Lexus UX 300e 2023 02
Elbiler
13. oktober 2022

Lexus UX 300e får det batteri, den skulle have haft fra starten

Morten B. Bek

Morten Bek

Lexus’ første elbil var dømt ude fra starten med rækkevidde på omkring 300 kilometer. Et meget større batteri giver UX 300e en rækkevidde på 450 kilometer.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Lexus UX 300e har rigtig mange af de elementer, der kan gøre en elbil populær. Den har et friskt design, en god størrelse. Den har også ent lækker, virkelig komfortabelt interiør, rigt sikkerhedsudstyr, udmærket affjedring og en elmotor med punch – 204 hk.

UX har sågar en pris, der er overraskende lav i forhold til eksempelvis Mercedes EQA (starter på 424.000 kr.). – Dagens prisliste siger 372.500 kr. for Comfort-varianten med LED-lygter, el-justerbare forsæder, aktiv støjreducering, bakkamera og mange andre gode sager.

Lexus UX 300e 2023 01

Men UX 300e er ikke populær. Den har ikke vundet det re-introducerede Lexus mange kunder i Danmark, for den har en eklatant fejl: Rækkevidden.

WLTP-rækkevidden er maksimalt 314 kilometer, og det gælder kun basisudgaven. Det vil og skal ingen leve med, når en Cupra Born, alt efter batteristørrelse, kører op til 548 kilometer på en opladning.

To år efter den internationale lancering, og lidt mere end et år efter den danske introduktion, er der et nyt og større batteri i UX 300e. 40 procent længere rækkevidde er resultatet. Rækkevidden er nu, som den burde have været fra starten.

Lexus UX 300e 2023 04

Batteriet på 72,8 kWh giver 450 kilometer

WLTP-rækkevidden stiger med 136 kilometer med det nye og større batteri. Batteriet på 54,3 kWh er udtjent, og ind er i stedet kommet en batteripakke med en kapacitet på 72,8 kWh.

450 kilometer er langt mere overbevisende end 314 kilometer, og UX 300e nærmer sig da også Mercedes EQA 250 i den seneste optimerede udgave. EQA har en rækkevidde på 493 kilometer, og den fås i en version, 250+, med 530 kilometer i batteriet.

EQA har en mere effektiv drivlinje, for hvor gennemsnitsforbruget i den opdaterede UX 300e er 16,7-16,9 kWh/100 kilometer, leverer EQA 250 et forbrug på 15,3-15,5 kWh/100 kilometer.

Hvis Lexus kan bevare sit prisniveau, som det er i dag, vil UX 300 endelig have en chance i konkurrencen med bl.a. EQA.

Lexus UX 300e 2023 03

UX 300e lader med en udgået forbindelse

Der er en spidsfindighed ved UX 300e, som ikke er ændret med det nye batteri. UX 300e må være den nyeste elbil, som lader med ChaDeMo-standarden, som er en anden stiktype end så godt som alle nye hurtig- og lynladere har (Nissan Leaf er også ChaDeMo-typen).

ChaDeMo-standarden er under udfasning, da man i EU har valgt den mere udbredte CCS-standard som… ja, som standard. Derfor vil UX 300e kræve en adapter, når den skal lades hurtigt op ved mange nye offentlige lynladere.

Sammen med det nye batteri har Lexus givet UX 300e en opdateret kabine. Den ubrugelige pegeplade, hvor man før famlede rundt med fingeren for at ramme nogle på infotainmentsystemets skærm, er væk. I stedet er der nye og større touchscreens, 8 eller 12,3″, og skærmen sidder nu helt præcis 14,3 cm tættere på føreren.

Infotainmentsystemet kommer også med udvidet talestyring (bare sig “Hey Lexus”), og får man systemet med den store touchscreen, er navigationen cloud-baseret via internetadgang. Apple CarPlay-funktion sker trådløst, mens Android Auto kræver forbindelse via kabel.

I Danmark kan vi forvente at se den forstærkede UX 300e i løbet af første halvår 2023. Priser og udstyrsniveauer offentliggøres tættere på introduktionen.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: