Zeekr 001-01
Test og anmeldelser
24. august 2025

Test: Superlækker Zeekr 001 er allerede uddateret

Zeekr 001 lokker med luksus og lækre detaljer, men sælges i Danmark med forældet teknologi til premium-pris.

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Zeekr 001 blev lanceret i Kina i 2021 og er derfor gammelfar i Geely-flokken. Den er blevet opdateret et par gange i mellemtiden og er nu udstyret med den samme banebrydende teknologi som den rummelige og hurtigt ladende storesøster, Zeekr 7X. Bare ikke i Danmark.

Her spises vi af med 2023-varianten, der deler sin 400V-arkitektur med Polestar 4. Det er ikke decideret ringe, men det er heller ikke imponerende – og det er ærgerligt! Zeekr 001 har nemlig så meget andet kørende for sig, at den med opdateret teknologi kunne have fået enhver etableret europæer til at ryste i bukserne.

Kinesisk Sonderklasse

Zeekr 001 er luksuriøs; ikke for en elbil at være, ikke for en kinesisk bil at være, men helt generelt.

Faktisk er der kun ét meget begrænset og underligt sted, der dufter af Temu. Det er volumenknappen i midterkonsollen, der føles som om, den kan falde af hvert øjeblik. Resten af kabinen er prydet af en materialekvalitet, der leder tankerne til en ældre S-Klasse.

Zeekr 001-12
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-08
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-14
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-13
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-17
Foto: Simon Hallenslev

Opsætningen er ganske vist meget moderne, ligesom den gennemgående kobberfarve også oser af Kina-knas (sorry, Cupra!). Det er derimod de fysiske materialer, der er imponerende, med imiteret læder og ruskind svøbt om paneler med tydelig tyngde. Det er svært at forestille sig, at noget herinde skal kunne udvikle knirken på sigt.

Skulle der, mod forventning, opstå knirken, kan det kvæles med hjælp fra lydanlægget fra Yamaha. Den måske lidt uventede HiFi-leverandør sikrer en lydkvalitet, der er mindst lige så skarp som fra the usual suspects, Harman Kardon og Bose.

Zeekr 001-11
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-09
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-16
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-19
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-15
Foto: Simon Hallenslev

Som det typisk er tilfældet med elbiler fra Kina, er skærmene krystalklare i deres opløsning, flotte i layoutet og udstyret med hurtige systemer. I Zeekr 001 er der 8,8” til instrumentering med en overskuelig mængde af information, mens den flotte og centralt monterede 15,4” desværre fejler på de områder, der også er typisk for elbiler fra Kina.

Nok er systemet både flot og hurtigt, men det er ikke intuitivt. Man skal ikke langt ned i systemet, før man farer vild i dårlige oversættelser og undermenuer. Det hele reddes på målstregen af et velintegreret Apple CarPlay og en en drop-down-funktion, hvor man får mulighed for at slå flere assistentsystemer hurtigt fra.

Pladsforhold i Zeekr 001

Zeekr 001 er ikke en lille bil og med knap 3 meter mellem akslerne er det ikke benplads, man kommer til at mangle. Ryglænet på bagsædet kan tilmed justeres, hvorfor det generelt ikke er svært at finde sig ordentligt til rette som gennemsnitshøj. Er man højere end 1,80 meter, vil man dog lære, at Zeekr 001 ikke kun er lang, men også ret lav.

Er passagersædet foran frit, kan man i testbilen, der er en topudstyret Privilege-variant, højne komforten til ministerniveau med et tryk på en knap i dørsiden. Som i en S-Klasse køres passagersædet helt frem, så bagsædepassageren kan strække sig helt ud.

Zeekr 001-07
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-05
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-06
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-04
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-20
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-31
Foto: Simon Hallenslev

I Privilege får man også en ekstra klimazone til bagsædet, der kan styres på en ekstra skærm, samt hurtig 60W opladning gennem USB-C. Det eneste minus på bagsædet er derfor kun, at gulvet er højt, så lårene får lov at svæve over sædehynden.

Bagagerummet pakker i alt 539 liter, hvilket ikke er prangende for en bil af denne størrelse. Åbningen er bred, men læssehøjden er høj og den fulde kapacitet udnyttes kun, hvis man aktiverer pladsen under gulvet.

Komfort på 22”

Det Porsche-inspirerede ydre krydres med massive spande på 22”, der pynter. Zeekr 001 er en bil, der kræver opmærksomhed, og når man går i detaljen, vil man se, at der er kælet for den. Tag bare de orange detaljer på de blanke emblemer, der får modelnavn og logo til at stå ud på den friske Electric Blue-lakering.

Zeekr 001-37
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-36
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-35
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-34
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-33
Foto: Simon Hallenslev

Hvad 22” gør for udseendet, plejer at komme tifoldigt igen på en stenhård køreoplevelse. Her er Zeekr 001 Privilege heldigvis udstyret med en luftundervogn, som på imponerende vis udglatter alt det, man normalt ville kunne mærke på så store fælge og dæk med lavprofil.

Luftundervognen garanterer en kompromisløs køreoplevelse, der, sammen med i alt 544 hestekræfter, giver følelsen af en stor og potent bil. I afstemning af styretøj og pedaler mærkes slægtskabet til Polestar 4 i form af tyngde og retningsstabilitet, mens Zeekr 001 over en bred kam bare er lidt lækrere og mere raffineret.

Selv støjniveauet er en spids lavere end det, man får i Polestar 4, som i forvejen er ret lavt. Det trods større fælge, bredere dæk og fortsat rammeløse døre. Den eneste regulære ulempe ved de 22” fælge bliver derfor prisen for vinterdæk, der passerer 30.000 kr.

Zeekr 001-33
Foto: Simon Hallenslev

Komforten lider et knæk, hvis man sætter sin lid til assistentsystemerne. De mestres nemlig dårligt af Zeekr – nøjagtigt som de fleste andre kinesiske bilmærker. Skiltegenkendelsen er ikke en pose pant værd, vognbaneassistenten er emsig med en alarm, der overdøver lyd fra både anlæg og telefonsamtaler, og så er den adaptive fartpilot for forsigtig.

Gammeldags teknologi til høj pris

Det er ikke kun assistentsystemerne, der fremstår en generation bagud. Det gør hele arkitekturen, som Zeekr 001 står på i Danmark og Europa. For selvom 400V endnu er normen, 200 kW opladning er udmærket og en rækkevidde på op til 585 kilometer er helt fin, så blegner det ved siden af den nye Zeekr 001, der allerede kører i Kina.

Zeekr 001-28
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-27
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-25
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-23
Foto: Simon Hallenslev
Zeekr 001-24
Foto: Simon Hallenslev

Foruden OLED-skærm til infotainment og Geelys seneste selvkørende teknologier med en lidar-enhed, 12 HD-kameraer og 17 radarenheder, så kører den seneste Zeekr 001 med 800V-teknologi. Med 100 kWh batteri passerer den 750 kilometer i rækkevidde (målt efter kinesisk standard) og har vist ladehastigheder på over 500 kW på en dedikeret Zeekr-lader. Det er teknologi, der er en hel billængde foran den 001, som vi kan købe i Danmark.

Havde den nuværende Zeekr 001 været et dansk knaldtilbud, kunne man måske fristes til at gafle den nu, uagtet om en teknologisk overlegen variant kan lande i Europa når som helst. Men når man skal betale fra 454.900 kr. for indgangsvarianten Long Range RWD og hele 584.900 kr. for den testede Privilege AWD, fordufter fornuften.

Zeekr 001-22
Foto: Simon Hallenslev

Det er til trods for, at indgangsvarianten langt fra er mangelfuld og kommer komplet med de flotte skærme, Matrix-LED forlygter, elektrisk rat, forsæder og bagklap samt 22 kW AC-opladning. Den topudstyrede Privilege er dertil blandt de lækreste og bedst sammensatte elbiler, jeg har oplevet, med luftundervogn, massage og ventilation i forsæderne, Yamaha-lydanlæg og opgraderede kabinematerialer.

DEN ENDELIGE DOM

Det er frygten for at stå med en lang næse, der gør, at en ellers superlækker og komfortabel elbil må dømmes ude. Tror de kinesiske bilproducenter ikke, at vi har internet? Nok er Zeekr 001 gennemført, men at tro, at vi vil betale tyskerpriser for en kinesisk elbil, der allerede er teknisk udfaset på hjemmemarkedet, er gakgak.

Alligevel må Zeekr 001 Privilege få konkurrenter som Audi A6 e-tron, BMW i5 og Mercedes EQE til at se sig over skulderen. Tyskerne starter i det prisleje, hvor Zeekr slutter, med kvalitet og komfort der ikke kan måle sig med den nytilkomne kineser. Potentialet er der med andre ord, mens meningen først kommer, når vi ikke spises af med biler fra restlageret.

Zeekr 001-02
Foto: Simon Hallenslev

Zeekr 001 Privilege AWD

Motor: Elmotorer (for og bag) Ydelse: 544 hk / 686 Nm 0-100 km/t: 3,8 sekunder Tophastighed: 200 km/t Forbrug: 18,5 kWh/100 km Rækkevidde: 585 kilometer Batteristørrelse: 100 kWh (94 kWh anvendelig) Ladekapacitet: 200 kW Mål (L/B/H): 495/200/156 cm Køreklar vægt: 2.855 kilo Trækvægt: 2.000 kilo Bagagerumsvolumen: 539 liter Pris: 584.900 kr. (001 fås fra 454.900 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 49.995 kr./5.895 kr. (001 fås fra 3.995 kr.) Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant