august 24, 2024

Test: Lille, lækker, luksuriøs Lexus

Den lille Lexus LBX Hybrid er en perfekt størrelse til europæerne, og japanerne har proppet den lille crossover med luksus og lækkerier. Den slags har sin pris.

TEKST OG FOTO Morten Bek

En Lexus kan man prøvekøre og købe et eneste sted i Danmark. Forhandleren, som ligger i samme hus som importøren, finder man vej til ved at sætte navigationen til Dynamovej i Søborg. Søborg, lidt udenfor København, er lige til, hvis man bor i København, men det er ikke lige sådan, at aalborgensere eller aarhusianere smutter forbi Søborg.

Lexus er lidt anderledes end Audi og Mercedes, men Lexus er ikke som Tivoli, Operaen eller Louisiana; det er institutioner, man rejser efter, mens Lexus er en bil. En vare man bliver tilbudt. Lexus burde have mindst en forhandler i Jylland, og det bliver endnu mere tydeligt i forhold til den nyeste model i flokken, LBX. 

LBX har en størrelse, som gør den oplagt for flere danskere end en RX, og sågar startprisen på 349.500 kr. er usædvanlig for Lexus. LBX i sig selv har kvaliteter, som mange kan sætte pris på, så den fortjener mere end bare et enkelt udsalgssted.

Lille og lækker

Jeg har CT 200h i baghovedet, da jeg henter testbilen hos en Toyota-forhandler i Aarhus. Ikke at noget som helst hos forhandleren minder mig om Lexus eller den gamle model. Det er mere idéen om en lille Lexus. CT 200h var en Prius klædt i blazer og blanke sko, og den var ikke pengene værd, da den kunne købes fra 2011.

LBX er en Toyota Yaris Cross i luksusindpakning. Den er heldigvis også mere end det, for Lexus’ filosofi omkring luksus, materialer og komfort er integreret i LBX, selv om den er lille. Kabinen retfærdiggør en langt højere pris end den, man møder i Yaris Cross. Det er der faktisk meget, der gør, kan jeg allerede her afsløre.

Toyota har svært ved at gøre sine biler rummelige. Yaris, Corolla, Yaris Cross. Pladsforhold under middel. LBX er godt nok lidt længere end Yaris Cross, men hver eneste ekstra centimeter er gået tabt, for LBX har et bagsæde, som ikke på nogen ærlig måde kan kaldes for et bagsæde. Ingen voksen og intet barn kan sidde bag mig, når jeg sidder bag rattet, og jeg kører slet ikke førersædet helt bagud.

Jeg er egentlig okay med, at LBX er en lille luksusbil til to personer. Kunne Lexus måske lave noget andet, der hvor “bagsædet” er? En kasse til hunden eller en holder til malerierne, jeg forestiller mig, at en Lexus-kunde køber?

Var det ikke for den smalle kabine ville jeg tro, at jeg i LBX faktisk sad i en større og endnu dyrere Lexus. Jeg kan ikke finde noget som helst, der ikke ser smagfuldt, dyrt og elegant ud. LBX gemmer på en meget positiv overraskelse, og det er, at den er nemmere og bedre indrettet end de andre Lexus-modeller. Den 9,8” store touchscreen sidder helt perfekt, og klimaanlægget har sine helt egne knapper. Selv operationen med at slå skiltegenkendelse og den tilhørende, fejlbehæftede alarm fra sker i en menu med store ikoner, der er nem at finde.

Hvis farver og materialer i den testede Cool-model med Luxury-pakke falder ved siden af, så er der andre såkaldte “atmosfærer” med helt andre farver og sammensætninger. Lexus bruger ikke reelle udstyrsbetegnelser til LBX-udgaverne, men i stedet “atmosfærer” og udstyrspakker.

Der er fem niveauer, fra basismodellen LBX til den testede LBX Cool, og er det stadig ikke nok, kan Lexus hjælpe med at skræddersy bilens lakering, farverne, mønstrene og materialerne i kabinen. Det lyder ustyrligt dyrt, men det imponerer mig, at det findes i en lille crossover.

Undskyld, men HVAD koster den?

En prisbillig bil fra Lexus? Så langt så godt for basisudgaven LBX til 349.500 kr. Den koster ikke mere end en veludstyret Yaris Cross eller VW T-Cross. Mens basis-LBX har det meste, så mangler den det sidste, der gør den helt oplagt i forhold til at blive på laveste niveau. 

