Første tur: Kia EV6 er – stadig – blandt de bedste
Kia EV6 er efter tre års tid på markedet klar med en grundig opdatering med længere rækkevidde. Vi kører den opdaterede elbil, og den er – stadig – imponerende.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Det ser alt andet end rosenrødt ud for den nye Audi Q5, som jeg møder i et tysk fotostudie før sommerferien. Det har intet at gøre med bilen i sig selv, som i dag har verdenspremiere; den nye Q5 ser stærk, moderne og godt ud.
Det er markedet for Q5 i Danmark, der er under stort pres. Q5 er den vigtigste Audi på en række markeder, men i Danmark er salget faldet dramatisk i 2024 – og det ser lige så skidt ud for de erklærede konkurrenter, BMW X3 og Mercedes GLC.
LÆS OGSÅ | Audi leger med tallene: A4 bliver til A5
En bid af kagen i klassen bliver efterhånden en lille bid, og med mindre de danske politikere pludselig beslutter at sætte en høj afgift på elbilerne (som virker helt utopisk, selv om indtjeningen på registreringsafgift er skrumpet), så bliver Q5 en langt mindre væsentlig model for Audi, end den har været på noget tidspunkt, siden den første generation kom i 2008. Ved siden af Q4 E-Tron og den nye Q6 E-Tron er den nye Q5 af ringe betydning.
Audi lagde produktionen af Q5 ud til en mexicansk fabrik, da den anden generation skulle på markedet i 2016. Fabrikken i Mexico er tæt på hovedparten af Q5-køberne, som bor i USA, så det var ikke så underligt. Desværre levede interiørkvaliteten slet ikke op til det niveau, som den første Q5 var kørende med.
Det blev bedre med et facelift, men det bliver først rigtig godt i denne nye og tredje generation, der også produceres i San José Chiapa i Mexico. Det har for mig ikke noget at gøre med indretningen og layoutet, der er helt nyt. Det er materialerne, sammensætningen af dem, der nu passer meget bedre i en SUV, der befinder sig i en prisklasse fra omkring 600.000 kr.
Kig ind i den nye A5 eller i den nye A6 E-Tron eller Q6 E-Tron, og du vil se næsten det samme, som du ser i den nye Q5. Audi-æraen med digital instrumentering i en separat brønd og infotainment stående over midterkonsollen er forbi, og de to er smeltet sammen i et stort buet OLED-panel. Audi har altid været i front med skærmenes opløsning og indhold, og både den digitale instrumentering (11,9″) og det store infotainmentsystem (14,5″) efterlader ingen ønsker.
Jo, styringen af klimaanlægget burde ikke være lagt ind i infotainmentsystemet, men ellers ser det hele fremragende ud. Det er ikke længere Audi selv, der står for styresystemet, men i stedet Android Automotive. Opdateringer sker løbende via netadgang.
Et stykke usædvanligt ekstraudstyr er en separat skærm til forsædepassageren. En touchscreen på 10,9″ – et MMI-display – til underholdning, navigationskort og andet mere eller mindre brugbart kan kun ses fra passagersædet. Fra førersædet er displayet bare sort, så man ikke bliver distraheret under kørslen.
Et nyt Bang & Olufsen Premium Sound System, et lydanlæg med 3D-funktion, 16 højttalere, flere af dem i nakkestøtterne, kommer med aktivt støjreducerende teknologi, som det kendes fra høretelefoner. Teknologien modarbejder støj i kabinen, så køreturen bliver mindre stressende.
Den nye generation Q5 er på mange måder en forhøjet udgave af den nye A5, afløseren til A4. De står på en platform, som tilsyneladende er ny, eller i hvert fald stærkt opdateret i forhold til den gamle Q5, Premium Platform Combustion (PPC).
Platformen er fleksibel og vil også blive brugt i en kommende ny A7, der skal afløse den nuværende A6 med forbrændingsmotorer. Den har plads til forbrændingsmotorer med hybridsystem og til plug-in hybrider, mens fuld elektrificering hører til på andre platforme.
