Nio El6 og Et5 highres-1
Nyheder
19. september 2025

Nio prøver en gang til i Danmark, men kan det lykkes?

Elbilerne fra kinesiske Nio har fået samme importør som BMW og Hyundai, og ET5 og EL6 genintroduceres. Men priserne er høje og rækkevidden ikke tidssvarende.

Morten B. Bek

Morten Bek

Højt at flyve, dybt at falde. De fleste ved, at ordsproget handler om både bagklogskab, jantelov og om ikke at slå for store brød op, men det passer faktisk så godt på det kinesiske bilmærke Nio, at man kunne tro, det var lavet til mærket.

Nio blev introduceret i Europa og Danmark i 2023 med pomp og pragt, store armbevægelser og langtidsleje af en meget, meget dyr adresse på Kultorvet midt i København.

Problemet var bare, at bilerne var dyre, og det var svært at gennemskue, at man først kun kunne leje batterierne i bilerne - før man kort tid senere kunne købe dem. Så kunne man så ikke bruge de smarte batteriskiftestationer, der ville skyde op overalt.

Overalt er så meget sagt. Der kom en station i Danmark, og den ligger stadig ved Slagelse, hvor aktivitetsniveauet bedst beskrives som det, man ser i en gammel western, hvor en vindheks blæser ned ad vejen.

I den kolossale bummert, der har været Nios lancering, er der lige nu 39 Nio-biler i Danmark. Det viser data fra Bilstatistik.dk. Den mest populære er den mellemstore ET5, der er skarpt forfulgt af den mellemstore crossover EL6 og den store sedan ET7. 11 eksemplarer af ET5 mod 10 af hver af de to andre.

Det kunne ikke rigtig være gået meget dårligere, og det er enten det bedste eller det ringeste udgangspunkt for, at Nio nu starter helt forfra i Danmark. I bedste fald kan ingen huske Nio, og så kan mærket lade som om, det er nyt - i værste fald kan danskerne huske, at Nio er en kæmpe fadæse.

Nio El6 og Et5 highres-2
FOTO: Nio
Nio Et5 highres-18
FOTO: Nio
Nio Et5 highres-3
FOTO: Nio
Nio El6 highres-1
FOTO: Nio
Nio El6 highres-33
FOTO: Nio
Nio El6 highres-64
FOTO: Nio
Nio El6 highres-34
FOTO: Nio

Håbet om kunder, der vælger BMW og Mercedes-Benz fra

Nio har opgivet selv at administrere importen og salget i Danmark, og det er BMW- og Hyundai-importøren Nic. Christiansen Gruppen, der har fået Nio og Nio-undermærket Firefly i folden.

Glem alt om BaaS (Battery as a Service), der er leje af batteriet, og batteriskiftestationer. Som noget særligt for Nio sælges bilerne i Danmark altid med batteri. Derfor er det selvfølgelig ikke muligt at skifte til et opladet batteri på en station.

Og glem alt om lige at trille ud og kigge på de tre bilmodeller, Nio kører med i Danmark, hvis du bor i Aalborg, Esbjerg, Aarhus, Odense, Nykøbing Falster og tusind andre steder. Nio forhandler indtil videre udelukkende sine biler i Ishøj syd for København i Nio Space Copenhagen, der senere i år flytter til Kastrup ved København.

Alligevel håber importøren, at 10 procent af dem, som overvejer en BMW eller Mercedes-Benz (eller en Audi eller XPeng, måske), vil overveje en Nio. Og at 15 procent af dem så køber en Nio.

Det er svært at se, hvorfor kunderne skulle gøre det. Bilerne er uændrede siden introduktionen i 2023, og vores erfaring med eksempelvis mellemklassebilen ET5 Touring var, at lynladning i koldt vejr var under al kritik, og at forbruget var højt. Priserne er samtidig høje - og rækkevidden er meget lav i forhold til bilerne batteristørrelse.

Nio ET5-36

EL6 med rækkevidde på kun 406 kilometer

Modelprogrammet her i 2025 omfatter den mellemstore ET5, der fås som sedan og som stationcar (Touring), og den mellemstore crossover EL6. 490 hestekræfter og firehjulstræk er standard hele vejen rundt - og der er to batteristørrelser.

Med batteri på 73,5 kWh kan ET5 sedan køre op til 456 kilometer på en opladning, og som stationcar er tallet kun 435 kilometer. Med det større batteri på 90 kWh, som har en fantasifuld merpris på 100.000 kr., er rækkevidden 590 kilometer i sedanen og 560 kilometer i stationcaren.

Rækkevidden i den højere EL6 er værre endnu. Med 73,5 kWh i batteripakken står EL6 til 406 kilometer. I en kinesisk elbil til næsten 500.000 kr. er det en pinligt lav rækkevidde. Selv med 90 kWh kommer den ikke højere end 529 kilometer.

ET5 starter på 449.900 kr., ET5 Touring på 464.900 kr. og EL6 på 489.900 kr. Standardudstyret er fint, men i forhold til andre kinesiske producenter er det ikke rigtig omfattende; varme i rattet, elektronisk lysdæmpning af panoramaglastaget, massage og ventilation i forsæderne og Nomi-robot-tingen på instrumentbordet koster ekstra.

Hestekræfter og udstyr er noget, der sjældent trumfer, når rækkevidden i en elbil er mangelfuld. Det kan godt være, konkurrenter som Audi A6 E-Tron, Mercedes-Benz CLA og XPeng G9 er dyrere, men de har langt bedre rækkevidde, meget lavere forbrug, overlegen lynopladningstempo - og navne, mange kender.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant