Er man Peugeot-fan i Danmark, så kan det give en trist fornemmelse at kigge på det lokale modelprogram. E-408 er ikke kommet til landet, vi har ikke fået udgaverne af E-3008 og E-5008 med flere hestekræfter eller længere rækkevidde - og E-308 er udgået for længe siden.
Når det kommer til E-308, må det ændre sig med den forbedrede og forskønnede udgave, som vi her kan vise de første billeder af.
Peugeot har sat ind, hvor det var mest nødvendigt, nemlig på batteristørrelsen. Et større batteri giver mere rækkevidde. Det ændrede design er en bonus, som klæder den franske model.











Batteriet er vokset til 58,4 kWh
Træerne vokser, men heller ikke hos Peugeot vokser de ind i himlen. Batteriet er med en samlet kapacitet på 58,4 kWh og en anvendelig kapacitet på 55,4 kWh større end før, hvor man havde adgang til 51 kWh.
Da E-308, baseret på 308 med forbrændingsmotor, næppe har plads til meget større batteri, vil modellen aldrig komme op på ID.3-truende rækkevidde; den tyske model med batteri med 77 kWh til rådighed har en rækkevidde op til 562 kilometer - og GTX'en banker på 600 kilometer-klubben med 593 kilometer.
Men den fornyede E-308 og dens 450 kilometer på en opladning er 20 kilometer mere på en opladning, end man får i ID.3 med batteri med en anvendelig kapacitet på 59 kWh. Det er samtidig omkring 40 kilometer mere på en opladning end før.
Da den tyske forbrugerorganisation ADAC i 2024 lavede en forbrugstest af samtlige relevante elbiler på markedet, blev E-308 kun slået på forbrug af en anden bil. Og det var lillebror E-208. Så der er ingen tvivl om, at drivlinjen i E-308 er effektiv.
Peugeot har ikke ændret ved ydelsen i elmotoren, der ligger foran og trækker forhjulene. Her er tallene helt som før: 156 hestekræfter og 270 Nm. Da bilen er forholdsvis let, er den ret lave ydelse ingen belastning.






Lys i løven
Man må stadig væbne sig med tålmodighed ved en lynlader. Ladekapaciteten er nemlig fortsat op til kun 100 kW, og 20 til 80 procent er noget, Peugeot helt sikkert ikke har lyst til at råbe for højt om: 32 minutter tager den seance, hvis alt går godt.
Til gengæld er E-308 nu brugbar som et meget stort transportabelt batteri til kaffemaskiner, lydanlæg, belysning og meget andet, da den kommer med V2L (Vehicle-to-Load). Med skiftepaler bag rattet er der tre niveauer for regeneration: Low, Moderate og Increased. Det tyder dog ikke på, at man kan køre one pedal-funktion, altså uden at bruge selve bremsepedalen helt ned til stilstand.
Det 3008-inspirerede design klæder den kompakte model. 308-serien har nu ikke længere en grill helt adskilt fra de omgivende lygter og kofangere, men i stedet integrerede åbninger, som flyder over i lygterne. De nye LED-kørelys har tre streger i de øverste lygter og striber på tværs af fronten. 308'eren er den første Peugeot, der kommer med lys i løve-logoet.
Interiøret i E-308 og stationcarmodellen E-308 SW har fra starten været beriget med fine materialer, gode sæder og et halvsløjt infotainmentsystem. Materialer og former er uændrede, men en ny generation infotainment er en meget velkommen tilføjelse. Også den digitale instrumentering er opdateret.
Indtil videre er der ingen melding fra den danske importør i forhold til, om E-308 og E-308 SW kommer tilbage på det danske modelprogram. Men alt andet ville være ærgerligt, for med mere ræ