Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Simon Hallenslev / d. 7. januar 2021
Det er Oplysningsrådet for Vejtrafik i Norge (OFV), som netop har offentliggjort tallene for salget af personbiler i 2020. I denne markedspræsentation står det klart, at benzin- og dieselbilerne hver har lidt et fald på næsten 50% sammenlignet med 2019, mens elbiler og plug-in hybridbiler tordner frem.
Hermed bliver Norge det første land, hvor salget af nye elbiler tager over for salget af de traditionelle benzin- og dieseldrevne biler.
Det er en tendens, der taler godt ind i Norges målsætning om at forbyde salg af benzin- og dieselbiler allerede i 2025. En målsætning der nu, ifølge direktøren for OFV, Øyvind Thorsen, er skabt gode forudsætninger for at nå.
Vi kigger nærmere på tallene og på hvorfor, Norge er så succesfulde i deres elbilsalg, at de nu kan skrive sig i historiebøgerne.
2020 | 2019 | Diff. i % 20 vs. 19 | |
Personbiler i alt | 141.412 | 142.381 | -0,70% |
Benzin | 11.305 | 22.354 | -49,40% |
Diesel | 12.162 | 22.823 | -46,70% |
El | 76.789 | 60.316 | 27,30% |
Hybrid | 12.231 | 17.547 | -30,30% |
Plug-in Hybrid | 28.905 | 19.296 | 49,80% |
I 2020 blev der solgt 141.412 personbiler i Norge, hvilket er et beskedent fald på 0,7% fra personbilsalget i 2019. Knap så beskedent er faldet i salget af benzinbiler, som der er solgt 11.305 af, hvilket er 49,4% mindre end i 2019. Salget af dieselbiler er faldet med 46,7% fra 2019 med 12.162 solgte i 2020.
Samlet udgjorde salget af både benzin- og dieselbiler dermed godt 17% af det samlede salg. Det er mindre end selv plug-in hybriderne, der i 2020 endte med at udgøre 20% af det samlede personbilsalg i Norge.
LÆS OGSÅ | 2020 oversigt: Se alle elbiler i Danmark og deres rækkevidde
De traditionelle forbrændingsmotoriserede biler er til gengæld blevet kørt helt over af elbilerne i 2020. Elbilerne udgør intet mindre end 54% af det samlede personbilsalg og lander på 76.789 solgte elbiler.
Sammenlignet med 2019 oplevede Norge en stigning i salget af elbiler på 27,3%, mens plug-in hybriderne steg hele 49,8%. Den samlede salgsandel af elektrificerede personbiler i Norge bliver dermed 74%. De almindelige hybridbiler solgte 30,3% mindre end i 2019, hvilket bringer den samlede salgsandel på niveau med dieselbilerne.
I 2019 sad Tesla Model 3 tungt på den norske trone som den mest solgte bilmodel, hvilket også bidrog til, at Tesla blev det næst mest solgte bilmærke i Norge generelt. Men med flere nye fuldelektriske modeller at vælge imellem, er Tesla blevet vippet af pinden begge steder.
I 2020 var det Audi e-tron, der var den mest solgte model med i alt 9.227 eksemplarer. Herefter følger Tesla Model 3 på andenpladsen med 7.770 eksemplarer. Det er dog kun 16 biler, der adskiller Model 3 på andenpladsen og VW ID.3 på tredjepladsen, der solgte 7.754 eksemplarer i 2020. Et godkendt resultat taget i betragtning af at ID.3 først blev lanceret i årets sidste halvdel.
Slutspurten fra VW ID.3 kan aflæses direkte i statistikkerne, da nordmændene slog egen månedsrekord med hele 13.718 solgte elbiler i december. Hvor Tesla i 2019 var det andet mest solgte bilmærke, ryger de i 2020 ud af både top tre og top fem. I 2020 er det nemlig henholdsvis VW, Toyota og Audi, der var Norges mest solgte mærker.
Norge er det land i verden, der sørger for at give flest økonomiske incitamenter til at købe elbiler. Her har Norge over en lang periode gjort mange tiltag, der skal gøre det mere attraktivt at købe elbil frem for en med traditionel forbrændingsmotor.
Allerede i 1990 fjerner Norge registreringsafgiften på elbiler, ligesom de også gør både færgetransport og parkering gratis til elbilister. Og siden er der kun kommet flere tiltag, som du kan se herunder:
– Ingen registreringsafgift eller importafgift.
– Ingen moms.
– Ingen moms på leasing.
– Ingen ejerafgift.
– Ingen årlig vejafgift.
– Mindst 50% billigere adgang til offentlig parkering, færgeafgange og betalingsveje.
– 40% mindre firmabilbeskatning.
– Kørsel i busbaner (kun i Oslo).
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.