Ny Suzuki Swift er mere økonomisk og mere komfortabel, men den er også dyrere end forgængeren. Basismodellen Upgrade har fuld sikkerhedspakke, men mangler et par andre ting for at være helt skarp.
Suzuki Swift er solgt i mere end 40.000 eksemplarer i Danmark siden den helt store genoplivelse af modellen i 2005. Ved altid at være lidt mindre, lidt anderledes og billigere end mange af de øvrige minibiler passer Swift rigtig godt ind hos mange kunder.
Det er ikke hvert år, Suzuki-forhandlerne får en ny model ind ad døren, men den 1. juni sker det med den nye Swift. Swift er heldigvis ikke vokset sig stor, men er forbedret med en helt ny og mere økonomisk benzinmotor, mere støjisolering og mere komfort.
Den nye Swift lanceres med trecylindret 1,2-liters motor med 82 hk og enten manuel gearkasse eller trinløs, automatisk CVT-gearkasse og i tre udstyrsvarianter. Priserne starter på 169.990 kr., for en udgave, som har rigtig meget udstyr, men som lige mangler det sidste for at være helt skarp.
CVT-gearkassen koster 25.000 kr. ekstra til de to øverste udstyrsvarianter, og det virker som en pris, der burde være 5.-10.000 kr. lavere; til VW Polo koster den mere avancerede (ikke nødvendigvis bedre) DSG-dobbeltkoblingsgearkasse 20.000 kr. ekstra.
Nøglefri betjening og adaptiv fartpilot, men ingen sædevarme
Swift-modelprogrammet omfatter de tre udstyrsvarianter Upgrade, Advance og Desire. Suzuki har, som Toyota, længe kørt med fuld plade, når det kommer til både aktivt og passivt sikkerhedsudstyr – og førerassistenter – og den nye Swift er ingen undtagelse. Selv den billigste Swift har adaptiv fartpilot, blind vinkel-system, bakkamera, advarsel mod bagfrakommende trafik når man bakker, aktiv sporassistent og en automatisk nødbremse, som er udvidet med bl.a. større rækkevidde og motorcykelgenkendelse.
Upgrade er basisudstyret, og der er egentlig ikke meget basis over det. LED-forlygter, infotainmentsystem med 9″ touchscreen, navigation, nøglefri betjening og internetbaserede opdateringer (de første tre år medfølger gratis).
Men det er lidt en kedelig opdagelse, at hverken højdejustering af førersædet eller varme i sæderne ikke er med i standardudstyret, mens det er til at leve uden læderrat og alufælge. Der er også kun to højttalere til lydanlægget.
På midterste udstyrstrin Advance kommer der mere styr på tingene. Med en merpris på 15.000 kr. er Advance mere oplagt end basismodellen. Her kommer 16″ alufælge, varmeafvisende ruder fortil, ekstra tonede ruder bagtil, højdejusterbart førersæde, sædevarme foran, flere USB-stik, to-farvet indtræk og i alt seks højttalere.
Desire med automatisk klimaanlæg, men også en pris på 200.000 kr.
Den mest veludstyrede Swift er Desire-varianten, og i forhold til basisudgaven Upgrade er merprisen 30.000 kr. og i forhold til Advance er den 15.000 kr. På den måde ender en Swift med manuel gearkasse på 199.990 kr., men uden at den faktisk er meget bedre udstyret end Advance-udgaven.
Den væsentligste funktion, man får i Desire, som man ikke får i Advance, er automatisk klimaanlæg. Der er også blink i sidespejlene, som er elektrisk foldbare, og alufælgene er mørke og polerede (stadig 16″). Højdejusterbare seler foran burde være standard i alle udgaver, men findes kun i Desire.
Derudover får man luftdyser ved bagsædet og kromdetaljer på instrumentbord og dørsider. Det er ikke prangende udstyr til 15.000 kr., så Advance-udgaven er favoritten, hvis man har penge til opgraderingen.
Priser på alle udgaver af den nye Suzuki Swift finder du herunder i tabellen.
Suzuki Swift 1,2 Upgrade
169.990 kr.
Suzuki Swift 1,2 Advance
184.990 kr.
Suzuki Swift 1,2 Advance CVT
209.990 kr.
Suzuki Swift 1,2 Desire
199.990 kr.
Suzuki Swift 1,2 Desire CVT
224.990 kr.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den faceliftede BMW 1-serie står lige nu for et af de bedste tilbud på privatleasing. Versionen 120 med 170 hestekræfter fås på 12 måneder kontrakt til 3.495 kr. om måneden.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.