december 13, 2022

Meget få nye biler til under 150.000 kr.

Store prisstigninger og færre nye bilmodeller i de mindste klasser gør det svært at få ret meget ny bil for under 150.000 kr.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Danskerne købte i samlet flok cirka 186.000 nye personbiler i 2021. Med bilindustriens øjne et tal, der er lavt og burde have været højere. Men 2022 bliver kun værre. Meget værre.

Med 11 måneder af 2022 revet ud af kalenderen er der solgt cirka 133.000 nye personbiler. Der skal et julemirakel til, hvis de danske bilforhandlere skal nå op på 150.000 biler i alt for 2022. I 2019 var det samlede salg af nye personbiler på rekordniveau med cirka 226.000 styk.

LÆS OGSÅ | Minibilen er ved at dø, men strøm genopliver den

Der er krise på alle fronter. Inflationen er (stadig) høj, energikilderne dyre og man kan (stadig) ikke uden videre få den bil, man peger på. Udsolgte modeller, leverings- og produktionsvanskeligheder laver ravage.

Og så er der priserne på nye biler. De er en del af tragedien. Efter en lang årrække, hvor vi har snakket om, at bilerne blev billigere – på grund af afgiftsomlægninger og øget konkurrence – er 2022 året, der har budt på vanvittige prisstigninger på mange bilmodeller.

En Fiat 500 kan ikke koste det store. Det er jo en mikrobil. Men selv den billigste, 500 Uno, koster 160.000 kr. For få år siden kunne den billigste fås til 110.000 kr.

Gennemsnitsprisen i 2021 var over 300.000 kr.

Gennem 2021 og 2022 har vi købt færre biler, primært fordi, det var svært at få fat i de nye biler. Når der ikke var biler at købe, måtte man vente (og vente og vente). Nu er problemstillingen ikke kun flaskehalse i produktionen, men også at pengene ikke rækker nær så langt.

Bilerne er dyre, og husholdningskontoen er belastet mere, end det er set i mange år. Så er det klart, at bilsalget falder.

LÆS OGSÅ | Ford skrotter Fiesta – farvel til minibilen efter 47 år

Det giver sig selv, at dyrere biler giver færre prisbillige biler. Men det samme gør, at produktionen af mange små biler er stoppet (bl.a. Citroën C1 og Skoda Citigo), og bilproducenterne satser på elbiler – gerne de store og de dyre. Allerede i 2021 var gennemsnitsprisen på danskernes nyindkøbte personbiler hoppet over 300.000 kr.

Vi købte langt færre biler i 2021 end i 2019, men den samlede pris for alle vores biler var på samme niveau begge år. Elbiler og plug-in hybrider var i gennemsnit næsten dobbelt så dyre som de benzinbiler, der blev solgt i 2021.

Gennemsnitsprisen for nye personbiler købt i Danmark i 2021 var over 300.000 kr., og den gennemsnitlige elbil var cirka 100.000 kr. dyrere end det. Men ikke alle har råd til en stor elektrisk crossover som Skoda Enyaq

De små (og billige) biler fordufter

Skru tiden et år eller halvandet tilbage, og der var et stort udbud af nye biler, som prismæssigt lå under 150.000 kr. Det kunne lade sig gøre at få en Peugeot 208, Renault Clio, Seat Ibiza eller en anden sikker og solid minibil i det prisleje.

Den uforskammet billige Citroën C3 var et røverkøb til 115.000 kr., og Skoda Fabia kunne fås til 128.000 kr. Mikrobiler som Peugeot 108 og Suzuki Celerio var noget, man kunne få til 100.000 kr.

LÆS OGSÅ | Video: Minibilen er en god investering

De findes stadig, alle minibilerne. I modsætning til mange af mikrobilerne, som helt er udgået. Men den prisbillige C3 koster nu mindst 180.000 kr. Fabia er en af de billigste i klassen til 155.000 kr. En VW Polo med 95 hk koster 237.000 kr.

Toyota Aygo X er populær i Danmark. Den er alt andet end hurtig, men den er sikker, veludstyret og økonomisk til 150.000 kr. Også konkurrenten fra Hyundai, i10, er stadig en populær model

Fiat 500 til under 150.000 kr.? – Glem det

Så hvilke biler er der egentlig tilbage, som koster maksimalt 150.000 kr.? Hvis du tror, det kan blive til en Fiat 500 (den med benzinmotor, ikke den elektriske), så kan du godt tro om: 160.000 kr. Så har den også både 14″ stålfælge og 12V-stik, men ikke aut. nødbremse eller Bluetooth. Det var en bil, som for ikke så længe siden kostede 110.000 kr.

Du kan heller ikke længere få Suzuki Swift/Ignis til under 150.000 kr., og det gælder også Opel Corsa, Hyundai i20 og de andre, jeg nævnte før (208, Clio og Ibiza). De biler ligger 10.-50.000 kr. højere end 150.000 kr.

LÆS OGSÅ | Test: Toyota Aygo X er en fin bil, man ikke behøver være rig for at købe

De nye biler, det kan lade sig gøre at købe til under 150.000 kr. er Dacia Sandero (fra 139.990 kr. – den største bil til prisen), Dacia Spring (149.900 kr. – en bil vi ikke anbefaler), Hyundai i10 (fra 132.995 kr. – fås endda med automatgear under 150.000 kr.) og Kia Picanto (fra 125.928 kr. – fås som i10 med automatgear til under 150.000 kr.).

Det kan også stadig lade sig gøre at købe en ny VW Up, og for 149.997 kr. kommer den med 65 hk, tre døre, aircondition og regnsensor. To døre ekstra koster 9.997 kr. Den populære Toyota Aygo X har altid fem døre, og den billigste koster 134.990 kr. Men basismodellen er uden radio/infotainment, så til 149.990 kr. er Active-modellen med aut. klimaanlæg, LED-forlygter og meget andet den rigtige at gå efter.

LÆS OGSÅ | Video: Dacia Sandero er en BILLIG overraskelse

En af de mest veludstyrede biler til under 150.000 kr. er den gen-introducerede Mitsubishi Space Star. Basismodel til 125.995 kr. og rigtig fint udstyret til 141.995 kr. (priserne stiger 4.-5.000 kr. ved årsskiftet). En rummelig bil, men også en umoderne bil uden meget andet sikkerhedsudstyr end ESC og airbags. Udvalget af prisbillige biler er lille, men så alligevel hellere spare på pladsen og købe en Hyundai, Kia eller Toyota.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS