MGS5 EV-20
Test og anmeldelser
9. november 2025

Test: MGS5 EV overrasker – men den mangler et prishug

MGS5 EV overrasker positivt med komfort, kvalitet og rækkevidde, men har alligevel svært ved at hamle op med de europæiske konkurrenter.

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Vælger man den rigtige variant, får man meget bil for pengene med MGS5 EV. Komforten er høj, rækkevidden er anstændig, og kabinen er virkelig velbygget. Alt sammen for den nette sum af 249.999 kr., hvilket 111 danske kunder har købt ind på siden lanceringen i juni.

I samme periode har Skoda skubbet knap 4.500 Elroq på gaden – altså 40 gange flere. Og så er spørgsmålet, om en så drastisk forskel i salget er på sin plads, eller om livet blot er uretfærdigt for den kinesiske MGS5 EV.

Et europæisk touch

Der er efterhånden en liste af ting, jeg gruer for, når jeg skal teste en nytilkommen kinesisk model. En af de første er kabinen, hvor de kinesiske mærker som hovedregel har godt fat i kvaliteten. Det er opsætningen, der kan glippe med et væld af forskellige materialer, teksturer, farver og former.

MGS5 EV-19
Foto: Simon Hallenslev
MGS5 EV-18
Foto: Simon Hallenslev
MGS5 EV-16
Foto: Simon Hallenslev
MGS5 EV-17
Foto: Simon Hallenslev

Sådan er det ikke hos MG, der over en bred kam har tillært sig et europæisk touch. I MGS5 EV er linjerne rene og farverne holdt i enkle gråtoner. Nogle vil kalde det kedeligt, men det er altså noget, man kan holde ud at kigge på i lang tid.

Det er også en kabine, man kan holde ud at røre ved. Materiale- og byggekvaliteten er gennemgribende høj, ligesom der er et fuldstændigt fravær af plastik i højglans. Betjeningen er gjort simpel med en stribe fysiske trykknapper på rattet samt til klimaanlægget under infotainmentskærmen.

Selve skærmen til infotainment er hverken klasseledende på hurtighed eller layout, hvor sidstnævnte fremstår bedaget og lidt bøvlet, hvis man skal pille ved assistentsystemerne. Heldigvis er der trådløs Apple CarPlay til at klare ærterne i hverdagen, og her mærker man ikke systemets svagheder.

MGS5 EV-03
Foto: Simon Hallenslev
MGS5 EV-05
Foto: Simon Hallenslev
MGS5 EV-04
Foto: Simon Hallenslev

Det eneste, der ender med at blive et oprigtigt irritationsmoment i kabinen, er hjulet til gearvalg i midterkonsollen. Det reagerer… så… langsomt… at man i et svagt øjeblik kan blive tilbøjelig til at rive hjulet af og tyre det i havnen.

Større end ZS

Sammenlignet med den MG ZS EV, som MGS5 EV erstatter, er den højere, bredere og længere. Det giver selvsagt bedre pladsforhold, hvor man fra førersædet nu også velsignes med et dybdejusterbart rat, så alle chauffører, korte som lange, kan finde sig til rette – selvom sædehynden klart er til den korte side.

På bagsædet tilbyder MGS5 EV mindst lige så meget plads til kloge hoveder og lange stænger som konkurrenterne Skoda Elroq og Kia EV3. Desværre er bænken på bagsædet helt flad uden ordentlig støtte til baglårene. Her er både tjekken og koreaneren klogere indrettet.

MGS5 EV-06
Foto: Simon Hallenslev
MGS5 EV-12
Foto: Simon Hallenslev
MGS5 EV-14
Foto: Simon Hallenslev

Bagagerummet i MGS5 EV har en kapacitet på 453 liter, hvilket er godt det samme som EV3, der rummer 460 liter og Elroq, der rummer 475 liter. Igen er det på indretningen, at kineseren kommer til kort, da der hverken er elastikker eller kroge heromme. Her er et gulv med lidt ekstra plads under. That’s it.

Tyst og komfortabel

Den førnævnte liste over ting, jeg gruer for, har en overskrift: køreegenskaber! De kinesiske bilproducenter er gode til at bygge komfortable biler, der til gengæld sejler, så snart der bare er antydningen af en blød kurve. Men også her viser MGS5 EV overraskende takter.

Som udgangspunkt er det komforten, der dominerer, hvilket i virkeligheden også er dét, man vil have i størstedelen af tiden bag rattet. En brolagt gade stryges med stor overbevisning, og selv et brønddæksel maskeres fint, selvom man ikke fornemmer den store kompleksitet i undervognen.

