Hyundai Inster Cross – det nuttede med det grove
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Efter en rigtig god start med Polestar 2 i Danmark har det været en hård tid for det svensk-kinesiske mærke. Den faceliftede Polestar 2 har som eneste model fra mærket på markedet haft det svært, og det skyldes ikke kun meget lave priser hos Tesla, men også hvad der er ved at være en ældre bilmodel med alt for højt prisniveau.
Kan lykken vende for Polestar med nye modeller? Det er svært at se, at det kommer til at ske med Polestar 3, den nye crossover med en startpris på næsten 810.000 kr. Men det kan til gengæld komme til at ske med den nye Polestar 4, der nu er prissat i Danmark.
LÆS OGSÅ | Polestar 3 afsløret
Polestar 4 er, trods det højere tal end 3’eren, en kortere og lavere bil end 3’eren. Den giver crossover-coupé-vibes, og med en længde på 484 cm er der tænkt på rigtig god plads på bagsædet. Noget, som Polestar helt har glemt i 2’eren.
Startprisen for Polestar 4 er 465.000 kr. Det er hverken tæt på Tesla Model 3 eller Model Y, men hvis man sammenligner med de to modeller, har man nok allerede bestemt, at alle andre biler er for dyre.
Problemet med Polestar 2 er, at designet allerede var gammelt, da bilen kom på gaden; et design fundet i skufferne hos Volvo. Pladsforholdene er for ringe, standardudstyret kommer uden varmepumpe og adaptiv fartpilot, og priserne især på nuværende tidspunkt for høje. Det er en uheldig kombination af faktorer.
Den nye model fjerner sig på mange måder fra Polestar 2. Polestar 4 er en frisk start med rent Polestar-design, plads til familien og et helt nyt interiør. Polestars nye bil ser indbydende ud, og basismodellen kommer ikke bare med 20″ alufælge, varmepumpe, adaptiv fartpilot, 360 graders kamera, infotainment med 15,4″ touchscreen og alt muligt andet, men også med en rækkevidde på 610 kilometer.
LÆS OGSÅ | Test: Polestar 2 skal længere ned i pris
Basismodellen, kaldet Long Range Single Motor, har 272 hk og er næppe nogen raket, men den gode nyhed er, at en opgradering til Long Range Dual Motor med 544 hk kan gøres for 30.000 kr., og den har en rækkevidde på 580 kilometer. Det er småpenge, og det holder stadig Polestar 4 under 500.000 kr.
Polestar 4 fås med en række forskellige udstyrspakker, og Harman Kardon-lydanlæg med højttalere i nakkestøtterne, gyldne sikkerhedsseler og Performance-pakke med Polestar Engineered-affjedring er blandt de mange muligheder.
De første biler, forventer Polestar, leveres i Danmark i august.
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
En kedelig tendens breder sig hos bilproducenter verden over. De sender raskt væk ufærdige og fejlbehæftede elbiler på gaden – og kunderne står som sorteper.
Sealion 7 er – endnu – en mellemstor elektrisk SUV fra BYD. Sealion 7 er dog langt mere tidssvarende end Seal U, så den kan lade meget hurtigere.
Sådan vælger du det rette tidspunkt at sælge din bil på – og undgår store værditab.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.