februar 27, 2025

Første kig på Kia EV2 – og alt om specifikationerne på Kia EV4

Først dukkede der teaserbilleder op af en lille Kia EV2 og blot fire dage senere fik verden EV4 at se. Nu er der nyt om begge modeller.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Kia PR

Der er for alvor kommet hul på bylden med de små og prisbillige elbiler. Vi har allerede Citroën Ë-C3 og Hyundai Inster, med spændende modeller som BYD Atto 2, Opel Frontera, Renault 4 E-TechVolkswagen ID.2, Toyota Urban Cruiser og Skoda Epiq på vej. Kia EV2 lander således i et lunt marked, og den skal skabe plads til sig selv ved at være helt sin egen.

Nok samarbejder Hyundai og Kia om elektriske modeller, men Inster og EV2 er ikke beslægtede. For selvom Kia EV2 fortsat er et koncept, præsenteres den nu som en byvenlig B-segmentbil, mens Inster tilhører A-segmentet. For perspektivets skyld: Hyundai Inster er som en Fiat Panda, mens Kia EV2 bliver mere som førnævnte Ë-C3.

Designmæssigt læner Kia EV2 sig op ad EV3 og EV9 uden dog at ligne en nedskaleret kopi af de to. Særligt bagenden er sin egen med mindre baglygter, der er monteret lavere på bagenden. Baglygterne er skubbet helt ud på hjørnerne, hvilket giver bredde og voluminøsitet præcist som på EV3. Set fra forenden samt i profil ligner EV2 mere sin storesøster.

Mens de endelige specifikationer lader vente på sig, hvad angår den lille EV2, er de på plads for EV4. Alsidigheden i, at Kia EV4 udbydes som både hatchback og sedan, betyder i sin enkelthed, at den koreanske nøglemodel kan tage kampen op mod flere konkurrenter.

En alsidig nøglemodel

Den nye Kia EV4 må betegnes som en nøglemodel for koreanerne, der skal ruske op i et konformt C-segment af crossovers. Kia EV4 bliver ikke alene mærkets første elektriske sedan, men vil også blive udbudt som en mere klassisk hatchback uden at få crossover-konturer. Valgmulighederne gør modellen alsidig for kunderne, mens en lavere og mere strømlinet form sikrer mindre vindmodstand.

Begge EV4-varianter bygges på Kias 400V E-GMP-platform, og tilbyder et valg mellem et Standard Range-batteri på 58,3 kWh eller et Long Range-batteri på 81,4 kWh. Disse leverer strøm til en elmotor med 204 hk på forakslen, der strækker rækkevidden til 430 kilometer i sedan Standard Range, mens sedan Long Range klarer op til 630 kilometer. Hatchback-varianten kører 410 og 590 kilometer.

Indvendigt ligner opsætningen af kabinen til forveksling den, man finder i Kia EV3. Den nye Kia EV4 får samme skærm-setup bestående af 12,3″ digital instrumentering, 5,3″ display til klimastyring og 12,3″ display til infotainment. Det nære slægtskab til EV3 betyder også, at der findes en hel stribe intuitive fysiske trykknapper såvel som en hulens masse opbevarings- og aflægningsplads. Bagagerummene pakker 490 liter i EV4 som sedan, mens hatchback-varianten rummer 435 liter.

I beskrivelsen af mit første kig på Kia EV4 i sidste uge, tillod jeg mig at spå størst chance for hatchback-varianten i Danmark. Den ligner mere noget, vi kender, mens sedan-varianten bliver lidt særegen. Noget kunne tyde på, at Kia har samme idé, for mens EV4 sedan vil blive produceret på fabrikken i Korea, rykkes hatchback-varianten tættere på det forventede kernemarked og produceres i Slovakiet.

Produktionen af sedan-varianten starter i midten af juni, mens produktionen af EV4 hatchback til det europæiske marked begynder i anden halvdel af året. Grundet den kortere afstand fra Slovakiet forventes de to modeller at lande i Danmark nogenlunde samtidig i tredje kvartal 2025.

Kia lover, at køreoplevelsen i EV4 står i tråd med modellens alsidige formål. Den skal således være finjusteret i forhold til affjedring og dynamik for at sikre komfort, stabilitet og smidighed. Om det holder stik, ser vi frem til at efterprøve, når vi får fingrene i den nye EV4.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS