Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
AF: Bilbasen Blog
I dette blogindlæg kan du læse om:
Er du én af dem, som elsker duften af ny bil? Det er en helt speciel duft, og har man økonomien til at købe en ny bil, kan det være meget fristende – næsten alene på grund af duften. Der er da også mere fornuftige grunde til vælge en ny bil, for både brændstofforbruget og sikkerhedsniveauet er typisk bedre i en ny bil.
På den anden side kan sådan en ældre sag altså også noget. Den er billigere at anskaffe, og særligt biler fra mere luksuriøse mærker, bliver mere økonomisk tilgængelige på brugtbilsmarkedet. Og så længe bilen er blevet vedligeholdt ordentligt og efter planen, kan der være mange, gode år tilbage i en brugt bil.
Når du overvejer, hvilken bil du skal købe, og om det skal være en brugt eller en ny bil, bør du tage følgende med i dine overvejelser:
Kigger man på anskaffelsesprisen, er der ingen tvivl om, at den samme bil er billigere at anskaffe som brugt end som ny bil. Hvis du har et budget at købe bil for, så vil du også hurtigt finde ud af, at du kan få mere bil for pengene, hvis du køber brugt end hvis du køber ny.
Udgiften til en bil handler imidlertid om mere og andet end selve anskaffelsen.
LÆS OGSÅ | Kan det betale sig at købe en brugt bil?
Vedligeholdelsen af bilen er ikke gratis og der vil i sagens natur påregnes flere udgifter til vedligeholdelse på en brugt bil end en ny.
Det samme er tilfældet, når man kigger på brændstofforbruget, eller lad os sige energiforbruget. Uanset om du kører på el eller fossile brændstoffer, vil du nemlig komme længere for de samme penge i en ny bil.
Hvor en ny bil leveres med en fabriksgaranti og ofte en eller anden grad af serviceaftale, er det langt fra tilfældet for alle brugte biler. Faktisk er det generelle billede sådan, at garantien er udløbet, eller begrænset, og serviceaftalen ligeså.
Det behøver ikke at betyde, der er noget galt med bilen eller den hurtigt vil gå i stykker, men det betyder, du ikke kan være sikker på, hvor længe den holder, og at du formentlig selv vil stå med udgiften til reparationer.
Du kan dog komme denne situation i møde ved at få lavet en udvidet garanti på den brugte bil. Det kan spare dig nogle penge, hvis uheldet skulle være ude, men undersøg i forvejen om det kan lade sig gøre at få lavet en udvidet garanti.
Noget af det, som gør en ny bil bedre end en brugt er brændstoføkonomien, men jo mindre dit kørselsbehov, jo mindre bliver effekten af den bedre brændstoføkonomi.
Samtidig betaler du for et højere niveau af teknologi i en ny bil, og igen kan det være mange penge at give for noget, du måske kun sjældent har brug for, hvis du primært kører korte ture.
Endelig er der spørgsmålet om værditab, for en ny bil taber meget af sin værdi med det samme, den forlader forhandleren. En brugt bil har tendens til at holde en mere stabil, omend lavere, værdi. Hvis du køber en ny bil og kun kører korte ture, vil værditabet således være betragteligt i forhold til antal kørte kilometer, sammenlignet med en brugt bil.
Har du specifikke ønsker til bilens farve og udseende? I så fald giver det flest muligheder at købe en ny bil. Så kan du nemlig selv bestemme farve, interiør og udstyrspakke. Det kan ende med at koste dig betragteligt at vælge frit, men betyder udseendet og de teknologiske muligheder meget for dig, kan det være pengene værd.
En brugt bil repræsenterer sælgers ønsker og behov, og det kan være lidt af en deal breaker, hvis bilen har en forkert farve, eller ikke kommer med det udstyr, du forventer eller ønsker.
Så snart bilen forlader forhandleren mister den værdi, og værditabet fortsætter gennem bilens levetid. En tommelfingerregel lyder, at du skal forvente et værditab på omkring 16-25 pct. om året i gennemsnit. Det er imidlertid sådan, at værditabet er højest det første år og det så falder jævnt derefter. I grove træk kan man sige, at jo ældre bilen er, jo mindre falder den i værdi om året.
LÆS OGSÅ | Hvad er værditabet på biler?
Hvis du har i sinde at sælge din bil på et tidspunkt, er det værd at overveje gensalgsværdien af bilen allerede, når nu køber den. En ny bil vil miste meget værdi de første år, så hvis du godt kan lide at skifte bilen ud ofte, vil det være dyrt i tabt værdi, når du sælger den videre.
LÆS OGSÅ | Hvordan får jeg mest for min gamle bil?
Skifter du ofte bil, kan det derfor være en god idé, samlet set, at kigge efter en brugt bil. Den er nemlig billigere i anskaffelse og vil holde en relativt stabil gensalgsværdi.
Hvis du derimod har planer om at beholde bilen i mange år, kan det samlet set være en god idé at købe en ny bil, fordi du vil have glæde af den i mange år, nyde godt af dens bedre brændstoføkonomi og høje teknologiske niveau, og derfor betyder værditabet mindre.
Du vil stadig kunne sælge bilen videre, blot med større værditab.
Overvejer du en brugt bil, er ét af de vigtigste parametre, hvor langt bilen har kørt. Generelt hedder det sig, at jo færre kilometer bilen har kørt, jo bedre. Det betyder imidlertid ikke, at du skal undgå en bil, som har kørt rigtig mange km.
Generelt anses moderne biler for at have en forventet levetid på 300.000 til 400.000 km eller mere, hvis de er blevet vedligeholdt ordentligt. Derfor kan det lyde af meget, hvis en bil har kørt 200.000 km, men der er ingen garanti for, at en bil med et lavere kilometertal vil have færre problemer end en bil med et højere kilometertal.
Dette skyldes, at bilens generelle tilstand og vedligeholdelse også spiller en stor rolle.
Det er derfor vigtigt at undersøge bilens servicehistorik og tilstand grundigt, inden man køber en brugt bil, uanset kilometertallet.
LÆS OGSÅ | Hvad er en servicebog?
Der er visse bilmærker og modeller, som har ry for at være mindre pålidelige og ikke holde så længe som andre biler.
Det skal dog understreges, at holdbarhed og pålidelighed afhænger af flere faktorer, herunder vedligeholdelse og kørselsforhold, og derfor kan det være svært at generalisere om alle biler fra et bestemt mærke eller model.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.