Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Meget større, men også meget dyrere. Kona med benzinmotor, som introduceres før den elektriske Kona, starter på 284.995 kr. for 1,0 T-GDI med 120 hk.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Hvis du har købt en ny Hyundai Kona i 2018 til 180.000 kr., og tidligere her i 2023 læste på Bilbasen, at der kommer en ny og større Kona, har du måske tænkt, at den prismæssigt bliver mere af samme skuffe.
Den nye Kona står klar hos forhandlerne sidst i juli, og Hyundai har taget priserne fra en helt anden skuffe. Prisskiltet på den absolut billigste nye Kona siger 284.995 kr. Kona er rykket op i en helt anden prisklasse.
LÆS OGSÅ | Hyundai Kona er Årets Brugtbil 2023
Fair nok. Biler er i mange tilfælde blevet meget dyrere, end de var for fire-fem år siden, og det er da også meget dyrere at købe en VW T-Cross i dag, end det var, da den kom frem. Men alligevel. Kona har nu en højere startpris end Nissan Qashqai. Hvis du skal erstatte din gamle Kona med en ny bil i samme prisklasse, så er det en Hyundai Bayon, du skal købe. Den fås fra 199.995 kr.
Måske den nye Kona er de mange flere penge værd? Bilbasen prøver den for første gang om kort tid (med benzinmotor), men indtil da kan du vurdere Kona på priser og udstyr.
Vi har endnu ikke nævnt den elektriske Kona, og det er der en god grund til. Den kommer senere. Senere på året, men det præcise tidspunkt kender vi ikke. Så tilbage til den nye Kona med benzinmotor, der er lige på trapperne.
Motorerne er der intet nyt ved. De fleste danske kunder vil komme af sted med basismotoren, som stadig er den trecylindrede 1-liters motor med 120 hk – med enten 6-trins manuel gearkasse eller 7-trins automatisk dobbeltkobling. Med tanke på at Kona nu er en langt større, for ikke at glemme dyrere, bil, kan en trecylindret 1-liters motor med 120 hk lyde lidt tamt, når Qashqai starter med firecylindret 1,3’er med 140 hk. Vi får snart svar på, om 1-liters motoren er nok til Kona.
Den anden mulighed fandtes også i den gamle Kona, hvor den var så sjælden, at den stort set ikke dukker op på brugtmarkedet: 1,6-liters motoren med fire cylindre og en ydelse på 198 hk. En lille spådom: Om fem år vil den nye Kona med den motor også være sjælden som brugt. Fristende med alle de kræfter, men du skal give mindst 349.995 kr. for Kona med den motor.
Den nye Kona kommer i fire udstyrsversioner – Pure, Essential, Advanced og N Line – og kun basismotoren med 120 hk og 6-trins manuel gearkasse fås i alle udgaver. Med dobbeltkoblingsgearkasse DCT (25.000 kr. ekstra) starter Hyundai på Essential-niveau, mens 1,6-liters udgaven med 198 hk kommer med Advanced- eller N Line-udstyrsniveau. – Det forklarer i nogen grad den høje startpris for den store motor.
Pure byder på LED-forlygter, infotainment med 12,3″ touchscreen, navigation, delvist digital instrumentering, fartpilot, aircondition, p-sensorer for og bag, nøglefri betjening og bakkamera – foruden sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse, skiltegenkendelse og kamerabaseret træthedsregistrering. Men 16″ fælge med hjulkapsler, rat i plast og forsæder uden varme? Hmm.
Essential kommer med Pure-udstyr plus 16″ alufælge, rat og gearvælger i kunstlæder, adaptiv fartpilot (kun automatgear), automatisk klimaanlæg med to zoner, regnsensor, varme i forsæderne, varme i rattet og en såkaldt motorvejsassistent (kun automatgear).
Advanced kommer Essential-udstyr plus LED-bånd mellem forlygterne, krom på rudelisterne, tagræling, 17″ alufælge, 12,3″ digital instrumentering, aut. nedblændeligt bakspejl, el-klapbare sidespejle, ekstra-tonede ruder bagtil, ventilationsdyser til bagsædet, varmedæmpende forrude og elektronisk gearvælger ved rattet (kun automatgear).
N Line står med Advanced-udstyr plus en masse kosmetiske ændringer som kofangere og sideskørter i mørk metalfarve, sorte sidespejle, 18″ alufælge – og i kabinen detaljer som alu-beklædning af pedalerne, læderrat med røde syninger og sort loftsbeklædning.
Med det komplette overblik i form af hele prislisten, er det nemt at sammensætte den helt rigtige Kona – når man har slugt den kamel, at Kona nu hører til i en helt anden prisklasse.
Den komplette pris- og udstyrsliste er stadig på trapperne, men vi kan nævne, at Advanced- og N Line-udgaver kan fås med el-betjent bagklap (7.495 kr.), soltag 9.995 kr. og to-farvet lakering (9.995 kr.).
Det komplette modelprogram for den nye Hyundai Kona med benzinmotor:
Kona 1,0 T-GDI 120 hk manuel Pure – 284.995 kr.
Kona 1,0 T-GDI 120 hk manuel Essential – 304.995 kr.
Kona 1,0 T-GDI 120 hk manuel Advanced – 324.995 kr.
Kona 1,0 T-GDI 120 hk manuel N Line – 339.995 kr.
Kona 1,0 T-GDI 120 hk aut. DCT Essential – 329.995 kr.
Kona 1,0 T-GDI 120 hk aut. DCT Advanced – 349.995 kr.
Kona 1,0 T-GDI 120 hk aut. DCT N Line – 364.995 kr.
Kona 1,6 T-GDI 198 hk manuel Advanced – 349.995 kr.
Kona 1,6 T-GDI 198 hk manuel N Line – 364.995 kr.
Kona 1,6 T-GDI 198 hk aut. DCT Advanced – 374.995 kr.
Kona 1,6 T-GDI 198 hk aut. DCT N Line – 389.995 kr.
Brugt Hyundai Kona med benzinmotor til salg på Bilbasen
Se flere brugte Hyundai Kona med benzinmotor til salg på Bilbasen lige her
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.