Biler
april 2, 2024

Ny vs brugt bil: Hvad kan bedst betale sig?

En ny bil har typisk bedre brændstoføkonomi end en brugt, men en brugt er typisk billigere at anskaffe. Så hvad skal du vælge? Der er mange forhold at overveje, så her får du et overblik.

AF: Bilbasen Blog

I dette blogindlæg kan du læse om:

  • Der findes ikke et entydigt svar på, om det er bedst at købe en ny eller en brugt bil.
  • Hvis du kører meget, foretrækker høj sikkerhed og lav vedligeholdelse, eller måske blot fuld valgfrihed ift. farve, indretning og udstyrspakke, og samtidig har økonomien i orden, så skal du vælge en ny bil.
  • Har du et lavt kørselsbehov og måske ikke bange for selv at rode med bilen, eller kan din økonomi ikke tåle både udbetaling og billån, så kan en brugt bil være det helt rigtige for dig.

Er du én af dem, som elsker duften af ny bil? Det er en helt speciel duft, og har man økonomien til at købe en ny bil, kan det være meget fristende – næsten alene på grund af duften. Der er da også mere fornuftige grunde til vælge en ny bil, for både brændstofforbruget og sikkerhedsniveauet er typisk bedre i en ny bil.

På den anden side kan sådan en ældre sag altså også noget. Den er billigere at anskaffe, og særligt biler fra mere luksuriøse mærker, bliver mere økonomisk tilgængelige på brugtbilsmarkedet. Og så længe bilen er blevet vedligeholdt ordentligt og efter planen, kan der være mange, gode år tilbage i en brugt bil.

Hvad er forskellen på at købe ny og brugt bil?

Når du overvejer, hvilken bil du skal købe, og om det skal være en brugt eller en ny bil, bør du tage følgende med i dine overvejelser:

  1. Prisen
  2. Garanti og service
  3. Kørselsbehov
  4. Stil og præferencer
  5. Videresalgsværdi

Prisen: Er det billigst at købe ny eller brugt bil?

Kigger man på anskaffelsesprisen, er der ingen tvivl om, at den samme bil er billigere at anskaffe som brugt end som ny bil. Hvis du har et budget at købe bil for, så vil du også hurtigt finde ud af, at du kan få mere bil for pengene, hvis du køber brugt end hvis du køber ny.

Udgiften til en bil handler imidlertid om mere og andet end selve anskaffelsen. 

Vedligeholdelsen af bilen er ikke gratis og der vil i sagens natur påregnes flere udgifter til vedligeholdelse på en brugt bil end en ny. 

Det samme er tilfældet, når man kigger på brændstofforbruget, eller lad os sige energiforbruget. Uanset om du kører på el eller fossile brændstoffer, vil du nemlig komme længere for de samme penge i en ny bil.

Garanti og service: Er en brugt bil en dårlig investering?

Hvor en ny bil leveres med en fabriksgaranti og ofte en eller anden grad af serviceaftale, er det langt fra tilfældet for alle brugte biler. Faktisk er det generelle billede sådan, at garantien er udløbet, eller begrænset, og serviceaftalen ligeså.

Det behøver ikke at betyde, der er noget galt med bilen eller den hurtigt vil gå i stykker, men det betyder, du ikke kan være sikker på, hvor længe den holder, og at du formentlig selv vil stå med udgiften til reparationer.

Du kan dog komme denne situation i møde ved at få lavet en udvidet garanti på den brugte bil. Det kan spare dig nogle penge, hvis uheldet skulle være ude, men undersøg i forvejen om det kan lade sig gøre at få lavet en udvidet garanti.

Kørselsbehov: Korte ture er dyrere i en ny bil

Noget af det, som gør en ny bil bedre end en brugt er brændstoføkonomien, men jo mindre dit kørselsbehov, jo mindre bliver effekten af den bedre brændstoføkonomi. 

Samtidig betaler du for et højere niveau af teknologi i en ny bil, og igen kan det være mange penge at give for noget, du måske kun sjældent har brug for, hvis du primært kører korte ture.

Endelig er der spørgsmålet om værditab, for en ny bil taber meget af sin værdi med det samme, den forlader forhandleren. En brugt bil har tendens til at holde en mere stabil, omend lavere, værdi. Hvis du køber en ny bil og kun kører korte ture, vil værditabet således være betragteligt i forhold til antal kørte kilometer, sammenlignet med en brugt bil.

Stil og præference: Kører du bedre i en farve, du kan lide?

Har du specifikke ønsker til bilens farve og udseende? I så fald giver det flest muligheder at købe en ny bil. Så kan du nemlig selv bestemme farve, interiør og udstyrspakke. Det kan ende med at koste dig betragteligt at vælge frit, men betyder udseendet og de teknologiske muligheder meget for dig, kan det være pengene værd.

En brugt bil repræsenterer sælgers ønsker og behov, og det kan være lidt af en deal breaker, hvis bilen har en forkert farve, eller ikke kommer med det udstyr, du forventer eller ønsker.

Videresalgsværdi: Hvornår er det optimalt at skifte bil?

Så snart bilen forlader forhandleren mister den værdi, og værditabet fortsætter gennem bilens levetid. En tommelfingerregel lyder, at du skal forvente et værditab på omkring 16-25 pct. om året i gennemsnit. Det er imidlertid sådan, at værditabet er højest det første år og det så falder jævnt derefter. I grove træk kan man sige, at jo ældre bilen er, jo mindre falder den i værdi om året.

Hvis du har i sinde at sælge din bil på et tidspunkt, er det værd at overveje gensalgsværdien af bilen allerede, når nu køber den. En ny bil vil miste meget værdi de første år, så hvis du godt kan lide at skifte bilen ud ofte, vil det være dyrt i tabt værdi, når du sælger den videre.

Skifter du ofte bil, kan det derfor være en god idé, samlet set, at kigge efter en brugt bil. Den er nemlig billigere i anskaffelse og vil holde en relativt stabil gensalgsværdi.

Hvis du derimod har planer om at beholde bilen i mange år, kan det samlet set være en god idé at købe en ny bil, fordi du vil have glæde af den i mange år, nyde godt af dens bedre brændstoføkonomi og høje teknologiske niveau, og derfor betyder værditabet mindre.

Du vil stadig kunne sælge bilen videre, blot med større værditab.

Kilometertal: Er 200.000 km meget for en bil? 

Overvejer du en brugt bil, er ét af de vigtigste parametre, hvor langt bilen har kørt. Generelt hedder det sig, at jo færre kilometer bilen har kørt, jo bedre. Det betyder imidlertid ikke, at du skal undgå en bil, som har kørt rigtig mange km.

Generelt anses moderne biler for at have en forventet levetid på 300.000 til 400.000 km eller mere, hvis de er blevet vedligeholdt ordentligt. Derfor kan det lyde af meget, hvis en bil har kørt 200.000 km, men der er ingen garanti for, at en bil med et lavere kilometertal vil have færre problemer end en bil med et højere kilometertal.

Dette skyldes, at bilens generelle tilstand og vedligeholdelse også spiller en stor rolle.

Det er derfor vigtigt at undersøge bilens servicehistorik og tilstand grundigt, inden man køber en brugt bil, uanset kilometertallet.

Der er visse bilmærker og modeller, som har ry for at være mindre pålidelige og ikke holde så længe som andre biler. 

Det skal dog understreges, at holdbarhed og pålidelighed afhænger af flere faktorer, herunder vedligeholdelse og kørselsforhold, og derfor kan det være svært at generalisere om alle biler fra et bestemt mærke eller model.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen Blog

Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS