HistorieKlassikereLegendariske biler

Galleri: Sådan har Porsche 911 udviklet sig gennem tiden

Af i Historie, Klassikere, Legendariske biler
Tyskerne har for nylig løftet sløret for ottende generation af den elegante 911’er. Og selvom der da er sket en udvikling af designet, ligner bilen som altid sig selv. Her kan du se den nye generation sammen med de ikoniske forgængere.

Af: Esben Skrumsager / d. 2. januar 2019

En spritny Porsche 911 er på vej (se billeder og priser her), og med sin velkendte linjer er den svær ikke at holde af. Flere hestekræfter. Hurtigere acceleration. Eksklusivt udstyr. Ja, rent teknisk flytter Porsche 911 grænserne hver eneste gang.

Men vi kommer ikke udenom, at den ikoniske sportsvogn rent visuelt stadig får partiprogrammet fra De Konservative til at virke innovativt. Eller hvad?

LÆS OGSÅ: Bilbasens begynderguide til køb af Porsche 911

Face to face: Se de syv tidligere Porsche 911-generationer

Herunder har vi samlet billeder af de foregående syv generationer og krydret dem med lidt fakta om bilerne. Nederst kan du se en direkte sammenligning mellen alle syv. Så kan du selv se, om du kan kende forskel.

1 | Porsche 911 (den originale – 1963-1973)

En legende bliver født på den internationale biludstilling i Frankfurt. Det er den 12. september 1963, og den nye bil har som afløser for Porsche 356 været længe ventet.

For at imødekomme forventningerne har Porsche skruet på alle tangenter. Det betyder blandt andet, at den tidligere motor med fire cylindre er skiftet ud med en 6-cylindret boksermotor med 130 hestekræfter.

LÆS OGSÅ: Ugens fund: Porsche 928 fra bilkort-kongerne hos Koenig

Den første generation af Porsche 911 blev sendt på gaden i 1964, og året efter fulgte en udvidelse af modelprogrammet med 911 Targa, som var den første “sikre cabriolet” med styrtbøjle.

Generationens topmodel var 911 Carrera RS 2,7: 210 hestekræfter, 6,3 sekunder til 100 km/t og en topfart på 240 km/t. På Bilbasen er der i skrivende stund 10 eksemplarer af den originale Porsche til salg.

2 | Porsche 911 (G-modellen – 1974-1989)

Efter 10 år og mere end 100.000 solgte eksemplarer lancerede Porsche en ny generation af 911. Den luftkølede boksermotor nåede nye højder, og i løbet af generationens levetid præsterede tyskerne at klemme op til 300 hestekræfter ud af den.

Sikkerhed er et andet nøgleord i G-serien. På det amerikanske marked trådte mere strikse regler i kraft, som blandt andet dikterede, at bilen skulle kunne modstå en kollision med 8 km/t uden at tage skade.

LÆS OGSÅ: Danmarks dyreste: Topløs Porsche med ekstraudstyr for 700.000 kroner

Det resulterede i de karakteristiske kofangere på netop denne generation, hvor den tykke gummiliste kan komprimeres op til fem centimeter i tilfælde af en ulykke. Det er også i denne generation af 911’eren, vi for første gang finder trepunktsseler og indbyggede nakkestøtter.

Fra 1982 blev Porsche 911 også produceret i en cabriolet-version sideløbende med den eksisterende Targa og Coupé. Du kan finde eksempler på alle tre typer blandt de knap 40 eksemplarer fra generationens periode til salg på Bilbasen. Se dem her.

3 | Porsche 911 (Type 964 – 1988-1994)

En af de største udviklinger fra én generation til en anden finder vi med tredje generation af Porsche 911, der så dagens lys i 1988.

Udenpå har man godt nok kun ændret på kofangerne, men en ny Carrera 4-version er udstyret med firehjulstræk, og kræfterne bliver fordelt elektronisk og hydraulisk ved at bruge bilens ABS-sensorer. Sammen med servostyring bliver det standardudstyr på 964’eren.

Det er også i tredje generation, vi første gang stifter bekendtskab med Tiptronic-gearet, som leverer usædvanligt smidige gearskift.

