Første tur: Løssluppen legesyge i Cupra Born VZ
Endelig er bilproducenterne kommet til den erkendelse, at sportslige elbiler skal være mere end bare hurtige. De skal være sjove – og det er Cupra Born VZ!
Den elektriske Taycan er blevet et uhyre vigtigt produkt for Porsche. Mens elektrificering af sportsvognen 911 næppe er lige om hjørnet, er det næste elektriske hit fra Porsche så småt ved at være klar: Macan som elbil.
En helt ny Macan får premiere senest i 2023, og den elektriske udgave bliver spydspidsen i modellens udrulning i Europa. I andre verdensdele vil Macan med forbrændingsmotor være de vigtigste.
Før vi skal tage afsked med den nuværende Macan, som har været med os siden 2014, er der plads til nyheder for modelserien. En ny Macan T, som tyskerne har masseret til de bedst mulige køreegenskaber, men så langt fra de fleste kræfter.
T’et i Macan T står for Touring. Porsche forklarer navnet med “en særligt autentisk køreoplevelse takket være præcis tuning, eksklusivt udstyr og effektive motorer”.
Læg mærke til ordene effektive motorer. Ikke stærke, imponerende eller omdrejningsvillige motorer. I tilfældet Macan T ville de højtflyvende ord også være i overkanten, for Porsche har valgt den mest basale motor i hele sit modelprogram til bilen: Den firecylindrede 2-liters benzinmotor.
I basisudgaven af Macan yder den bare 265 hk, som er en rimelig ydelse i en hvilken som helst mellemstor SUV, men en lav ydelse for en Porsche. I Macan T er der ikke ekstra kræfter, så også her yder den 265 hk. Fordi Macan T som standard har Sport Chrono-pakke med overboost-funktion, kan der skæres 0,2 sekunder af accelerationstiden fra 0-100 km/t. 6,2 sekunder lyder den på.
Der skal rigtig meget til for at retfærddiggøre, at den nye Macan T koster 300.000 kr. mere end Macan med præcis samme motor. Det er en overbygning, der får prisen til at gå fra 979.900 kr. for Macan til 1.279.900 kr. for Macan T.
Men hvad værre er, så koster Macan T 140.000 kr. mere end Macan S. Macan S byder på helt andre styrker, hvor styrke virkelig er kodeordet: En 2,9-liters V6 med 380 hk – 0-100 km/t på 4,6 sekunder.
LÆS OGSÅ | Afspærret, snebelagt bjergvej med Porsche Taycan Sport Turismo
Porsche gør et godt forsøg. At T-versionen kører med fire og ikke seks cylindre kræver virkelig en forklaring. Den lille motor sparer forakslen for et besvær på 58,8 kilo, og det skal kunne aflæses direkte i bedre køreegenskaber. Præcision og de bedst mulige svingegenskaber er det, Porsche er ude efter.
Macan T har 15 millimeter sænket affjedring, adaptive støddæmpere, stivere krængningsstabilisatorer og overordnet set optimeret undervogn. Den har også en masse udstyr som bl.a. Agate-grå eksteriørelementer, Macan S-hjul (lakeret mørkegrå) og GT-rat med varme. Nok til at gøre den federe end den billigere S med 380 hk?
Endelig er bilproducenterne kommet til den erkendelse, at sportslige elbiler skal være mere end bare hurtige. De skal være sjove – og det er Cupra Born VZ!
Endelig er den her, Cupra Tavascan. En bil, der så gerne vil være det flabede og flamboyante alternativ til Skoda Enyaq og VW ID.4. Læs om det lykkes, når vi kører den første tur i spanieren.
Det kan godt være, at den nye VW Tiguan er de fleste af pengene værd, men for langt de fleste vil den tyske SUV være alt for dyr.
Den nye batteriteknologi giver mulighed for at lade omkring 320 km på 10 minutter. Se med og find ud af, hvornår de nye batterier kommer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.