115.000 kr. for en spritny Citroën C3 og 128.000 kr. for en fabriksny Skoda Fabia. Billige minibiler har været en mulighed i en årrække, men nu er det slut – priserne er steget på langt de fleste minier, og det kan ses på salget.
Af: Morten Bek / d. 23. december 2021
Minibilen har den perfekte størrelse for mange. Kompakt og nem at finde plads til, rummelig nok til to (eller fire i en snæver vending) – og prisbillig. Lige når det er prisen på nye minibiler, er det imidlertid ikke så rosenrødt, som det har været.
CO2-tillæg til registreringsafgiften og faldende fradrag kan i den grad ses på nybilspriserne. Det er markant især i de mindre bilklasser, hvor en prisstigning mærkes tydeligere end når det gælder en stor SUV.
En minibil, om det så er en Opel Corsa, Toyota Yaris, eller en af de mange andre, er en bilstørrelse, mange har råd til. Det er også en klasse, hvor elektrificering – plug-in-hybrid eller 100 procent el – stort set ikke er udbredt.
Det er de elektrificerede biler, der er tilgodeset i afgiftssystemet. Eftersom der kun findes få af dem (eksempelvis Peugeot e-208), og batteriteknologien stadig er dyr, giver det meget begrænsede muligheder for mange kunder.
Bilbasen har kigget nærmere på priserne på minibilerne – før og nu. Der hvor det har været muligt, har vi gravet os frem til priser, som de var for 1-2 år siden. Nogle priser er ældre, andre nyere. Og uden at sige for meget, så er der meget stor forskel på dengang og nu.
Citroën C3
Citroën C3 har charme, og i 2020 havde den også et opsigtsvækkende prisskilt. Den lille franskmand kunne fås til bare 114.990 kr. Hvorfor så tage bussen? Lave priser blev belønnet med en andenplads på top 10 over de mest solgte biler i 2020. I 2021 er den svær at få øje på – for nu er prisen mindst 144.990 kr., og det gælder endda kun et “begrænset antal lagerbiler.”
Ford Fiesta
Hvor belejligt at Fiesta netop har fået et facelift. Så kan de højere priser nemmere sniges ind under dække af nyhederne. Da den nuværende Fiesta blev lanceret i 2017 var det til 129.990 kr. med tre døre og 144.990 kr. med fem døre.
I 2020 kom Fiesta med 155 hk til kun 176.990 kr. Den faceliftede Fiesta starter 169.990 kr., og til den pris har den turboløs motor med 75 hk og stålfælge. En billig Ford? Ikke rigtig.
Dacia Sandero
En billig Dacia. Ja, selvfølgelig. Men selv om Sandero er så billig, som det bliver i klassen, så har generationsskiftet betydet store prisstigninger. Den attraktive pris i 2020 på cirka 105.000 kr. er erstattet af mindst 127.290 kr.
Honda Jazz
Honda solgte i 2017-18 den gamle Jazz, den fra før 2020, til priser fra 149.000 kr. I 2020 kom den nye hybrid, og så fik prisen et kæmpe spark opad: 215.000 kr. Honda har så i 2021 sænket priserne, så den nu koster fra 199.000 kr. Til den pris er Jazz med sit hybridsystem faktisk et rigtig godt køb.

Hyundai i20
Den nye Hyundai i20 var et kæmpe fremskridt for modellen. Den blev introduceret i 2020 til 149.995 kr., og siden er basismodellen steget med 5.000 kr. til 154.995 kr. Det er faktisk rimeligt nok. Men den gamle i20 med lidt svagere motor kunne i 2018-19 fås til omkring 135.000 kr., så der har været en pæn prisstigning.
Kia Rio
Den dengang nye Rio blev introduceret i 2017 til bare 129.999 kr. Siden er priserne gået op, og ved faceliftet i 2020 blev prisen 150.000 kr. for basismodellen. Prisen er krøbet op igen, så en Rio svarende til modellen, som i 2017 kostede 129.999 kr. koster nu 154.900 kr.
Rio kan udstyres med 120 hk og automatgear, og hvis den har godt med udstyr, runder den uden problemer 260.000 kr.
Opel Corsa
Den nye Corsa kom til Danmark i 2020 til 139.990 kr. Priserne siden da er umulige at få overblik over, for importøren skifter priser og navne på udstyrsniveau med stor iver. Corsa fås i dag kun i bedre udstyrede varianter. Men med samme motor med 75 hk som basismodellen kom med i 2020 koster Corsa nu mindst 189.990 kr. Nej, det er IKKE en trykfejl.

Peugeot 208
Det var glade dage, da den gamle Peugeot 208 kunne fås til 120.000 kr. eller stoppet til med udstyr og dieselmotor til 140.-150.000 kr. Så kom den nye i starten af 2020, og så kostede selv den billigste pludselig 148.000 kr. Den pris virker nu pludselig lav. Den officielle 2022-listepris for basismodellen med 75 hk er 184.990 kr.
Seat Ibiza
Den rigtig fine Ibiza lever et stille liv i Danmark. Da den nye kom i 2017, fik den vind i sejlene – til priser fra 134.900 kr. Forgængeren kunne endda fås til 114.900 kr., lige inden den nye kom. Nu står Ibiza et helt, helt andet sted.
Den faceliftede udgave fås i Danmark kun med turbomotor med 110 hk, og den starter ved 192.000 kr.
Skoda Fabia
Der er en helt ny Skoda Fabia på vej til Danmark. Den lander i marts. Den nu mere moderne minibil starter ved 159.995 kr. med aircondition og læderrat. Men motoren har bare 65 hk. En turbomotor med 95 hk får prisen op på 189.995 kr. Den gamle Fabia kunne tidligere i år fås til 129.000 kr. – og den kom med en motor med 75 hk.
Volkswagen Polo
Polo er minibilen, rigtig mange gerne vil have fat i. Forståeligt. Rummelig, velkørende og værdifast. Men man betaler også en høj adgangspris. Basismodellen med 75 hk og 8″ touchscreen kostede i 2017 157.571 kr., og da den kom med facelift tidligere i år, gik prisen (med 6,5″ touchscreen og 80 hk) op på 189.995 kr. Basismodellen er droppet, så Polo nu har mindst 95 hk – og koster mindst 209.998 kr.
