Det er kun et år siden, de første eksemplarer af den store Polestar 3 landede på dansk jord. En dyr elektrisk crossover med priser fra omkring 700.000 kr. Man tænker, at sådan en helt ny og helt nyudviklet crossover i den prisklasse holder sig frisk i hvert fald i nogle år, før den fyldes med nye teknologiske landevindinger.
Sådan er det i hvert fald helt rimeligt at tænke som kunde, men nu kommer så den slemme overraskelse: Polestar har lavet en Volvo EX90 på 3'eren. Hvis det er lidt for kryptisk, så behøver vi bare at spole omkring en uge tilbage i tiden.
Læs også: Volvo EX90 opdateres med 800V
Den 23. september offentliggjorde Volvo en offentligt kendt hemmelighed: at EX90 skifter fra 400 volt system til 800 volt system. Det betyder hurtigere opladning, højere effektivitet, flere hestekræfter - samtidig med at den store SUV får en ny "supercomputer" til hurtigere udregninger. Til gavn for højere sikkerhedsniveau.
Polestar 3-opgraderingen til 800 volt-systemet er derfor slet ikke en overraskelse. 3'eren og EX90 er søstermodeller, som begge produceres på en fabrik i USA. Men mon ikke, det kommer som en overraskelse for de 119 danskere, der på den ene eller anden måde kører i en bil, der nu - helt faktuelt - er forældet?









Baghjulstræk med mindre batteri
Som nuværende kunde skal man ikke være ked af selve den bil, man har. Den er for så vidt udmærket. Men man skal være klar over, at den ved et salg kan miste mere værdi, end den ellers ville have gjort, fordi Polestar har lavet den ekstreme opdatering.
Helt konkret vil de første udgaver af Polestar 3 i 2026-udgaven, der forventes at komme ud til de første kunder i starten af 2026 (der er endnu ingen priser), kunne lade med 350 kW mod 250 kW i den eksisterende model. Det får, potentielt, 10-80-ladetiden til at falde fra 30 til 22 minutter.
Batteristørrelsen i de to varianter med firehjulstræk, Dual Motor og Performance har et nyt batteri på 106 kWh, mens den baghjulstrukne Rear Motor - tidligere Single Motor - har fået et betydeligt mindre batteri med en kapacitet på 92 kWh (DC-opladning er her op til 310 kW).
Det betyder, at rækkevidden i den baghjulstrukne er 604 mod 706 kilometer, men det er muligt, at Polestar senere laver en udgave med baghjulstræk og længere rækkevidde. I den nye Rear Motor er der 333 hestekræfter mod den gamle Single Motors 299 hestekræfter.






Nu op til 680 hestekræfter
Flere hestekræfter er det generelle billede for alle Polestar 3-varianterne. Dual Motor med firehjulstræk springer fra 489 til 544 hestekræfter, og Performance tager et kæmpe hop fra 517 til 680 hestekræfter. Det skærer 0,9 sekunder af 0-100 km/t i topmodellen, så den nu klarer det på bare 3,8 sekunder.
Som det hele tiden har været tilfældet i Dual Motor-udgaven, bliver den forreste elmotor nu koblet fra under kørsel, når man ikke trykker speederen i bund eller kører i det mest sportslige køreprogram. Til gengæld er Dual Motor-udgaven ikke længere med luftaffjedring som standard.
Læs også: Test: Polestar 4 som Autobahn-raket?
Rækkevidden stiger også fra 567 til 593 kilometer i Performance, mens Dual Motor underligt nok mister en kilometer: fra 636 til 635 kilometer på en opladning.
Det eneste positive for eksisterende Polestar 3-ejere (og leasingtagere) er det faktum, at den nye supercomputer, som også kommer med 2026-opgraderingen, vil blive monteret uden ekstra omkostninger i eksisterende biler. Den nye NVIDIA-processor kan bearbejde data cirka otte gange hurtigere end den gamle Xavier-processor. Det skulle give mere præcise sensorer, som gavner blandt andet sikkerhedssystemerne.