance i konkurrencen med bl.a. EQA.
Der er en spidsfindighed ved UX 300e, som ikke er ændret med det nye batteri. UX 300e må være den nyeste elbil, som lader med ChaDeMo-standarden, som er en anden stiktype end så godt som alle nye hurtig- og lynladere har (Nissan Leaf er også ChaDeMo-typen).
LÆS OGSÅ: Test: Lexus NX er værdig til at tage kunder fra Audi Q5
ChaDeMo-standarden er under udfasning, da man i EU har valgt den mere udbredte CCS-standard som… ja, som standard. Derfor vil UX 300e kræve en adapter, når den skal lades hurtigt op ved mange nye offentlige lynladere.
Sammen med det nye batteri har Lexus givet UX 300e en opdateret kabine. Den ubrugelige pegeplade, hvor man før famlede rundt med fingeren for at ramme nogle på infotainmentsystemets skærm, er væk. I stedet er der nye og større touchscreens, 8 eller 12,3″, og skærmen sidder nu helt præcis 14,3 cm tættere på føreren.
LÆS OGSÅ: Video: Lexus er tilbage i Danmark – men er Lexus klar til danskerne?
Infotainmentsystemet kommer også med udvidet talestyring (bare sig “Hey Lexus”), og får man systemet med den store touchscreen, er navigationen cloud-baseret via internetadgang. Apple CarPlay-funktion sker trådløst, mens Android Auto kræver forbindelse via kabel.
I Danmark kan vi forvente at se den forstærkede UX 300e i løbet af første halvår 2023. Priser og udstyrsniveauer offentliggøres tættere på introduktionen.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.