Mazda og den kinesiske partner Changan viser den elektriske SUV, der i Danmark skal hedde CX-6e. Den kommer formentlig til landet senest i 2026.
Sidst på sommeren kan Mazda-forhandlerne begynde at ånde lettet op. Endelig kommer en moderne og konkurrencedygtig elbil. Sådan en model har været helt fraværende, og den nye 6e skal løfte Mazda-salget i Danmark. Hvor meget 6e kommer til at løfte, det bliver spændende at se. Det går faktisk rigtig fint med salget af store elbiler i den store mellemklasse - man skal bare se på VW ID.7, som klarer sig over al forventning.

Men det er endnu bedre at have en elektrisk SUV hos forhandlerne, for dem er danske bilkøbere endnu mere vilde med. Mazda når sandsynligvis ikke at have en klar i år, men den kinesiske EZ-60 viser, hvad vi har at se frem til - bilen kommer til Danmark i 2026.
Fra EZ-60 til CX-6e
Navnet bliver et andet i vores del af verden. På vejen fra Kina til Europa har Mazda omdøbt sin elektriske hatchback, som altså lander i sensommeren, fra EZ-6 til 6e. Den nye SUV får vi ikke som EZ-60, men derimod som CX-6e.
Smuk er et stort ord, men hvorfor nøjes med mindre, når Mazda og den kinesiske partner Changan har kreeret så flot en elbil som CX-6e? Når det kommer til klassen - BYD Seal U, Skoda Enyaq og mange andre - så vil den nye Mazda være helt fremme, når det handler om design.

Mazda bruger forskellige små åbninger rundt omkring på karosseriet, blandt andet ved de bagerste sideruder og hvor frontklappen møder “grillen”, til luftgennemstrømning, som forbedrer aerodynamikken. Som den første Mazda-model har CX-6e kamerabaserede sidespejle - eller i hvert fald mulighed for det.
Den elektriske SUV fra Mazda kommer til at passe perfekt ind i sin klasse. Den er kortere end hatchback-modellen 6e, som er over 4,9 meter lang: 475 centimeter gør CX-6e præcis så lang som Tesla Model Y.
Læs også: Mazda 6e kommer med seks års garanti
Mazda holder kortene tæt til kroppen
Mazda Changan, som er den fællesejede virksomhed skabt af Mazda og Changan, har stået for udviklingen af elbilen. Information er der indtil videre ikke meget af, men platformen skulle være den samme som i Mazda 6e, ligesom Changan bruger den i modeller under Deepal-mærket.
Vores fantasi rækker til, at batterier og elmotorer går igen fra 6e: batterier på 68,8 kWh og 80 kWh, baghjulstræk fra elmotorer med op til 258 hestekræfter. Det kan nå at ændre sig, når CX-6e skal til Europa. Det er også meget sandsynligt, at en udgave med firehjulstræk bliver introduceret.
Den danske Mazda-importør offentliggjorde i marts priserne på den store 6e, og den starter ved 299.990 kr. med så godt som alt i udstyr. Hvis Mazda kan holde merprisen for CX-6e lavt, så kan SUV-modellen blive langt den vigtigste Mazda-model i Danmark.