I juli præsenterede MG de to nye IM-modeller i udgaver, der er tiltænkt Europa: IM5, en sedan, og IM6, en crossover. IM-modellerne, der i Kina sælges under IM som særskilt mærke, er teknologisk tunge modeller med 800 volt-system, 10-80 procent opladning på cirka 17 minutter, baghjulsstyring og mulighed for luftaffjedring.
IM6 er en klar Tesla Model Y-udfordrer, så man skulle tro, at MG havde travlt med at få den til Danmark. Det er ikke tilfældet, og nu bliver IM6 overhalet indenom af en lidt mindre crossover, nemlig den helt nye MGS6 EV.
MGS6 EV går også efter at gøre livet surt for Model Y, så hvad er egentlig meningen? Der er faktisk en forklaring: hvis og når MG i Danmark introducerer IM6, så bliver det som den højteknologiske og forholdsvis dyre topmodel. MGS6 EV, derimod, er den mere simple og helt sikkert billigere model.
MGS6 EV er svær at se som andet end en forstørret MGS5 EV. Designet er der store lighedstegn mellem, både ude og inde. Den nye 6'er overgår dog 5'eren betydeligt i størrelse, rækkevidde og, ikke mindst, hestekræfter.




Langsom ved lynladeren og gennemsnitlig rækkevidde
Mens MGS5 EV med sine 448 centimeter i længden passer så nydeligt i størrelse sammen med Skoda Elroq og Renault Scenic E-Tech, så skal MGS6 EV bruge sit 471 centimeter lange karosseri til at bekæmpe en langt større skarre af konkurrenter: lige fra Cupra Tavascan over Skoda Enyaq og Toyota BZ4X til Tesla Model Y, VW ID.4 og XPeng G6.
Den skiller sig på ingen måde ud i forhold til konkurrenterne, som de er flest. MGS6 EV fås med en batteristørrelse, hvor den samlede kapacitet er 77 kWh - og den tilgængelige kapacitet er 74,3 kWh.
Da indtil videre kun det engelske modelprogram er på plads, er det derfra, vi har hentet data. For varianter med baghjulstræk og en elmotor med 244 hestekræfter er WLTP-rækkevidden cirka 526 kilometer - de fleste biler i klassen har faktisk mere at byde på.
Når vi skriver, at det er rækkevidden for MGS6 EV'ere med baghjulstræk, så er det fordi, MG også skal sælge Model Y-konkurrenten med firehjulstræk. Med træk på alle fire har modellen 361 hestekræfter og stryger til 100 km/t på 5,1 sekunder.
144 kW ved lynladeren gælder alle varianter, og dermed ender en opladning fra 10 til 80 procent i bedste fald at tage 38 minutter. Det er faktisk rigtig sløjt for en mellemstor crossover. Det tyder også på, at peak-niveauet, altså det maksimale kW-tal, holder meget kort tid: Cupra Tavascan med batteri på 82 kWh og 135 kW-ladekapacitet har en officiel 10-80 procent ladetid på 28 minutter.







Danske priser om meget kort tid
Man kommer til at hænge ud i lang tid ved DC-laderen i forhold til i andre biler i klassen, hvis man ofte lader på den måde. Så kan man måske nyde kabinen og pladsforholdene ekstra meget - plads kommer man næppe til at mangle.
MGS6 EV har et bagagerum på 694 til 1.910 liter, og som om det ikke var nok, er der et stort frunk; de baghjulstrukne versioner har et på 124 liter, mens firehjulstrækkeren kan klare 102 liter. Alle udgaver må trække 1.500 kilo på krogen.
At interiøret også slægter den mindre MGS5 EV på, det er ingen skam. Den har en vellykket kabine med rigtig fine materialer til prisen. I MGS6 EV er midterkonsollen med kopholdere, gearvælger, trådløs mobillader og klimabetjening hævet i forhold til 5'erens interiør, mens andre ændringer er svære at få øje på.
I England fås MGS6 EV som SE Long Range (baghjulstræk), Trophy Long Range (også baghjulstræk) og som Trophy Dual Motor (firehjulstræk). De navne bliver med 99,9 procent sikkerhed ikke navnene på det danske marked, hvor de nærmere vil hedde Comfort, Luxury og Luxury Dual Motor.
Comfort-udgaven bliver pænt udstyret uden at være prangende på den typiske Kina-måde; 19" alufælge, infotainment med 12,8" skærm, manuelt justerbare forsæder, stofindtræk, regnsensor, bakkamera, nøglefri betjening, varme i rat og forsæder og batterivarmer.
Først i Luxury-udgaverne bliver det rigtig sjovt med bl.a. 20" alufælge, panoramaglastag, 360 graders kamera, varme i bagsæderne, køling i forsæderne, head-up-display og trådløs mobilopladning. Der er kun kort tid til, at den nye MG kommer til Danmark, men de endelige detaljer omkring det danske modelprogram og, selvfølgelig priserne, er endnu ikke på plads. Det rette sted for MGS6 EV Comfort, hvis vi går ud fra at den modsvarer den engelske SE Long Range-udgave, er i omegnen af 275.-285.000 kr. Hvis den kommer højere op, rammer den modeller, som danskerne kender langt bedre, nemlig Model Y og G6.