Arkitekturen i Q5 er mere elektronik-drevet end før, og alt omkring infotainment, assistentsystemer, adaptiv affjedring og meget andet samkøres i den elektroniske “hjerne”, E3 1.2, der overvåger alle processer. Det er en arkitektur, der løbende kan opdateres via bilens netforbindelse.
Når den nye Q5 kommer på markedet, er der to benzinversioner og en enkelt diesel på programmet. Alle har et mildhybrid-system med en generator, som kan spæde 24 hestekræfter til ydelsen. Da systemet også har et batteri med en kapacitet på 1,7 kWh, kan der lagres strøm til elektrisk kørsel over korte afstande. Hvor korte de afstande er, afhænger af forskellige forhold – så det må komme an på en prøve, når Q5 dukker op til test.
Som Audi offentliggjorde i forbindelse med premieren på A5, er det helt slut med de motorbetegnelser, som alligevel ikke rigtig gav mening. Som 45 TFSI, 40 TDI og 50 TFSI e. Audi er tilbage ved meget klassiske betegnelser: den firecylindrede benzinmotor hedder 2.0 TFSI, den firecylindrede diesel kaldes 2.0 TDI. Hvordan der så kendes forskel på forskellige udgaver med forskellige ydelser, melder historien ikke noget om.
Basisudgaven af Q5 er udstyret med en 2-liters turbobenzinmotor med 7-trins automatisk dobbeltkobling og forhjulstræk. Ydelsen fra motoren er 204 hestekræfter – og dertil kommer de 24 hestekræfter fra den lille generator. Firehjulstræk er ekstraudstyr, mens det er standard på dieselmodellen 2.0 TDI med 204 hestekræfter (plus 24 hestekræfter).
Den blå model på billederne er topmodellen SQ5, som allerede er med i modelprogrammet fra starten. Her nyder man godt af en sekscylindret motor med 367 hestekræfter (plus 24 hestekræfter), 550 Nm og firehjulstræk. Om der for første gang bliver en Q5 RS vil ingen af Audi-folkene i fotostudiet snakke om. Hvis den amerikanske Audi-organisation får sin vilje, så gætter jeg på ja, for de mangler en konkurrent til BMW X3 M og Mercedes-AMG GLC 63 S.
Det er anderledes sikkert, at Q5 også i den nye udgave kommer som plug-in hybrid. Det er motormæssigt samme setup som i den gamle: en 2-liters motor, en elmotor, firehjulstræk og valg mellem 299 hestekræfter og 367 hestekræfter. Der er ikke mange detaljer om Q5 som plug-in hybrid, men hvis batterikapaciteten vokser betragteligt, kommer rækkevidden over 100 kilometer.
Hvis Audi skal gøre sig håb om at få den nye Q5 ud over rampen i Danmark, så er det plug-in hybriderne, der skal gøre arbejdet. Designmæssigt og når jeg kigger på interiøret, så står Q5 et niveau over den udgående model – spørgsmålet er så, om det er noget, der batter.
Kia EV6 er efter tre års tid på markedet klar med en grundig opdatering med længere rækkevidde. Vi kører den opdaterede elbil, og den er – stadig – imponerende.
Priserne på den kompakte elektriske Alfa Romeo Junior er endelig på plads. Den kommer med 156 hestekræfter, rækkevidde op til 410 kilometer og priser fra 249.990 kr.
Den danske Renault-importør skærer op til 50.000 kr. af sin nye elbil, så den nu fås fra 269.990 kr. Megane E-Tech Electric nedsættes med 30.000 kr.
Med lavere udstyrsniveau, mindre batteri og prissænkninger er der gode nyheder i hele EV9-modelprogrammet. Den veludstyrede basismodel med 443 kilometer rækkevidde koster 449.999 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.