Kategorier
Nyheder

Prologue er Hondas nye store elbil

Elektrisk SUV med mulighed for firehjulstræk er lavet på Ultium-platformen fra General Motors. Den kommer på markedet i 2024. Der er dog en hage ved det.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Honda elektrificerer, og fra den spæde start med den lille elbil E er japanerne gået videre med hybridudgaver af Jazz, HR-V og den nye Civic. Flere modeller er på vej – en crossover med navnet Z-RV og en ny CR-V, der skulle komme som både hybrid og plug-in hybrid (Hondas første af slagsen).

Skiftet fra benzin og diesel hos Honda er gået hurtigt, så der i dag ikke er en eneste rendyrket benzin- eller dieselbil i modelprogrammet.

LÆS OGSÅ: Duel: Honda HR-V og Renault Arkana – hybrider, der kører over 800 km på en tankfuld

Men på elbilsfronten rækker det ikke med den lille E, som har en kummerlig rækkevidde og en høj pris. En elbil på basis af den kompakte HR-V er heldigvis på vej, og den skulle komme på markedet i 2023.

En kinesisk udgave af den nye elbil baseret på HR-V. Den har et batteri på 68,8 kWh og en elmotor med 204 hk – en europæiske udgave kan vise sig at have anden hardware.

Honda gør det også større end den kommende elektriske HR-V. De første billeder af den 488 cm lange Prologue viser en bastant SUV med et design, som ikke overrasker, men som heller ikke afskrækker. Inspirationen fra Range Rover Evoque til bagpartiet af bilen er lige tydelig nok.

LÆS OGSÅ: ZR-V er det nye hybridskud fra Honda

Prologue kommer på markedet i 2024. Men når vi siger “på markedet”, så mener vi et marked langt fra Europa og Danmark. SUV’en er designet og udviklet i USA, og det er udelukkende der, den skal sælges.

Lavet i samarbejde med GM på Ultium-platformen

Hvorfor kommer Prologue, til trods for sin amerikanske oprindelse, ikke til vores del af verden? Størrelsen kan være med til at begrænse kundegrundlaget. SUV’en er ikke bare stor i længden, men også i bredden: Næsten 2 meter måler den fra side til side.

LÆS OGSÅ: Nyt liv til Honda CR-V

Det kan også spille ind, at Prologue er lavet i samarbejde med General Motors. Ultium-platformen, udviklet af GM til elbiler, bruges indtil videre kun i modellerne Cadillac Lyriq, Chevrolet Blazer og GMC Hummer EV. Det kan tænkes, at Honda har skrevet under på en klausul om, at bilen i første omgang ikke må sælges i andre regioner af verden.

LÆS OGSÅ: Cadillac på krigsstien i Europa. Igen

Cadillac har nemlig øjnene fæstnet på Europa og introduktion af sin Lyriq-model – og så er der ikke brug for sammenligning med et produkt fra en anden producent.

Honda har elbiler på andre nye platforme på vej. Japanerne har udviklet sin egen platform til elbiler, e:Architecture, og der skulle ligeledes være en platform til små og mindre elbiler på vej.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.