Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Rigspolitiet
Det danske Politi har længe været glade for tyske biler. Blandt andre har mange modeller fra Opel fyldt gennem tiden, mens det selvfølgelig har været VW, der har siddet tungt på patrulje-posten de senere år.
VW Passat har været en del af vognparken siden 2008, hvor den erstattede Ford Mondeo. Og Passat løber ingen steder. I februar i år kunne Bilbasen nemlig berette, at Rigspolitiet har indgået en rammeaftale med VW om levering og servicering af VW Passat i syv år.
Den familievenlige MPV har siden 2017 flankeret Passat som patruljevogn og har modtaget megen ros. VW Touran giver nemlig både god bagageplads, hovedplads og indstigningshøjde til udstyr, betjente og banditter. Alligevel er det nu slut med VW Touran. I stedet overtager Mercedes-Benz GLB.
Til Bilbasen bekræfter Rigspolitiet, at der efter gennemført udbud er skrevet kontrakt på Mercedes-Benz GLB. Når Politiet i fremtiden skal anskaffe sig det, de kategoriserer som ‘stor patruljebil’, vil det være GLB i stedet for Touran.
Mens det er Rigspolitiet, der indkøber bilerne, er det politikredsene selv, der beslutter hvilke biler, de vil have i folden. Derfor er VW Touran hurtigt blevet et velkendt syn på landevejene. De 633 liter i bagagerummet diskriminerer nemlig ikke. Her er rigeligt med plads, uanset om det er familiens habengut eller Politiets MP5’ere, der skal pakkes.
Politiet har mere og mere grej med, når de er på patrulje, og det har VW Touran klaret mindst lige så godt, eller bedre, end VW Passat. Den hurtige udbredelse taler for sig selv. Alligevel er det nu slut. Rigspolitiet går fra MPV til SUV, og valgmuligheden i kredsene bliver mellem VW Passat og Mercedes-Benz GLB.
Før du stejler, vil jeg understrege, at Touran og GLB faktisk har meget til fælles. De er begge rummelige nok til, at de kan bestilles som 7-personers, de fås begge med 190 hk dieselmotorer (udfases i Touran), og så måler de godt det samme i både højde og bredde, mens GLB måler 9 cm mere i længden (463 cm mod 452 cm).
Som SUV trumfer Mercedes-Benz GLB med et par cm eller fem i indstigningshøjde, mens den til gengæld pakker 63 liter mindre i bagagerummet end VW Touran. Med en acceleration fra 0 til 100 km/t på 7,7 sekunder er GLB et halvt sekund hurtigere end Touran.
Og hvad så med prisen? Når Rigspolitiet laver rammeaftaler, er det altid billigere end når Hr. og Fru Danmark køber bil – og afgiften slipper de også for. Hvad Rigspolitiet giver pr. stk. bliver i det uvisse, men når indkøbet klares på udbud, kan det ikke gøres meget billigere.
Ser man på de to modellers beskatningspris eller totale købspris, er forskellen mindre, end man umiddelbart skulle tro. Dribler man ned til forhandleren, skal man slippe i omegnen af 500.000 kr. for begge biler med 190 hk. Som firmabil har VW Touran faktisk en højere beskatningsværdi end Mercedes-Benz GLB.
LÆS OGSÅ | Politiet indkøber vilde civile politibiler
Man kan derfor ikke klandre Politiet for at være dyre luksusdyr i indkøbet af de nye patruljebiler, bare fordi de har en stjerne på fronten.
Mercedes-Benz GLB er en praktisk og rummelig kompakt-SUV, der tilmed er en prisbasker i Mercedes-regi. Min kollega Morten Bek var i al fald ganske imponeret, da han testede den i april 2020. Læs hele testen af GLB her.
Det er ikke første gang, at Mercedes har snuset til Rigspolitiets udbud. I 2013 strøg Mercedes-Benz C-Klasse gennem alle de tests, der skal til, før en bil kan blive godkendt som patruljevogn. Derefter blev den indkøbt i et mindre antal.
Rigspolitiet har med al sandsynlighed priset sig lykkelige for, at de kun indkøbte et mindre antal af C-Klassen til at begynde med. Københavns Politi var nemlig hurtige til at dømme Merceren for ude. Hovedstadens hærdebrede betjente kunne nemlig ikke være i C-Klassen uden at afmontere diverse bælter og udstyr.
LÆS OGSÅ | Se Politiets nye Volvo V90 patruljevogne
Mercedes-Benz C-Klasse fik rigeligt med opmærksomhed. Først fordi den blev anset lidt som en luksusbil ved siden af VW Passat: Dernæst fordi den floppede på praktikken og blev undsagt vidt og bredt af landets politikredse. I dag er der derfor ikke mange tilbage.
Nu forsøger Rigspolitiet sig altså igen med Mercedes-Benz, og mon ikke de har lært af lektien med C-Klasse. Mercedes-Benz GLB er i hvert fald betragteligt mere rummelig end C-Klassen, ligesom den også bør kunne bide skeer med Touran, når det kommer til praktik.
Det bliver spændende at se et andet bilmærke end VW såvel en helt ny biltype i politiuniform. Det er den første SUV i politiet foruden de få Toyota Land Cruiser, der mest kører på Fanø og i Grønland.
Mercedes-Benz GLB 220d
Motor: R4, 1.950 cm3
Ydelse: 190 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 7,7 sekunder
Tophastighed: 220 km/t
Forbrug: 18,2 km/l
CO2: 146 gram/km
Mål (L/B/H): 463/183/165 cm
Køreklar vægt: 1.585 kilo
Bagagerumsvolumen: 570 liter
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.