Salget af kinesiske elbiler brager frem i Danmark
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Opel er klar med seneste generation af Astra, nu i generation K, i den tætpakkede Golf-klasse. Med sig har den tyske hatchback naturligvis nyt design, fine motorer og stærke priser. Vi har rullet de første kilometer på en præsentationstur – her er indtrykkene.
Billigste variant af den nye Astra har en 3-cylindret 1,0-liters benzinmotor med 105 hk tilkoblet en 5-trins manuel gearkasse, der præsterer 23,3 km/l ved blandet kørsel. Som eneste motorvariant fås 1,0 105 hk ECOTEC-motoren i indstignings-udstyrsniveauet, Essentia. Prisen for den billigste Astra lander på 199.990 kr. i 5-dørs hatchback-karrossen. Priserne på Astra med dieselmotor starter ved 249.990 kr. For den sum disker Opel op med 95 hk gennem en 6-trins manuel gearkasse og et blandet forbrug på 27,8 km/l. Hurtigste benzinvariant på det danske marked, indtil videre, har 150 hk, og koster fra 259.990 kr. med Enjoy-udstyrsniveauet. Senere tilstøder en 200 hk benzinmotor modelprogrammet.
Standardudstyret omfatter bl.a. airconditioning, el-spejle med varme, LED-lys i forlygternes kørelys såvel som blinklygter. Et nyt frontmonteret kamera, Opel Eye, kan tilkøbes Astra i Enjoy-udstyrsniveauet for 6.500 kr., men er standard i de højere udstyrsniveauer Dynamic og Innovation. Med sig har kameraet en række sikkerhedssystemer som bl.a. en automatisk nødbremse samt aflæsning af vej- og hastighedsskilte. Et yderst avanceret LED-Matrix forlygtesystem, der automatisk tilpasser lysstyrken efter bl.a. trafikforhold kan tilkøbes for 17.000 kr.
Bag rattet føles Astra meget ny, hvis det da ellers er en møde at føles på. Det kommer til udtryk i en køreoplevelse, der ligger langt fra tidligere Opel’er. Astra har tabt op til 200 kg ift. den forrige model. De vægtbesparelser er hentet overalt på bilen både i selve konstruktionen men også i samtlige komponenter. Bag rattet veksles de færre kilo i første omgang til bedre præstationer i form af bedre brændstofforbrug. Men med lavere vægt skal der også færre kræfter til at skubbe Astra op i fart – altså bedre acceleration.
I sving er der også godt nyt. Styretøjet er utroligt præcist og let, og det gør det til en smal sag at placere den 5-dørs hatchback på en sikker linje gennem kurverne, hvor Astra er meget stabil, men også i sit dynamiske hjørne ala Ford Focus og Mazda 3.
Samtidig med 11. generation af Opel Astra lanceres OnStar også i Europa – dog først fra 2016 i Danmark. Systemet har tre knapper ved loftslyslampen i kabinen, hvorfra mobiltinternet kan aktiveres. Derudover er der en SOS-knap i tilfælde af et uheld – SOS-knappen aktiveres automatisk, hvis airbag og andre sikkerhedsforanstaltninger udløses. Sidst men ikke mindst kan man fra den tredje knap ringe til et callcenter, der kan hjælpe med funktioner i bilen. F.eks. kan du gennem bilens mikrofoner og højttalere bede personen i callcenteret om at indkode en adresse i bilens GPS. Vi har prøvet systemet på en præsentationstur, og det var uden problemer – og fungerede uden, at vi flyttede hænderne fra rattet.
Kabinen har også fået en grundig oprydning, og der er nu langt færre fysiske knapper – mange funktioner er erstattet af en centraltplaceret touchskærm, der bl.a. understøtter Apple CarPlay og i løbet af 2016 også Android Auto.
Opel Astra lanceres midt november, og deltager i øvrigt i kampen om Årets Bil i Danmark 2016.
Gå på jagt efter brugte Opel Astra-modeller på BilBasen her
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.