Det er med ladekabler, forhandlerne skal trække kunder i butikken. I maj blev der indregistreret 19.092 nye personbiler i Danmark. Heraf var 15.020 elbiler. Det sender elbilandelen op på 78,7 procent af hele markedet, mens andelen blandt private købere var helt oppe på 95,8 procent.
Det samlede bilmarked voksede samtidig en smule. Ifølge Mobility Denmark blev der registreret 6,4 procent flere nye personbiler i maj end i samme måned sidste år, hvor tallet lød på 17.946 biler. Hidtil i år er der registreret 79.546 nye personbiler i Danmark, hvilket er 12,9 procent over samme periode i 2025.
Tesla i top
Månedens mest registrerede bilmodel blev Tesla Model Y med 1.030 nyregistreringer. Det er første gang i år, at den amerikanske elbil generobrer den trone, den sad tungt på i 2023 og 2024. Model Y får dog tæt selskab af Skoda, der har både Enyaq og Elroq i top-3 med henholdsvis 912 og 875 biler.

Toyota markerer sig også på listen med C-HR+, der har overtaget pladsen fra BZ4X. Sidstnævnte er ikke længere i top-10, hvor den ellers har været fast inventar i 2026. Mere opsigtsvækkende er det dog, at Toyota også indtager tiendepladsen med den middelmådige Urban Cruiser – lige foran BZ4X.
XPeng er det eneste kinesiske bilmærke i top-10. G6 ligger på sjettepladsen med 460 biler, lige foran VW ID.4 med 458. Faktisk er XPeng også det eneste kinesiske bilmærke i top-20. Næste landsfælle på listen er MG4 på 22.-pladsen med 234 nyregistreringer.
Top 10 modeller i maj 2026
Tesla Model Y – 1.030 biler
Skoda Enyaq – 912 biler
Skoda Elroq – 875 biler
Toyota C-HR+ – 806 biler
Tesla Model 3 – 720 biler
XPeng G6 – 460 biler
Volkswagen ID.4 – 458 biler
Citroën ë-C5 Aircross – 440 biler
Audi Q4 E-Tron – 388 biler
Toyota Urban Cruiser – 382 biler
Ny regering, nye afgifter?
Bag de helt elektriske salgstal ligger en politisk kamp, som kan få stor betydning for priserne på elbiler. Mobility Denmark, der er brancheorganisation for blandt andre danske bilimportører, vil have registreringsafgiften på elbiler afskaffet helt.

Efter de nuværende regler skal registreringsafgiften på elbiler gradvist stige i de kommende år, og Mobility Denmark frygter, at højere afgifter vil bremse et marked, der netop nu sætter rekord.
Konkret beregnes registreringsafgiften for nulemissionskøretøjer i 2026 som 40 procent af afgiften efter de almindelige regler. Fra 2027 stiger satsen til 48 procent, i 2028 til 56 procent, i 2029 til 64 procent og i 2030 til 72 procent. Fra 2036 vil afgiften være fuldt indfaset. Ifølge Mobility Denmark vil afgiften på en gennemsnitlig elbil stige med 160.000 kr. i de kommende år.
Brancheorganisationen presser derfor på for en fuld afskaffelse af registreringsafgiften på elbiler, men indtil en ny regering melder klart ud, hænger spørgsmålet om fremtidens elbilpriser stadig i luften. Det kan blive klarere senere i dag, når regeringsgrundlaget for en ny regering præsenteres.



