Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Porsche har en stærk tilknytning til motorsport. I 1984 vandt Porsche ekstremløbet Paris-Dakar med en firehjulstrukken 911, og næsten fire årtier senere, skal det fejres igen.
Den nemme marketingløsning havde været at give Cayenne en overhaling med grove dæk, sorte skærmkanter og projektører på taget. Det kunne Porsche være sluppet af sted med under temaet “nutidens ørkenracer”.
LÆS OGSÅ | Fortiden kalder – Porsche 911 Sport Classic med retrodesign
Nemme løsninger ligger ikke til Porsche. Så 1984-sejren genoplives med en terrængående udgave af 911. Det kunne være noget fra et parallelt univers, vi bare har fundet på, men det er det ikke: Du kan nu sikre dig en 911 Dakar med hævet undervogn, terrændæk og off-road-køreprogram.
Der findes nok ikke mange derude, som havde tænkt, at de en dag ville se en Porsche 911, som fra fabrikken er udstyret med Pirelli Scorpion All-Terrain Plus-dæk – forstærkede, grove dæk til off-road og terræn. De sidder på 911 Dakar, og de sidder der ikke for sjov.
Porsche har hævet undervognen med 50 mm i forhold til 911 Carrera med sportsundervogn, men løftet stopper ikke der. I køreindstillingen Offroad hæves undervognen yderligere 30 mm, så der er 80 mm ekstra frihøjde. Med det ekstra løft er topfarten begrænset til 170 km/t, men det er rigeligt til fest i ørkensandet.
LÆS OGSÅ | Porsche Macan T – mens vi venter på den elektriske
Offroad er ikke eneste nye køreprogram. I Rallye tilpasses undervognen i 911 Dakar løst og ujævnt underlag – og som bonus får man Rallye Launch Control, hvor elektronikken tillader at hjulene spinder 20 procent, før der gribes ind.
911 Dakar har frihøjde og tilkørselsvinkel som en klassisk SUV, siger Porsche. Den er, naturligvis, udstyret med firehjulstræk.
Porsche har dykket ned i skatkisten efter forstærkninger til 911 Dakar. Fra 911 GT3 kommer motorophængene og den kulfiberforstærkede fronthjelm.
Som standard kommer 911 Dakar i almindelig lakering, men hvis man virkelig vil fejre fortiden, bestiller man Rallye Design-pakken, som på bilen, der viser i ørkenen. Pakken kommer med to-tone-lakering, Roughroads-staffering, frit valg mellem løbsnumre fra 0 til 999 (1984-vinderen var en model 953), hvide fælge og komplet røde baglygter.
LÆS OGSÅ | Afspærret, snebelagt bjergvej med Porsche Taycan Sport Turismo
For den bedste oplevelse og de bedste overlevelseschancer, når turen går meget langt væk fra asfalten, bestiller man kurven til taget. Den kan bære 42 kilo – perfekt til reservedunk og redningsudstyr – og har indbyggede spots, som drives via et 12 V-stik.
911 Dakar har kræfter til at gøre udflugten i ørken, skov eller noget helt andet rigtig sjov. 3-liters bi-turbo-boxermotoren yder 480 hk/570 Nm – 0-100 km/t er ovre efter 3,4 sekunder.
På grund af terrændækkene er topfarten begrænset til 240 km/t. 911 Dakar er den langsommeste 911, men helt sikkert en af de sjoveste.
LÆS OGSÅ | Tak, Porsche: Cayenne Cabriolet var dødfødt
911 Dakar har endnu ikke fået dansk prisskilt, men i forhold til de tyske priser, hvor modellen er lidt dyrere end 911 Turbo og lidt billigere end 911 Turbo S (som i Danmark ligger på henholdvis 3.835.000 kr. og 4.475.000 kr.), vil en pris over 4 mio. kr. være sandsynlig.
Til trods for prisen, skal man skynde sig. Porsche laver kun 2.500 eksemplarer af 911 Dakar. Og når Porsche laver specialmodeller i begrænset oplag, går det som regel meget stærkt med salget. Kunderne ved, at det er sådan, en eftertragtet og potentielt guldrandet klassiker fødes.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.