De turbodrevne versioner udmærkede sig naturligvis også i 964-generationen. Den hidtidige boksermotor var presset op på 320 hestekræfter, men i 911 Turbo S præsterede motoren imponerende 381 hestekræfter. Du kan i øjeblikket søge blandt et par håndfulde 911-modeller produceret mellem 1988 og 1994 på Bilbasen.

4 | Porsche 911 (993 – 1993-1998)

Fjerde generation står for noget særligt hos mange Porsche-entusiaster. Efter 35 års produktion af modellen blev det nemlig den sidste udgave af 911’eren, der var udstyret med den klassiske luftkølede boksermotor.

Ved lanceringen af fjerde generation smed den 272 hestekræfter i asfalten, mens den i 1995 fik skruet effekten op til 285. Også en 300-hestes udgave blev introduceret. Med en ny manuel gearkasse med seks gear nåede topfarten op på 270 km/t.

Hvis du vil have fingrene i en luftkølet Porsche, er 993 altså sidste generation. Lige nu er der 13 eksemplarer af 911 til salg på Bilbasen, som er bygget i modelperioden.

5 | Porsche 911 (996 – 1997-2005)

Præstationerne bliver sædvanen tro mere imponerende for hver eneste generation. Den femte i rækken, der blev introduceret i 1997, var med sine op til 483 hestekræfter ingen undtagelse.

Men samtidig var den også noget større end sin forgænger. Med 8 centimeter mere mellem akslerne og en øget længde på næsten 20 centimeter vokser 996 markant.

LÆS OGSÅ: Til salg: Tre “familiebiler” der kan køre mere end 300 km/t

Femte generation bød samtidig på den første vandkølede boksermotor i en Porsche 911. Men selvom nogle Porsche-fanatikere vil kalde det blasfemi, kan det ikke ses på salgstallene. 175.262 eksemplarer trillede ud fra fabrikken. Af dem er 77 eksemplarer i skrivende stund til salg på Bilbasen. Dem kan du se lige her.

6 | Porsche 911 (997 – 2004-2012)

Med sjette generation af Porsche 911 blev modellen tilgængelig i flere varianter end nogensinde før. Coupé eller Targa? Cabriolet eller Speedster? Baghjulstræk eller træk på alle fire? Smalt eller bredt karosseri? Sugemotor eller turbo?

LÆS OGSÅ: Bilbasens begynderguide til køb af Porsche 911

I alt kunne 997’eren fås i intet mindre end 24 modelvarianter, og i løbet af de otte års produktion trillede 213.004 nye 911’ere ud fra fabrikken. 159 af dem er lige nu til salg på Bilbasen.

Topmodellen – 911 GT2 RS – kunne klare disciplinen fra 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder, når alle 620 hestekræfter blev sendt i asfalten. Og med en topfart på 330 km/t klarede den Nordsløjfen på Nürburgring på 7 minutter og 18 sekunder.

7 | Porsche 911 (991 – 2011-2018)

Den absolutte bestseller for Porsche. Siden 2011 er der produceret intet mindre end 217.930 eksemplarer af 991-generationen. Det bringer det samlede produktionstal over en million siden lanceringen af den første 911’er i 1963. Af dem kan vi finde 149 til salg på dansk grund. Se dem her.

991-generationen giver modellen vokseværk. Bredere sporvidde og 10 centimeter mere mellem for- og bagaksel bliver krydret med adaptive aerodynamiske funktioner fra superbilen 918 Spyder, og sammen med den 6-cylindrede boxer-motor gør det 991’eren til lidt af et Autobahn-missil.

Standardudgaven fås med 350 hestekræfter, men det tal fordobles i topudgaven. 700 hestekræfter yder GT2 RS, hvilket gør de første 100 km/t til en sag, der overstås på blot 2,8 sekunder! Accelerationen stopper ved 340 km/t.

Porsche 992: En ny generation på vej

Det er efterhånden noget af en rejse, den tyske sportsvogn har været på. Med en status som et af de ubetinget største ikoner bilernes verden er den nu ved t være klar i ottende generation. Her kan du se alle billederne af den nye Porsche 911 og ikke mindst prisen for hele herligheden: Her er den nye generation Porsche 911.

Med gennemgangen her ovenfor er du forhåbentlig blevet en anelse klogere på 911’erens historie og udvikling. Men kan du kende forskel på modellerne?…

Sammenligning: Se udviklingen af Porsche 911

Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er redaktøren på trods af sine knap 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.