3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Den opdaterede Subaru Outback fås nu med dieselmotor og automatgearkasse af den bedste slags. Vi gennemgår bilens ydre og indre finesser i den følgende anmeldelse.
Subaru er en sjældenhed i Danmark, men det skal en ny strategi og lavere priser ændre på.
Skiftende importører har kæmpet med stærkt svingende priser og et modeprogram, der designmæssigt ikke matchede de konkurrerende cross-overs.
Men nu er der skruet ned for priserne og op for udstyr og design. En af de interessante biler fra Subaru er ugens testvogn, Outback 2,0D CVT – D for diesel og CVT for trinløs automatgear.
En stor, velkørende og veludstyret firehjulstrækker med masser af plads og praktiske egenskaber.
Designmæssigt har Subaru fundet en god stil, og med tekniske detaljer i topklasse er den et stærkt kort i klassen. Og så prisen: 594.900 kr. plus lækre lædersæder til 24.900 kr – en fornuftig pris for et stærkt produkt.
Den store nyhed i den opdaterede udgave af Outback er dieselmotoren, mens de ydre ændringer begrænser sig til kofangere, fælge og lidt finjustering af lygter og indeni et sæt friskere instrumenter.
Subaru er ekspert i permanent firehjulstræk, og det mærker man hurtigt. Kraftfordelingen i automatgearversionen er 60 pct. til forhjulene normale forhold, men en lamelkobling mellem for- og baghjulene sørger for at ændre fordelingen efter underlaget. Til gavn for vejgrebet.
Automatgearkassen er af typen trinløs variabel, CVT, og den er en drøm at køre med. Der er indlagt syv faste trin, akkurat i Audis fremragende MultiTronic gearkasse, og det bevirker, at det opleves som om, den skifter gear. Bare på en næsten umærkelig måde. Den glider fra det ene gear til det andet, op og ned, selv i sekventiel mode.
Lige så kendt Subaru er for deres permanente firehjulstræk, lige så sikkert er det, at der sidder en boxermotor i maskinrummet. Den eneste af sin slags.2-liters i Outback yder 150 hestekræfter, og de gør bilen frisk både på landevejen og i terrænet.
Forbruget ligger lige under 17 km/l, så også på det punkt er man godt hjulpet.
Motoren lyder noget rallende, når den slås i gang, men så snart maskineriet er varmt, forsvinder støjen, og den spinder som en granvoksen kat. Det gør Outback virkelig behagelig på motorvejens lange lige stræk.
Lækkert skumgummiblødt instrumentpanel er ikke Subarus stærke side. I Outback – som i andre modeller – er materialet hård plastik, og det virker lidt koldt og kedeligt. Til gengæld er betjeningen optimal.
Kabinepladsen er over middel. Specielt benpladsen ved bagsæderne er stor og bagagerummet er ligeledes kæmpestort. En god detalje er placeringen af håndtaget til at løsne ryglænene for udvidelse af bagagerummet. De sidder nederst på ryglænet og er lette at betjene. Man kan også udløse ryglænene med håndtag i bagagerummet. Alt i alt er der en masse spændende opdateringer på Subaru, som bestemt er værd at tage et kig på.
Følg os på Facebook og Google+ og se flere bilnyheder og debatter.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.