Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Af: Morten Bek / d. 23. november 2021
Plug-in-hybrider bliver dyrere i 2022. Afgiften på de delvist elektrificerede biler forhøjes løbende i de kommende år, så det er bare første skridt.
Ved man allerede nu, at der skal en ny bil i garagen inden årsskiftet, kan man være heldig. Nogle bilmærker kan nå at levere PHEV’er inden 2021 bliver til 2022, og så er der altså penge at spare.
Hos mange mærker er 2022-priserne allerede trådt i kraft, da bilerne alligevel først leveres efter årskiftet. Opel har netop offentliggjort priser på den faceliftede Grandland – tidligere Grandland X – og PHEV-versionerne er meget dyrere end før.
LÆS OGSÅ | DUEL: Konkurrencen mellem Opel Mokka-e og Volkswagen ID.3 er ikke tæt
Den opdaterede Grandland, som er søstermodel til bl.a. Citroën C5 Aircross og Peugeot 3008, kommer til de danske forhandlere i marts. Priserne er altså beregnet ud fra den forhøjede afgift og gælder derfor i 2022.
Grandland kommer til Danmark i ganske få versioner. Tidligere versioner med bl.a. 1,2-liters turbomotor og 2-liters dieselmotor ser vi ikke igen. I stedet fortsætter de to hidtidige plug-in-hybrider og en 1,5-liters diesel med automatgear.
Designerne fik til opgave at passe Opels nye design ind i det eksisterende Grandland X-design. Fronten har derfor nye og kantede LED-forlygter og en næsten lukket øvre grill, som det også ses på Mokka og den nye Astra.
Stor udskiftning har der også været omkring førerpladsen. Grandland X faldt hurtigt bagud i forhold til konkurrenterne, så for at indhente har Opel skiftet hele den øvre del af instrumentbordet.
Instrumenteringen er nu 100 procent digital og kører på en 12″ skærm. Infotainmentsystemet går fra en gammel 8″ touchscreen til en skarpere touchscreen på 10″.
LÆS OGSÅ | STORTEST: Ford Kuga, Opel Grandland X og Peugeot 3008 i tæt kamp om PHEV-guldet
Men nye ting koster penge, og i kombination med afgiftsændringerne gør det Grandland noget dyrere end Grandland X. Ved introduktionen af PHEV-versionerne startede udgave med 225 hk ved 319.900 kr., men den faldt senere til 299.990 kr. Den firehjulstrukne PHEV med 300 hk blev introduceret til 374.990 kr.
Den billigste PHEV-udgave af Grandland, som samtidig er billigste Grandland overhovedet, står i 2022-prislisten til mindst 349.990 kr. I forhold til forgængeren har basismodellen bl.a. fået LED-forlygter og de nye skærme, men den har mistet eksempelvis sædevarme og de lækre AGR-forsæder.
Grandland PHEV med 300 hk fås fra 479.990 kr., som er mere end 100.000 kr. mere end tidligere. Det skyldes, at basisudstyrsniveauet er udgået, men det giver kun forklaring på 25.000 kr. af merprisen.
Dieseludgaven med 130 hk, som næppe vil få den store opmærksomhed i Danmark, fås til 389.990 kr. Den kommer udelukkende som veludstyret GS Line, som er med til at forklare den høje pris.
Grandland PHEV med 225 hk vil kunne fås i udstyrsversionerne Edition+ og Ultimate (hhv. 349.990 kr. og 389.990 kr.). PHEV’en med 300 hk og firehjulstræk kun som Ultimate, mens dieselversionen som nævnt kun kommer som GS Line.
Som Edition+ har Grandland LED-forlygter, 18″ alufælge, el-foldbare sidespejle, blind vinkel-system, 12″ digital instrumentering, 10″ touchscreen, navigation, bakkamera og p-sensorer for og bag.
Ultimate-versionen kommer med adaptive LED-forlygter, el-betjent bagklap, nøglefri betjening, regnsensor, AGR-forsæder, varme i sæderne, varme i forruden og adaptiv fartpilot.
GS Line er i store træk udstyret som Ultimate, men den kommer med GS Line-stylingkit med bl.a. 19″ alufælge og sorte detaljer som erstatning for kromdetaljer.
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.