Salget af kinesiske elbiler brager frem i Danmark
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Lyden fra bilerne er på tilbagetog. Vi kan lige så godt vænne os til det. Motorerne bliver mindre, cylindrene bliver færre og lyden bliver kedeligere. Hvis man ser bort fra dedikerede sportsvognfabrikanter som Ferrari og Lamborghini, så går tendensen mod færre og færre cylindre. Ja, og nogle har slet ingen cylindre – de kaldes elbiler.
Desuden er der snart roterende lyddæmper på de fleste store motorer (turbo) – og den undertrykker mange af de skønne toner fra udstødningsrøret. Så her er lige en hyldest til nogle af de sidste powersedaner med store motorer (uden turbo). Du skal nogle år tilbage for at finde den rene vare – den nye BMW M5 har soundbooster i kabinen! Det betyder selvfølgelig også. at de er billigere at købe – selvom du helst skal have lidt polter på pungen – de er ikke helt billige at holde kørende.
Her er nogle af mine absolutte yndlingsbiler, når det gælder lyd fra powersedaner. E63 er brutal – selv i tomgang, mens BMW’S V10 for alvor folder sin smukke sang ud, når omdrejningstallet stiger –
Mercedes-Benz E63 AMG mod BMW M5 (E60). V8 mod V10. Hvad tager du? Jeg er kørt i E63.
Mercedes-Benz E63
>>Se Mercedes-Benz E63 til salg på Bilbasen<<
BMW M5 V10
>>Se BMW M5 til salg på Bilbasen<<
Læs mere om muskelsedaner:
Ugens fund: Den sidste af de store
BMW siger farvel til den nuværende M5 med manér
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.