MGS5 EV-11
Foto: Simon Hallenslev
MGS5 EV-10
Foto: Simon Hallenslev
MGS5 EV-09
Foto: Simon Hallenslev
MGS5 EV-08
Foto: Simon Hallenslev

Netop mangel på kompleksitet, og dermed nuance, er dét, der fælder kineserne, når der er landevejssving på menuen. Her reddes MGS5 EV af en kampvægt på 1.680 kilo, der er lav i elbilregi. Det gør nemlig, at den ellers simple crossover føles let og smidig, når man kaster den gennem kurver, hvor den ganske vist krænger, men helt uden at det koster på balancen.

Til at få kampvægten i bevægelse sidder en elmotor med 231 hestekræfter på bagakslen, hvor placeringen utvivlsomt understøtter følelsen af smidighed. Selve antallet af kræfter gør også, at MGS5 EV opleves fint frisk. Turen fra 0 til 100 km/t klares på 6,3 sekunder, hvorfor motorvejstilkørsler er en smal sag.

Det er også på motorvejen, man opdager, at kabinen forbliver tyst ved højere hastigheder. Det samme var ikke tilfældet i forgængeren, hvor man også var mere fokuseret på at kæmpe med emsige assistentsystemer og en nær-morderisk vognbaneassistent.

MGS5 EV-15
Foto: Simon Hallenslev
MGS5 EV-07
Foto: Simon Hallenslev

Igen fremstår MGS5 EV som den veludviklede efterfølger, hvor kun skiltegenkendelsen er ren tombola. Resten af assistenterne er meget lidt intrusive, og selv hvis man bliver uvenner med dem, kan de tilgås og slås fra ved hjælp af den indstillelige genvejsknap på rattet.

Billig, men ikke billig nok

MGS5 EV starter i 229.999 kr. for indgangsvarianten Standard Range Comfort. Her er batteriet lidt mindre og motoren lidt svagere, men det er AC-opladningen med 3,6 kW, der afskriver den. Den interessante variant er den testede Long Range Comfort, der kommer med 64 kWh batteri, 480 kilometer i rækkevidde og en startpris på 249.999 kr. – og det er her, udfordringerne begynder.

De gyldne 250.000 kr. er nemlig startprisen for flere knivskarpe konkurrenter, der alene af navn har bedre fat i folket end kinesiske MG. Der er selvfølgelig den førnævnte favorit, Skoda Elroq 50, der har 55 kWh batteri, 376 kilometer i rækkevidde og som udstyrsmæssigt lander tæt på MGS5 EV Long Range Comfort.

MGS5 EV kommer med LED-lygter, bakkamera, varme i rat og forsæderne, adaptiv fartpilot, blind vinkel-system, indtræk i stof, infotainment med 10,25" touchscreen, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, digital instrumentering og navigation. Desværre mangler varmepumpen, ligesom den også gør i Elroq.

MGS5 EV-02
Foto: Simon Hallenslev

Varmepumpen medfølger i Renault Scenic E-Tech Techno, der med 60 kWh batteri, 170 hestekræfter og 420 kilometer i rækkevidde starter i samme 249.990 kr. Her får man tilmed elektrisk bagklap, foruden alt det andet udstyr, som Elroq og MGS5 EV disker op med.

DEN ENDELIGE DOM

Livet er en smule uretfærdigt for MGS5 EV. Det største problem for den er nemlig, at den kun akkurat følger med konkurrencen uden en prismæssig fordel. Den har lidt ekstra hestekræfter og lidt længere rækkevidde end de billige konkurrenter, men den har også en kinesisk afstamning, der bare har mindre tyngde end en europæisk.

MG Motors Danmark burde fjerne indgangsvarianten MGS5 EV Standard Range Comfort, der lader for langsomt til at give mening. MGS5 EV Long Range Comfort skulle derefter arve startprisen på 229.999 kr., og så vil den foruden lidt ekstra kræfter og rækkevidde kunne underbyde konkurrencen med sit høje niveau af komfort, praktik og kabinekvalitet.

MGS5 EV Long Range Comfort

Motor: Elmotor (bagtil) Ydelse: 231 hk/350 Nm 0-100 km/t: 6,3 sekunder Tophastighed: 190 km/t Forbrug: 15,5 kWh/100 km Rækkevidde: 480 kilometer Batteristørrelse: 64 kWh Ladekapacitet: 139 kW Mål (L/B/H): 448/185/162 cm Køreklar vægt: 1.680 kilo Trækvægt: 750 kilo Bagagerumsvolumen: 453-1.441 liter Pris: 249.999 kr. (MGS5 fås fra 229.999 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant