En elbil skal jo lades op en gang imellem, og i modsætning til benzinbilen kan det lade sig gøre derhjemme, men hvad kræver det, og hvad koster det at lade bilen op hjemme?
Hvis du har plads til at få installeret en ladestander ved din bopæl, så er det langt at foretrække. Med din egen ladestander kommer du aldrig til at opleve kø for at få ladt op. Du kan endvidere lade op mens du sover, hvor du ikke står og skal bruge bilen, og hvor strømmen er billigere.
Men kan man ikke bare stikke kablet i en almindelig stikkontakt?
Jo, det kan du i princippet godt. Der følger normalt et såkaldt “mormor-kabel” med elbilen, som passer i en almindelig stikkontakt, og det kan godt lade sig gøre at lade bilen op på den måde. Det er imidlertid en metode som kræver rigtig god tid, da spændingen i kontakten er lav i forhold til en dedikeret lader. Dertil kommer, at en almindelig kontakt ikke er bygget til at blive brugt ved fuld belastning i flere timer. Sætter du din elbil til opladning i en almindelig stikkontakt, udsætter du således både stikket og ledningerne i væggene for en større belastning end de er bygget til og det kan være farligt.
Derfor anbefaler Sikkerhedsstyrelsen, at du indstiller opladningen til at ske ved kun maksimalt 6 ampere.
Mormor-kablet har altså store begrænsninger, og derfor kalder man også kablet for en nødlader. Det er nemlig kun ment som en hjælp i en situation, hvor du akut har brug for lidt strøm, der kan få dig hen til nærmeste rigtige lader.
Egen lader kræver særlig elinstallation
For at lade ordentligt og sikkert op hjemme, skal du bruge en elinstallation, som er dedikeret elbilen. Den optimale løsning er således helt separat fra resten af boligens strømforsyning. På den måde sikrer du dig helt mod at opladningen af elbilen på nogen måde påvirker elinstallationerne i resten af boligen, ligesom det ikke vil påvirke opladningen af elbilen hvis boligens HPFI-afbryder slår fra.
Et separat anlæg til elbilen skal nemlig forstås som et separat system med egen HPFI-afbryder og sikringsgruppe. Dette system håndterer altså udelukkende strømmen til din elbil. Der går ét kabel fra dette system ud til laderen i carporten, hvor elbilen tilsluttes og intet andet.
Det kan virke som frås eller som en dyr omgang nice-to-have, men det er den rigtige og mest sikre løsning.
Vælg det rigtige kabel
En ledning er ikke bare en ledning. Der er forskel på hvor meget strøm, der kan løbe igennem og hvor meget modstand, der er i ledningen. Et billigere kabel kan levere 3,7 kW, mens et dyrere kan levere 11 kW. Det oplagte ville måske nok være at vælge det kabel, der passer til din elbil nu. Men laderen er en investering til dit hus, så overvej at vælge en løsning, der kan levere noget mere. Nogle elbiler kan kun oplades med én fase og vil derfor kun få leveret 3,7 kW, selvom systemet kan levere 11 kW. Det er dog stadig anbefalet at vælge et bedre kabel.
På den måde fremtidssikrer du nemlig investeringen, så du kan bruge samme installation selvom du skifter bil. Samtidigt mindsker du også risikoen for at stå med en ineffektiv og uddateret løsning den dag, du sælger huset.
Ifølge Bolius.dk er prisforskellen på et billigere kabel og ét der kan levere noget mere omkring 500 til 1.000 kr.
Hvad koster det at lade op hjemme?
Den særlige elinstallation og en ladeboks hjemme er ikke gratis. Du har et par forskellige muligheder, som ikke alle er lige dyre, så læs trygt videre. Den første mulighed er at købe en ladeboks. Alt efter mærke og ydelse kan en ladeboks købes for mellem 5.799 kr. og over 20.000 kr.
Alternativt kan du vælge at leje din ladeboks. Flere store organisationer og virksomheder som FDM, Clever og E.ON har abonnementer på leje af ladeboks ved din bopæl. Hos Clever indgår laderen i et abonnement der giver fri opladning derhjemme såvel som ved firmaets offentlige ladestandere.
E.On har et abonnement, der giver dig 750 kWh om måneden ude og hjemme, mens FDMs abonnement kun går på selve laderen. Også hos Evse.dk er det kun selve laderen du lejer, men de har til gengæld markedets umiddelbart mindste pris på leje af lader til dit hjem. Du betaler kun en flad 50’er om måneden for lejen.
Prisen for at leje en lader svinger dog alt efter leverandør, mærke og effekt, men regn med mellem 50 og 100 kr. om måneden for leje af selve laderen. Indgår laderen i et abonnement, der inkluderer strøm, skal du typisk af med mellem 600 og 749 kr. om måneden.
Hvad koster installationen?
Præcis hvad det koster at få installeret en ladeboks hjemme hos dig, kommer an på de lokale forhold. Hvad er der af elinstallationer i forvejen og hvor lang er der fra strømskabet til det sted, laderen skal sættes op, hvor besværligt er det at komme til, skal kablet graves ned – alle disse spørgsmål har indflydelse på, hvad en installation kommer til at koste dig. Det er derfor en god idé at tage kontakt til en elinstallatør for at få et konkret tilbud på, hvad opgaven vil koste.
Hos E.ON koster en “standardinstallation” små 8.000 kr. og afviger du fra standarden, koster det selvfølgelig ekstra. Ekstraudgiften aftales direkte med installatøren.
Hvis du går efter den optimale løsning, beskrevet tidligere, vil du skulle lægge noget oveni, så et gæt er at det vil koste i omegnen af 8.000 til 12.000 at blive klar til at lade bilen op hjemme. De er dog en god idé at undersøge, om det vil få indflydelse på værdien af boligen, så tag eventuelt kontakt til en lokal ejendomsmægler for at høre nærmere.
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.