Test: Festfyrværkeriet udebliver i farverig Nissan Juke Hybrid
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det er hårdt nok for øjnene at se en 20 år gammel småhærget Porsche Cayenne på gule plader. Men prøv så at forestille dig, at man for 20 år siden kunne købe en åben Cayenne.
Heldigvis kan vi se tilbage på 20 år med Cayenne – den første af Porsches SUV’er kom i 2002 – uden en cabriolet. Det vildeste Porsche har gjort med den store SUV i løbet af de 20 år er at lave en “coupé“.
LÆS OGSÅ | Fortiden kalder – Porsche 911 Sport Classic med retrodesign
Det kunne være endt med en Porsche Cayenne som cabriolet. En Cayenne Convertible. Som det er endt med en Range Rover Evoque Convertible og en VW T-Roc Cabriolet; biler som med udgangspunkt i god smag kun kan ses som fejlskud.
Det var, i hvert fald i starten, svært nok for Porsche-fans at tilgive det hæderkronede sportsvognsmærke for Cayenne. En stor og tung personbil. Og så en SUV. Det viste sig, at Cayenne blev en af de eneste SUV’er med rigtig lækre køregenskaber, så det har fået noget af kritikken til at forstumme.
En Cayenne med kaleche ville være faldet i god jord hos britiske og amerikanske football moms, mens vi andre ville have haft svært ved at holde morgenmaden inde.
LÆS OGSÅ | Stort galleri: Porsche klar med cool Cayenne Coupé
Hvordan den kunne se ud behøver vi slet ikke forestille os, for den findes. Cayenne Convertible – den åbne Cayenne. I et eksemplar. Til skræk og advarsel.
Porsche overvejede, allerede i starten af Cayennes succes på markedet, yderligere tre udgaver. En 20 cm forlænget med syv sæder, en coupé og en cabriolet. Cabrioleten nåede så langt, at den gik fra tegnebræt til virkelighed.
Cayenne Convertible Concept ikke bare ligner et misfoster. Den er et misfoster. Den må ikke køre ved egen kraft, for helt grundlæggende er den åbne Cayenne bare en almindelig Cayenne med taget klippet af og nye karrosseriplader.
Der er ingen afstivninger, så at køre den vil svare til at køre en bil, som bare har fået taget skåret af – eller en gammel amerikansk cabriolet. Den vil vride sig, hoppe rundt på vejen og være ustabil, for den mangler alle former for afstivninger.
LÆS OGSÅ | Op mod 4.000 biler fra Bentley, Lamborghini og Porsche på havets bund
Bilen er en Package Function Model. En skabelon og en forsøgskanin. Porsche har brugt den til at vurdere funktionalitet og egnethed til produktion: Er der plads nok bagi til passagerer, selv om taglinjen falder så brat? Hvor praktisk er den som to-dørs model med 20 cm længere døre? Er det muligt at få plads til en elegant kaleche, som hurtigt foldes væk? Og hvordan skal bagenden designes?
At der ikke var enighed om netop det sidste spørgsmål, kan ses på konceptbilen. Den er bygget med to halve bagender. Den ene med lygterne siddende højt, den anden med lygterne siddende lavt.
Den bizarre Cayenne med kaleche blev til det ene eksemplar. Det var den helt rigtige beslutning på ledelsesgangen hos Porsche. Men den åbne Cayenne var ikke forgæves, for kalechekonstruktionen har været brugt som inspiration til 911 Targa.
Talsperson for Porsche, Michael Mauer, kommer med en løftet pegefinger til andre mærker, som overvejer en åben SUV:
LÆS OGSÅ | Test: Ny Porsche 911 GT3 får os til at savne på forhånd
“En SUV som cabriolet er en udfordring både rent æstetisk og formelt. En SUV har altid et stort og tungt karrosseri. Sæt det sammen med en lille øvre halvdel og klip taget af – ud af det kommer nogle meget underlige former.”
Tag et kig mere på billederne af Cayenne Convertible Concept. Intet kunne være mere sandt.
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.