Mercedes-AMG XX 09
Nyheder
26. juni 2025

Mercedes-AMG Concept AMG GT XX viser den vilde elektriske fremtid

Konceptbilen Concept AMG GT XX viser, hvor vildt det kommer til at gå for sig, når Mercedes-AMG elektrificerer - og den efterlader Porsche Taycan i støvet.

Morten B. Bek

Morten Bek

Aksial-fluxmotoren. Det er lyden af Tilbage til fremtiden og den flyvende DeLorean DMC-12, der letter og forsvinder ind i et år på den ene eller anden side af nutiden. Men det er også betegnelsen for den type motor, som Mercedes-AMG i en nær fremtid vil bruge i sin elektriske superbil.

Aksial-fluxmotoren er en ekstremt kompakt elmotor, som vejer tre tredjedele af en tilsvarende konventionel elmotor. I en elmotor af den type, som sidder i de fleste elbil i dag, løber strømmen i modsat retning af den roterende akse - i aksial-strømsmotoren (indrømmet, flux lyder federe) løber strømmen parallelt med motorens rotationer. Ikke bare det, men ydelsen er cirka tre gange så høj!

Den første forsmag på, hvad det er, Mercedes-AMG vil udsætte os for af ekstreme kræfter, er den nye konceptbil Concept AMG GT XX. En bestialsk konceptbil, der med to motorenheder leverer en maksimal ydelse på over 1.360 hestekræfter. Den er baseret på en ny platform, AMG.EA, og det er en platform, der sandsynligvis allerede kommer i en produktionsklar bil i 2026.

Mercedes-AMG XX 03
FOTO: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG XX 07
FOTO: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG XX 25
FOTO: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG XX 26
FOTO: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG XX 12
FOTO: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG XX 37
FOTO: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG XX 33
FOTO: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG XX 17
FOTO: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG XX 24
FOTO: Mercedes-AMG
Mercedes-AMG XX 18
FOTO: Mercedes-AMG

Opladning til 400 kilometer på fem minutter

En elektrisk superbil som Concept AMG GT XX kræver et batteri, der kan modstå ekstreme situationer. Voldsom og gentagen acceleration, motorer som suger strøm i uhyrlig fart for at bilen kan nå 360 km/t på toppen - og den nødvendige hurtige opladning.

High Performance Electric Battery (HP.EB), altså batteriet, er udviklet fra bunden i AMG-hjembyen Affalterbach med maksimal ydelse i fokus. Spændingen er høj (hvor høj? Det fortæller tyskerne endnu ikke), og kølingen af cellerne foregår direkte, som gør det muligt at presse batteriet under både kørsel og opladning.

AMG lover, at man vil kunne lade til 400 kilometers kørsel på fem minutter, og ladekapaciteten virker som en tur ind i fremtiden: op til 850 kW ved 1.000 ampere.

Det kan virke urealistisk lige nu, men Mercedes-AMG har samarbejdet tæt med specialisterne hos ladeudstyrsproducenten Alpitronic, der laver lynladere, og de har lavet en prototype, der kan levere den nødvendige strøm. Ikke fra to CCS-kabler, som bliver nødvendigt for at lynlade nogle biler med høj ladekapacitet, men fra et enkelt.

Concept AMG GT XX er en stor bil - en konceptbil på over 5,2 meter i længden. Den bliver næppe reduceret meget i størrelse, når den går i produktion som en elektrisk superbil i grand tourer-format. Så mangler vi bare at se, hvad de to x'er i navnet skal skiftes ud med, når super-elbilen skal gøre livet surt for Porsche og Taycan.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Andre fandt dette interessant