Kategorier
Nyheder

Tak, Porsche: Cayenne Cabriolet var dødfødt

Porsche overvejede flere karrosserivarianter af den første Cayenne. En af dem var en cabriolet, som – heldigvis – kun blev lavet i et eksemplar.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det er hårdt nok for øjnene at se en 20 år gammel småhærget Porsche Cayenne på gule plader. Men prøv så at forestille dig, at man for 20 år siden kunne købe en åben Cayenne.

Heldigvis kan vi se tilbage på 20 år med Cayenne – den første af Porsches SUV’er kom i 2002 – uden en cabriolet. Det vildeste Porsche har gjort med den store SUV i løbet af de 20 år er at lave en “coupé“.

LÆS OGSÅ | Fortiden kalder – Porsche 911 Sport Classic med retrodesign

Det kunne være endt med en Porsche Cayenne som cabriolet. En Cayenne Convertible. Som det er endt med en Range Rover Evoque Convertible og en VW T-Roc Cabriolet; biler som med udgangspunkt i god smag kun kan ses som fejlskud.

Nein, nein, nein! Det her var, på alle måder, en virkelig ringe idé. Fornuften sejrede – og Porsche lavede kun dette ene eksemplar af Cayenne Convertible

Åben Cayenne som en af tre muligheder

Det var, i hvert fald i starten, svært nok for Porsche-fans at tilgive det hæderkronede sportsvognsmærke for Cayenne. En stor og tung personbil. Og så en SUV. Det viste sig, at Cayenne blev en af de eneste SUV’er med rigtig lækre køregenskaber, så det har fået noget af kritikken til at forstumme.

En Cayenne med kaleche ville være faldet i god jord hos britiske og amerikanske football moms, mens vi andre ville have haft svært ved at holde morgenmaden inde.

LÆS OGSÅ | Stort galleri: Porsche klar med cool Cayenne Coupé

Hvordan den kunne se ud behøver vi slet ikke forestille os, for den findes. Cayenne Convertible – den åbne Cayenne. I et eksemplar. Til skræk og advarsel.

Porsche overvejede, allerede i starten af Cayennes succes på markedet, yderligere tre udgaver. En 20 cm forlænget med syv sæder, en coupé og en cabriolet. Cabrioleten nåede så langt, at den gik fra tegnebræt til virkelighed.

Cayenne Convertible er en såkaldt Package Function Model. En model skabt til at afsøge en models funktionalitet og egnethed til produktion. Derfor er bilen klædt i to forskellige bagender, mens den ikke kan holde til at køre, fordi den bl.a. mangler afstivninger

Package Function Model – en forsøgskanin

Cayenne Convertible Concept ikke bare ligner et misfoster. Den er et misfoster. Den må ikke køre ved egen kraft, for helt grundlæggende er den åbne Cayenne bare en almindelig Cayenne med taget klippet af og nye karrosseriplader.

Der er ingen afstivninger, så at køre den vil svare til at køre en bil, som bare har fået taget skåret af – eller en gammel amerikansk cabriolet. Den vil vride sig, hoppe rundt på vejen og være ustabil, for den mangler alle former for afstivninger.

LÆS OGSÅ | Op mod 4.000 biler fra Bentley, Lamborghini og Porsche på havets bund

Bilen er en Package Function Model. En skabelon og en forsøgskanin. Porsche har brugt den til at vurdere funktionalitet og egnethed til produktion: Er der plads nok bagi til passagerer, selv om taglinjen falder så brat? Hvor praktisk er den som to-dørs model med 20 cm længere døre? Er det muligt at få plads til en elegant kaleche, som hurtigt foldes væk? Og hvordan skal bagenden designes?

At der ikke var enighed om netop det sidste spørgsmål, kan ses på konceptbilen. Den er bygget med to halve bagender. Den ene med lygterne siddende højt, den anden med lygterne siddende lavt.

Kalechekonstruktionen har inspireret taget på de seneste generationer 911 Targa. Det er fint, det er blevet ved det, og Cayenne Convertible aldrig er blevet til noget

Den bizarre Cayenne med kaleche blev til det ene eksemplar. Det var den helt rigtige beslutning på ledelsesgangen hos Porsche. Men den åbne Cayenne var ikke forgæves, for kalechekonstruktionen har været brugt som inspiration til 911 Targa.

Talsperson for Porsche, Michael Mauer, kommer med en løftet pegefinger til andre mærker, som overvejer en åben SUV:

LÆS OGSÅ | Test: Ny Porsche 911 GT3 får os til at savne på forhånd

“En SUV som cabriolet er en udfordring både rent æstetisk og formelt. En SUV har altid et stort og tungt karrosseri. Sæt det sammen med en lille øvre halvdel og klip taget af – ud af det kommer nogle meget underlige former.”

Tag et kig mere på billederne af Cayenne Convertible Concept. Intet kunne være mere sandt.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.