17” alufælge, det gode infotainmentsystem med navigation, varme i rattet, bakkamera med vaskefunktion, p-sensorer for og bag, regnsensor, adaptiv fartpilot, blind vinkel-system og trådløs mobilopladning giver en høj score, men jeg ville savne nøglefri betjening. Her begynder Lexus’ prispolitik at spænde ben for LBX, for nøglefri betjening kræver 1) opstigning til Elegant-udgaven til 395.500 kr. og 2) Plus-pakke til 14.500 kr. 

I sig selv er Elegant-udgaven til 55.000 kr. mere end basismodellen kun udstyret med lidt pynt og lir, der ikke gør en forskel. 18” alufælge, stemningsbelysning (en farve!), “sporty forsæder”. Aldrig har 55.000 kr. været givet så dårligt ud.

Testbilen. Cool, den dyreste LBX, smagt til med Luxury-pakke. Dertil lakeringen Sonic Copper. Hverken køling i forsæderne eller glastag. Pris: 523.500 kr. Jeg mangler virkelig aldrig ord, når det kommer til biler. Men her har jeg ingen. For alles skyld vil jeg skynde mig i stedet at tale om privatleasing. Det er meget rarere, for LBX kan fås på leasing, som er nemmere at tale om.

9.999 kr. i engangsydelse for en kontrakt, der kører 36 måneder med i alt 45.000 kilometer. En god start. Basismodellen koster 3.849 kr. Det bedste bud er imidlertid Elegant med Plus-pakke (der koster 410.000 kr. at købe) til 4.249 kr. om måneden. Veludstyret til en rimelig pris.

Kører slet ikke som en Yaris Cross

Problemet med den lille Lexus fra 2010’erne, CT 200h, var, at den kørte som en Prius, og den var sløv som en Prius. Det var en udvidelse af modelprogrammet, Lexus skulle have kvalt i en af de første faser.

Jeg er glad for, at Lexus har lavet LBX. Den fungerer, og den opfylder den mission, Lexus har sendt den ud på. Benzinmotoren er en del af et hybridsystem. Det giver sig selv, når Toyota og Lexus laver en ny bil. Samme trecylindre 1,5’er som i den stærkeste Yaris Cross, men tunet og forfinet af Lexus-folk til lidt flere kræfter og meget mindre støj. Meget, meget mindre.

136 hestekræfter er ikke til grænsesøgende acceleration og 220 km/t på Autobahn. Jeg mærker hestene som stærke og hurtige på aftrækkeren, og ikke en gang bliver jeg emsig og sur over høje omdrejninger og en vrælende motor, når CVT-gearkassen holder dampen oppe. Det er fordi, der er meget mindre resonans og så lidt støj i forhold til den Yaris 130, jeg testede for nylig.

Forbruget er lavt, og det forbliver lavt over en uge med heftig motorvejskørsel og lange landevejsture. 20 km/l virker til at være det, LBX leverer. Man kommer langt på en tankfuld i LBX, og man imponeres, vil jeg mene, af sæderne og et forholdsvis lavt støjniveau.

Akselafstanden er kort, for bilen er kort. Lexus arbejder derfor med stærke begrænsninger, og affjedringen kan sammen med 18” hjul ikke sige sig fri for at slå sig lidt over vejbump og de værste huller. Igen, LBX er alligevel rigtig komfortabel og meget bedre på det punkt end Yaris Cross. Den samlede oplevelse er rigtig god, for LBX er let og har et styretøj, som jeg ikke kunne ønske mig bedre.

LBX er den bedste Lexus, der er kommet på markedet i mange år. Missionen med et lækkert interiør, høj komfort, en rigtig god hybriddrivlinje og luksus i en lille pakke er lykkedes. Forvent ikke, den er rummelig, nem at få fat i eller prisbillig – men på privatleasing og til to personer er den interessant.


SPECIFIKATIONER

Lexus LBX Hybrid Cool Luxury 

Motor: R3, 1.490 cm3 + el
Ydelse: 136 hk/250 Nm
0-100 km/t: 9,2 sekunder
Tophastighed: 170 km/t
Forbrug: 21,7 km/l
CO2-udledning: 105 gram/km
Mål: 419/183/156 cm
Køreklar vægt: 1.350 kilo
Trækvægt: 750 kilo
Bagagerumsvolumen: 400-992 liter

Pris: 512.000 kr. (LBX fås fra 349.500 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 9.999/4.549 kr. (LBX fås fra 9.999/3.849 kr.)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

* Privatleasingkontrakt på 36 måneder med i alt 45.000 kilometer inkluderet. Prisen gælder varianten Emotion Plus, da den testede variant ikke fås på privatleasing. Emotion Plus har ikke udstyr som elektrisk justerbart førersæde og ekstra-støjdæmpende ruder.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS