Test: Velbygget MG Cyberster er ikke den sportsvogn, man håber
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Toyota PR
Toyota har droppet de popsmarte forkortelser i navngivningen af deres nye elbil. Lillesøsteren til BZ4X hedder Toyota Urban Cruiser, og den er en kompakt elektrisk crossover udviklet i samarbejde med Suzuki. Mens E Vitara blev præsenteret for offentligheden i begyndelsen af november, løfter Toyota først nu sløret for deres version – og den ligner til forveksling!
LÆS OGSÅ | Suzuki E Vitara – endelig el fra Suzuki
Det er nu ikke helt skidt. Toyota Urban Cruiser følger det samme robuste formsprog med tilføjelse af de karakteristiske ‘hammerhaj’-forlygter, der ses på netop Toyota BZ4X. Størrelsesmæssigt placerer den sig tæt opad Toyota Yaris Cross men med en større akselafstand, der skal sikre bedre plads i kabinen.
Få alt hvad der er at vide om den nye elbil, Toyota Urban Cruiser, lige her.
Den elektriske Urban Cruiser måler 429 cm i længden, 180 cm i bredden og 164 cm i højden. Her er højden er værd at bide mærke i, da det er 7,5 cm mere end konkurrenten Kia EV3. Halvdelen af den ekstra højde, man får i Urban Cruiser, kommer fra frihøjden på hele 18 cm. Sammen med muligheden for firehjulstræk skal denne frihøjde give en robusthed i terrænet, som konkurrenterne ikke har.
Akselafstanden på 270 cm er på niveau med EV3 og sikrer, sammen med fladt gulv og justerbare bagsæder, god rummelighed. Foruden muligheden for længdeforskydning kan ryglænene justeres justeres samt foldes i en 40:20:40 konfiguration, der giver fleksibilitet i bagagerummet – vis totale kapacitet dog ikke offentliggøres.
Bagagerummets kapacitet er ikke det eneste, der udelades i præsentationen af Toyata Urban Cruiser. Der angives ingen rækkevidder, hvorfor man tvinges til at gætte på, hvad de to batteripakker kan præstere. Den mindste batteripakke på 49 kWh, der udelukkende kan vælges med forhjulstræk, lander givetvis i omegnen af 300-350 kilometer. Her får man en elbil, der yder 144 hk.
LÆS OGSÅ | Test: Nu er Toyota BZ4X en bedre bil
Den store batteripakke på 61 kWh fås med både forhjuls- og firehjulstræk. Den forhjulstrukne udgave yder 174 hk, mens den firehjulstrukne yder 184 hk. Springet er dog større, hvad der angår momentet, hvor Urban Cruiser går fra 189 Nm med forhjulstræk til 300 Nm med firehjulstræk. Her ender rækkevidden givetvis i omegnen af 400 km, hvis man kan nøjes med forhjulstræk.
Alle udgaver af Urban Cruiser er som standard udstyret med varmepumpe som støtte til klimaanlægget og en manuelt styret batteriforvarmer for at optimere præstationen under kolde danske vinterforhold.
Det eneste vi kender til udstyrsniveauet er for nuværende, at Toyota Urban Cruiser får et digitalt instrumentpanel på 10,25″, en 10,1″ infotainmentskærm og en stribe af aktive systemer og førerassistentsystemer som automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot og vejbaneassistent. Lækkerier som JBL-lydanlæg og panoramaglastag vil også kunne tilvælges afhængig af udstyrsvariant.
Prisen kender vi intet til, hverken for Toyota Urban Cruiser eller den nært beslægtede Suzuki E Vitara. Sikkert er det dog, at en pæn pris påkræves, hvis Toyotas kompakte crossovers skal klare sig i et hajfyldt farvand med sine lidt begrænsede batteristørrelser.
Den førnævnte konkurrent Kia EV3 fås fra 269.900 kr. med et batteri på 58,3 kWh og 436 km i rækkevidde. En større Skoda Elroq kan også kæmpe i klassen takket være en lav startpris på 249.995 kr. med 52 kWh batteri og 370 km i rækkevidde. Der er også Peugeot e-2008 og Opel Mokka Electric til henholdsvis 264.990 kr. og 244.990 kr., mens selv en VW ID.3 i dag kan gafles fra 249.995 kr.
Præcist hvor Toyota Urban Cruiser lander i forhold til pris og endelige specifikationer bliver spændende at se, når den præsenteres på biludstillingen i Bruxelles i Belgien til januar.
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
Den første nye minibil med forbrændingsmotor i mands minde er kinesisk og en stærk hybrid. Med 194 hestekræfter er MG3 Hybrid+ kraftig, men ikke alt er, som det burde være.
Prisen for at lade elbilen op på farten svinger rigtig meget og du kan ende med at betale alt for meget for strømmen. Se med og find ud af, hvordan du billigst får strøm på elbilen på farten.
I et evigt prisfokuseret marked tager Cupra konsekvensen og lancerer en ny basisvariant af Tavascan – og sænker priserne generelt. Den spansk fætter til VW ID.5 kan nu fås fra 299.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.